הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מינהל מקרקע ישראל תבע 15 עסקים שהוקמו על קרקע חקלאית


התביעות הוגשו נגד האגודה השיתופית מגשימים ו-15 בעלי זכויות בנחלות במושב, במסגרת מהלך אכיפה מרוכז נגד תופעת הבנייה הבלתי חוקית במושבים. במינהל מתכוונים להגביר את האכיפה נגד בנייה לא חוקית של חברי מושבים על קרקעות שנמסרו להם בדמי שימוש סמליים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-5-2012


מינהל מקרקעי ישראל הגיש השבוע 15 תביעות נגד האגודה השיתופית מגשימים ו-15 בעלי זכויות בנחלות במושב מגשימים. חמישה עשר הנתבעים הקימו מבנים בלתי חוקיים אשר רובם משמשים לשימוש מסחרי בשטח נחלות שנמסרו להם ע"י המינהל לשם עיבוד חקלאי. מדובר בתביעות לסילוק ידם של בעלי הנחלות מהמבנים, ובהמשך מתכוון המינהל להגיש נגדם גם תביעות כספיות לפי אומדן של מאות אלפי שקלים לכל תביעה.

התביעות הוגשו בעקבות סקר שערך מינהל מקרקעי ישראל במושב מגשימים, שבמהלכו התגלה כי במקרקעי המושב המיועדים לחקלאות נעשו בפועל עשרות שימושים מסחריים בלתי חוקיים, במבנים בלתי חוקיים שהוקמו ע"י בעלי זכויות בנחלות. בין היתר מדובר במבנים שהושכרו ע"י בעלי הנחלות לעסקים, שימשו לאחסנה מסחרית על בסיס השכרה, וכדומה. בטרם הגשת התביעה פנה המינהל במכתבי התרעה לבעלי הנחלות, ובעקבות הדרישה הסדירו רק חלקם את השימושים שניתן היה להכשיר ואטמו או הרסו את אלה שלא ניתנו להסדרה.

חברי המושב נאשמים בעבירות של בנייה בלתי חוקית על קרקעות חקלאיות ושימוש המנוגד לייעוד שנקבע לקרקעות בחוזים שחתמו עם המינהל. ''באמצעות הקמת המבנים הבלתי חוקיים, הפיקו בעלי הזכויות בנחלות רווחים שלא כדין מאדמות המדינה החקלאיות, שנמסרו לשימושם בתעריף מופחת – וזאת על חשבון הקופה הציבורית'' אומרים במינהל.

עוד נמסר ממינהל מקרקע ישראל כי ''המינהל נוקט במדיניות לאומית של סיבסוד קרקע חקלאית, במסגרתה נחלות חקלאיות נמסרות לקיבוצים ולמושבים, בדמי שימוש סמליים, המסתכמים בכמה מאות שקלים לשנה לנחלה שגודלה נע בין 30-80- דונם. . במינהל מצביעים על כך שהרווחים שהפיקו לקופתם בעלי הנחלות, נגדם הוגשו התביעות, מהשכרת המיבנים המסחריים שהוקמו על הקרקע המסובסדת גבוהים פי עשרות אם לא מאות מונים. מהסכום אותו הם משלמים למדינה. למעשה, הכנסה זו נגרעה מקופת המדינה, מאחר והתעריפים אותם גובה המינהל על שימוש מסחרי בקרקע גבוהים משמעתית מהתעריפים החקלאיים.''

כחלק מהמהלך מתכנן בעתיד המינהל להגיש נגד 15 הנתבעים במגשימים גם תביעות כספיות, בהן יידרשו להחזיר לקופת המדינה את הכספים אותם הפיקו על חשבונה ולפצות את המינהל. המינהל מתכוון להאיץ את השימוש בתביעות פיצויים כספיות ככלי הרתעתי, במסגרת מדיניות כוללת של הקשחת האכיפה.

יעקב קוינט היועץ המשפטי למינהל אומר היום: "המינהל מתכוון להרחיב משמעותית את פעולותיו להגשת תביעות פינוי ותביעות ממוניות לפיצוי נגד עברייני קרקע, יחידת התביעות של הפרקליטות והן באמצעות משרדי עו"ד חיצוניים אותם העסיק המינהל במטרה להפסיק את תופעת השימושים החורגים בקרקעות המדינה"