הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון עובדי המים: תכנית האב למשק המים תסתום את הגולל על החקלאות


בכנס שמקיים היום ארגון עובדי המים, תוצג תכנית-האב ארוכת הטווח למשק המים בישראל ע''י רשות המים. בארגון עובדי המים מביעים חשש כי נקודות מסוימות בתכנית עלולות לפגוע בהסכם המים שנחתם בין רשות המים, משרד החקלאות, משרד האוצר והתאחדות חקלאי ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-6-2012


עשרות חקלאים, נציגי אגודות מים ונציגי מועצות אזוריות ישתתפו היום (ה') בכנס שמקיים ארגון עובדי המים בכוכב יאיר.

בכנס יוצגו עיקרי תכנית-האב ארוכת הטווח של רשות המים, ע''י מיקי זיידה, האחראי להכנת תכניות האב ברשות. לדברי ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים, התכנית אינה כוללת כל התייחסות לצרכי החקלאים, זאת למרות שממשלת ישראל קבלה החלטה חד משמעית לפעול לשימור וקידום החקלאות בארץ. "רשות המים התוותה תכנית ארוכת טווח לשיקום משק המים הישראלי וכעת יש לגזור ממנה תכניות פעולה מעשיות. אולם, לצערי, התכנית אינה כוללת את ההתייחסות הנדרשת לצריכת המים של החקלאים. מים הם חומר הגלם העיקרי של החקלאים, וכל תכנית למשק המים שאינה מכירה בכך ואינה נותנת מענה לצרכים הייחודיים של מגזר זה, תסתום את הגולל על החקלאות בישראל".

בארגון עובדי המים הביעו חשש כי נקודות מסוימות בתכנית עלולות לפגוע בהסכם המים שנחתם בין רשות המים, משרד החקלאות, משרד האוצר והתאחדות חקלאי ישראל. לדברי וייסמן, לא ניתן להכניס לתכנית ארוכת טווח את מכסות המים שנקבעו בשנות הבצורת, מבלי להתחשב בשינויים החלים בכמויות המשקעים ובעלייה שחלה ביכולתה של ישראל לייצר מים באמצעות מתקני ההתפלה.

בנושא השימוש במי קולחין מדגיש וייסמן כי החקלאים עברו מיוזמתם לשימוש במים אלה וויתרו על חלק מהקצאות המים השפירים, זאת מבלי שניתנו להם ערובות לאיכות טיהור מי קולחין: "למרות שלאורך השנים חל שיפור באיכות מי קולחין בארץ, יש להמשיך לפעול לטיוב המים האלה, כדי לאפשר לחקלאים להשתמש בהם לכל הגידולים. במקביל, יש להפסיק לחייב את אגודות המים לקלוט מי קולחין בכל רגע נתון, ללא קשר לאיכותם".

בארגון עובדי המים קראו לרשות המים לשתף פעולה עם המגזר החקלאי, בביצוע התאמות בתכנית, בכל הנוגע לנושא המים לחקלאות והציעו להעמיד לצורך כך את הידע והניסיון שנצבר בארגון לאורך עשרות שנים.