הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שמורת טבע נחל מערות בחוף הכרמל הוכרזה כאתר מורשת עולמית


האתר הוכרז היום כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק''ו. בשמורה הנמצאת בשיפוליו המערביים של הכרמל, התגלו מערות שבהן נמצאו שרידים ועדויות לפעילותו של האדם הקדמון, והממצאים המרתקים שנחשפו בה מעידים על קיום רצף יישובי של כמליון שנים. בעולם. כרמל סלע ראש מועצת חוף הכרמל: ''מדובר בבשורה גדולה לאזור ולמדינת ישראל כולה. ההכרזה תשפיע רבות על התיירות העולמית והמקומית כאחד''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-6-2012


שמורת נחל מערות שבמועצה האזורית חוף הכרמל הוכרזה היום (שישי) כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו, בישיבת הוועדה שבחנה את האתרים השונים בסן פטרסבורג.

בכך מצטרף האתר לאתרים מורשת נוספים בארץ, וביניהם העיר העתיקה בירושלים וחומותיה, מצדה, העיר הלבנה בת''א, העיר העתיקה בעכו, התלים המקראיים (חצור, באר שבע ומגידו), הערים הנבטיות שעל דרך הבשמים, המקומות הקדושים הבהאים בגליל ובחיפה, וכמובן אתרים בעולם כמו הפרתנון ביוון, הפירמידות במצרים, מגדל פיזה באיטליה והחומה הסינית. אתרי מורשת עולמית יכולים, בכפוף לתנאים מסוימים, לזכות במימון וסיוע כספי מקרן המורשת העולמית, ולהכללתו של אתר ברשימה נודעת גם חשיבות כלכלית ותדמיתית.

נחל מערות מצטרף למעמד המכובד הזה, הודות לעבודה המשותפת לרשות הטבע והגנים, המועצה האזורית חוף הכרמל, אוניברסיטת חיפה, רשות העתיקות ונציגי אונסק"ו ישראל. ראש המועצה האזורית כרמל סלע: "מדובר בבשורה גדולה לאזור חוף הכרמל ולמדינת ישראל כולה. הכרזת האתר תשפיע רבות על התיירות העולמית והמקומית כאחד".

"אני שמח שאונסק"ו דילגה מעבר למחלוקות פוליטיות והכירה בעוד אתר מורשת ישראלי המכיל ערכי מורשת והיסטוריה רבים, יהודים ואוניברסאליים'' אומר היום שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. ''הרשות תמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לשמור ולטפח את האתר הזה ועוד מאות אתרים אחרים עליהם אנחנו מופקדים. אני מברך את השותפים שלנו לעשייה ולהליך ההכרזה, זהו לא הישג מובן מאליו אלא תוצר של עבודת מחקר, שימור וניהול מבקרים ארוכת שנים".

שרידים ועדויות לרצף ישובי ולפעילות של האדם הקדמון

"ארבעת המערות שבשמורת נחל מערות (טאבון, גמל, אל וואד, סחול) וטרסת הסלע שבחזיתן הוכרזו כאתר מורשת עולמית בהתבסס על חוות הדעת של אונסקו והגוף המדעי מטעמה (איקומוס)'' אומר הארכיאולוג הראשי של רשות הטבע והגנים ד"ר צביקה צוק. ''השמורה הוכרזה מאחר והיא מבטאת עדות ייחודית או לפחות יוצאת דופן למסורת תרבותית או לתרבות חיה או נכחדת''.

בגדה הדרומית של "נחל המערות", הנמצא בשיפוליו המערביים של הכרמל, התגלו מערות שבהן נמצאו שרידים ועדויות לפעילות של האדם הקדמון במקום. ייחודה של השמורה בכך שהממצאים מעידים על קיומו של רצף יישובי שנמשך כ-1,000,000 שנים, תופעה נדירה בעולם. בשמורה נמצאת מערת התנור הגדולה, שבה התקיימו שלוש תרבויות אנושיות לאורך השנים. המסלול ממשיך למערה קטנה יותר, מערת הגמל, שבה קיימת תצוגה של כלים שהיו בשימוש האדם בתקופת התרבות המוסטרית. במערה השלישית, מערת הנחל, שעומקה כ- 90 מטרים, מוצג חיזיון אור קולי הממחיש את אורח החיים של האדם הקדמון.

התרבות האנושית בשמורת נחל המערות כוללת את התרבות האשלית (לפני 200-500 אלף שנים), המוע'ארית (לפני 100-150 אלף שנים), המוסטרית (לפני 40-100 שנים), האוריניאקית (לפני 12-40 אלף שנים) והתרבות הנטופית (לפני 9-12 אלף שנים) שרידי תרבות זו התגלו בפתח מערת הנחל, שם התקיים אז כפר קטן כיישוב קבע. בתקופה זו עבר האדם לצייד ולליקוט מזון מאורגנים, צעד ראשון לקראת ביות צמחים ובעלי חיים. בתקופה זו יצר האדם חפצי אומנות כמו גילופים באבן ומחרוזות צדפים.

בשמורה נחשפת עדות מרתקת לרצף התרבויות לאורך השנים. מחקר מדעי וארכיאולוגי, שהחל בראשית המאה שעברה, חשף ממצאים מדהימים של כלי צור שונים ומגוונים, המיצגים את התרבות וההתפתחות מימי האדם הקדמון. השמורה היא אחד המקומות היחידים בעולם בהם ניתן למצוא את העדויות למעבר של האדם מחברה של לקטים-ציידים לחיים בישוב של קבע והתבססות על חקלאות.

נחל
נחל מערות, צילום: דוד נסים