הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רפורמה בענף החזירים: חוות גידול יוקמו בדרום הארץ


משרד החקלאות יוזם רפורמה בענף החזירים בארץ שעיקרה העתקת מבני החזיריות מאזורי הגידול שלהם כיום אל אזורים מבודדים בדרום, בהם בעיית מפגעי הריח והסכנה לזיהום מקורות מים נמוכה. כמו כן יאומצו קביעות הדירקטיבה האירופית בנושא צער בעלי חיים והתקנת תקנות בהתאם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-6-2012


משרד החקלאות ופיתוח הכפר מקדם בימים אלה רפורמה שתשפר את תנאי המחייה של חזירים בישראל, ותתאים אותם לדירקטיבה האירופית.

במסגרת הרפורמה מתוכננות החזיריות לעבור בקרוב רפורמה גדולה, אשר על תכנונה שוקדים בימים אלה במשרד החקלאות. לצורך כך, הוקם צוות בדיקה מיוחד בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, שסיים לאחרונה את עבודתו והגיש את מסקנותיו למנכ"ל משרד החקלאות.

על פי המלצות צוות הבדיקה, יש להגדיל את המבנים של החזיריות על מנת להקטין את הצפיפות בה מגודלים החזירים. מכך נגזרה ההמלצה העיקרית של הצוות, והיא להעתיק את המבנים מאזורי הגידול המוגדרים כיום בחוק אל אזורים מבודדים בדרום, בהם בעיית מפגעי הריח והסכנה לזיהום מקורות המים נמוכה יותר. הכוונה הינה לאתר מקומות מרוחקים מריכוזי אוכלוסייה, המאפשרים בניית משקים ללא מגבלת צפיפות לבעלי החיים.

משרד החקלאות כבר פנה למגדלים במטרה לבדוק את נכונותם לעבור דרומה, והמגדלים נכונים לעשות את המעבר. בנוסף, נשלחה פניה למשרד הפנים במטרה לשנות את חוק החזיר, כיוון שעפ"י החוק כיום אסור לגדל חזירים בישראל למעט באזורים הנקובים בחוק, לכן העברת החזיריות אפשרית רק לאחר שינויו.

המלצות הצוות כוללות בין השאר אימוץ קביעות הדירקטיבה האירופית בנושא צער בעלי חיים והתקנת תקנות בהתאם, בדגש על צמצום משמעותי של המקרים בהם מותר להחזיק חזירים בתאים מבודדים, הגבהת המבנים ואוורורם כך שימנעו רמות אמוניה גבוהות במבנים ויצומצמו מפגעי הריחות, הסדרת אזורי ההנקה, בהתאם לתקן האירופי, והרחבת שטח המחייה של החזירונים.

עוד המליצה הוועדה להסדיר את הנושא הסביבתי באמצעות הקמת מתקני הקצה לטיפול בשפכים כך שבכל משק יהיה מתקן קדם טיפול אשר יאפשר הזרמת השפכים ברמה תקנית למתקני טיהור השפכים (מט"שים), וכן מתקני קומפוסט ומתקני אנרגיה (ביו-גז).