הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוסכם על מתווה חדש להעסקת עובדים זרים בחקלאות


מספר העובדים הזרים הקבועים בחקלאות יופחת בהדרגה ל-16 אלף עובדים בשנה. החקלאים יורשו להעסיק עובדים עונתיים ל-4-9 חודשים בשנה ללא הגבלה במספרם. לא יתאפשר יותר ניוד של עובדים בין זרים בין המעסיקים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-7-2012


ארגוני החקלאים, משרדי החקלאות והאוצר, ורשות התעסוקה וההגירה במשרד התמ"ת, הסכימו על מתווה חדש בנושא עובדים זרים בחקלאות, בתום חודשים ארוכים של דיונים.

את המהלך יזמו יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, מנכ"ל ההתאחדות אבשלום וילן, ומזכיר ארגון מגדלי ירקות מאיר יפרח.

לפי המתווה החדש, מספר העובדים הזרים הקבועים בחקלאות יופחת בהדרגה, מ-25 אלף ל-16 אלף עובדים בשנה. לעומת זאת, החקלאים יורשו להעסיק עובדים עונתיים ל-4-9 חודשים בשנה, ללא הגבלה במספרם, כמתחייב מאופי העבודה העונתית. עובדים אלה יגויסו ויובאו לארץ ע''י רשות האוכלוסין וההגירה, על פי רשימות שיועברו אליה מארגוני החקלאים ומשרד החקלאות. על הבאת עובד זר לעונה אחת, ישלם החקלאי כ-1,000 דולר, שיכללו כרטיס טיסה, ביטוחים ואגרות. העובד הזר יחזור לארצו בתום העונה.

על פי המתווה החדש, שהות מצטברת של עובד עונתי לא תעלה על 63 חודשים, בדומה לשהות המצטברת של עובדים זרים קבועים כיום. לאחר התקופה המצטברת, יצטרך החקלאי להחליף את העובד. כמו כן, מעסיק יהיה רשאי להחליף עובד באם הוא לא יעמוד בדרישות העבודה.

ניוד של עובדים בין מעסיקים שונים לא יתאפשר, כפי שמקובל כיום, והאכיפה תוגבר על חקלאים המעסיקים עובדים שעזבו את מעסיקיהם ללא היתר. כמו כן תוגבר האכיפה גם על מעסיקים של עובדים שעזבו את מעסיקיהם החקלאים ומצאו תעסוקה בעבודות אחרות.

כמו כן נקבע בין הצדדים כי ייעשה מאמץ להגדיל את העסקת ישראלים בחקלאות לעבודות שאינן עונתיות, במשך כל השנה.