הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כשליש ממפעלי הקיבוצים נמכרו למשקיעים ב-5 השנים האחרונות


בשנים האחרונות מסתמנת ירידה הדרגתית בבעלות ואחזקות הקיבוצים בחברות התעשיה שהקימו. הדו''ח מתפרסם לקראת כנס הדירקטורים של התעשייה הקיבוצית שיתקיים בתחילת יולי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-6-2012


בחמש השנים האחרונות עברה הבעלות על 30% מהחברות התעשייתיות הקיבוציות לידי משקיעים חיצוניים, כך עולה מדו"ח שהכינה מנהלת המחלקה הכלכלית באיגוד התעשייה הקיבוצית, שלומית ארבל.

הנתונים מתפרסמים לקראת כנס דירקטורים בתעשייה הקיבוצית, שיתקיים בראשית החודש הבא תחת הכותרת "למכור או לשמור", דילמה המעסיקה רבות את חברי הקיבוצים בשנים האחרונות.

עוד עולה מהדו''ח כי ל-47% מהמפעלים בקיבוצים ישנו שותף חיצוני. מכלל 228 החברות התעשייתיות שהיו בראשית 2012 בבעלות הקיבוצים (מאז נמכרה הבעלות בכמה מהם), ל-52% שותף אסטרטגי מתחום הפעילות של החברה שנוטל חלק פעיל בהליכי התכנון, היצור והשיווק ואילו ל-48% שותף הוני המשמש כמשקיע בלבד. שיעורי האחזקות של שותפים הוניים נוטים להיות גבוהים יותר משל שותפים אסטרטגיים.

משקלול נתוני הבעלויות עולה ש-67% מהמחזור המצרפי של התעשייה הקיבוצית מיוחס לחלקם של הקיבוצים (ו-33% לשותפים החיצוניים) ו-74% מהרווח התפעולי נותרים בידי הקיבוצים.

הנתונים שפורסמו מצביעים על ירידה הדרגתית, הן בבעלות והן באחזקות הקיבוצים בחברות התעשייה שהקימו, שנמשכה במהלך המחצית הראשונה של 2012 והיא צפויה עוד להימשך.

כנס הדירקטורים של התעשיה הקיבוצית יעסוק בדילמה של הקיבוצים - האם להכנס לשותפויות, למכור חלקים מהמפעלים או לשמור את הבעלות בידם. בכנס יתארחו השר בני בגין ומנכ"ל תנובה לשעבר אריק רייכמן, שישא דברים לזכרו של גזי קפלן ז"ל. כמו כן, ישאו דברים מנהלי חברות ומפעלים שיספרו על ניסיונם בתחום המיזוגים והרכישות, ואנשי כלכלה ומשפט שיציגו היבטים שונים של הסוגיה.

הכנס יתקיים ביום חמישי, 5 ביולי, במלון לאונרדו סיטי טאואר ברמת גן. תוכנית מתפרסמת באתר