הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות לביהמ''ש: להחמיר בעונשו של כורת עצי איקליפטוס


בערעור טוען משרד החקלאות כי על פי עובדות כתב האישום, שהמשיב הודה בו, התבצעה כריתה בפועל של 156 עצי אקליפטוס, שהינם עצים מוגנים, ללא רישיון כריתה. ''ראוי היה להטיל על הנאשם קנס כספי בגובה הקנס המקסימלי האפשרי על פי פקודת היערות והתחייבות בסכום יותר גבוה, בהתאם לרמת הענישה המקובלת במקרים דומים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-7-2012


משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגיש הבוקר ערעור לבית המשפט המחוזי בפתח תקוה על קולת העונש שנגזר על כורת עצים מוגנים.

בחודש מאי האחרון הרשיע בית המשפט השלום בנתניה את שלמה בן שלמה, תושב צור משה, בעבירה לפי פקודת היערות בגין כריתה של 156 עצי אקליפטוס, שמוגדרים כעצים מוגנים, ביער בן שמן (ת"פ 5841/06).

ממשרד החקלאות נמסר, כי על אף הקביעה הברורה של בית המשפט כי הנאשם אשם בביצוע העבירה, בית המשפט לא מצא לנכון להטיל על הנאשם את העונש הקבוע בחוק - מאסר של חצי שנה או קנס, אלא פטר אותו בהתחייבות עצמית כספית בסך 10,000 ₪, כי לא יחזור ויבצע את אותן העבירות במשך שנתיים מיום מתן גזר הדין.

בערעור טוען משרד החקלאות כי על פי עובדות כתב האישום, שהמשיב הודה בו, התבצעה כריתה בפועל של 156 עצי אקליפטוס, שהינם עצים מוגנים, ללא רישיון כריתה. לטענת המשרד, ראוי היה להטיל על הנאשם קנס כספי בגובה הקנס המקסימלי האפשרי על פי פקודת היערות והתחייבות בסכום יותר גבוה, בהתאם לרמת הענישה המקובלת במקרים דומים,

עו"ד ג'ריס גנטוס, מחלקת התביעות במשרד החקלאות, התובע בתיק: "מדובר בעבירה חמורה ביותר של כניסה לשטח יער, וכריתה של כמות גדולה ביותר של עצים ללא רישיון כדין, לצורך הפקת רווחים כלכליים שמתבטאים בהכנסות ממכירת ענפוני עצי האקליפטוס לצרכי קישוטי פרחים. לנאשם ניתן היתר לביצוע קטיף של ענפי אקליפטוס, בחלקה סמוכה, אולם בניגוד להיתר שניתן לו, ולאחר סיום עבודות הקטיף באותה חלקה, הוא עבר לחלקה סמוכה וללא רישיון כמתבקש בחוק, ביצע כריתה של 156 עצים בוגרים ומוגנים, שלא כחוק".

עוד מוסיף עו"ד גנטוס, כי העונש שהוטל על הנאשם אינו עומד ביחס ראוי לעונשים המוטלים במקרים דומים, ואף בהיקפים קטנים הרבה יותר, שכן רמת הענישה המקובלת במקרים מסוג זה עומדת על קנס בסך 15,000 ₪ ואף יותר והתחייבות כספית בסכום גבוה יותר וזאת עבור כריתה של שלושה עצים בלבד.

לדעת משרד החקלאות, בעבירות כדוגמת זו, שפוגעות באיכות הסביבה ובהנאת הציבור מהשימוש ביער, יש להטיל עונש כבד ומשמעותי אשר ירתיע את כלל הציבור מלבצע עבירות אלה בעתיד. ואילו במקרה זה העונשים שנגזרו על הנאשם אינם הולמים את חומרת העבירה, ומחטיאים את מטרות ההרתעה.

משרד החקלאות ביקש בערעור להשית על הנאשם קנס וסכום ההתחייבות גדולים בהרבה ממה שנגזרו עליו. טרם נקבע מועד לדיון בערעור.