הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות האיכרים קיימה כנס חרום בנושא עובדים זרים בחקלאות


מהתאחדות האיכרים נמסר, כי החקלאים שנענו לקריאה החליטו לשבור את המסגרות המסורתיות בהם הם מאוגדים במטרה ליצור תשתית חדשה לתיקון יסודי בהסכמות שגובשו במאי 2009 בין התאחדות החקלאים לממשלה. בכנס הוצגה התשתית הרעיונית והמעשית להסכם חדש אותו גיבשו נשיא התאחדות האיכרים ושרת החקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-7-2012


בצעד יוצא דופן בהיקפו התכנסו אתמול (א') מעל ל-500 חקלאים בקיבוץ שפיים כדי למחות על התנהלות התאחדות חקלאי ישראל בכל הקשור להסדרת מכלול הנושאים הקשורים בהעסקת עובדים זרים בחקלאות.

מהתאחדות האיכרים נמסר, כי החקלאים שנענו לקריאתו של נשיא ההתאחדות דובי אמיתי ''החליטו לשבור את .המסגרות המסורתיות בהם הם מאוגדים במטרה ליצור תשתית חדשה לתיקון יסודי בהסכמות שגובשו במאי 2009 בין התאחדות החקלאים לממשלה.''

בכנס החירום הוצגה התשתית הרעיונית והמעשית להסכם חדש אותו גיבשו נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, ושרת החקלאות חה"כ אורית נוקד. עפ"י ההצעה יבוצעו התאמות מיידיות שיתאימו את מצב העסקת העובדים הזרים בחקלאות למה שנהוג במדינות ה-OECD. עקרון זה יאפשר לבחון את ביטול מס המעסיקים המוטל היום בשיעור של 10 אחוזים על מי שמעסיקים עובדים זרים בחקלאות וכן יאפשר פיצוי מיידי על המחסור העצום בידיים עובדות בדמות הבאת עובדים עונתיים כך שיפצו על המחסור החמור במכסות לידיים עובדות בחקלאות.

בשבוע שעבר התקיים דיון עומק בין ראשי לשכת ראש הממשלה לנשיא התאחדות האיכרים ומשם נמשכו ההתייעצויות במשרד החקלאות. בכוונת הצדדים לשנות שינוי עמוק ויסודי במתווה הסכם מאי 2009, כך שישקף את הקושי העצום והמתמשך בהבאת עובדים ישראלים לחקלאות, את חולשת פתרונות המיכון לצמצום ידיים עובדות בחלק מענפי החקלאות, את המעמסה הבלתי אפשרית על חקלאי ישראל ובעיקר את בסיס המחסור העצום בין מכסת העובדים הזרים לחקלאות לבין הצורך בפועל.

בכנס ציינו החקלאים את הצורך של משרד החקלאות להוביל את השינויים הנדרשים. רבים מהחקלאים דיברו על כך שהממשלה לא עמדה בחלקה בהסדר ושבפועל מצויים היום בישראל מספר קטן בהרבה של עובדים זרים לחקלאות מהמכסות המאושרות בפועל.

"אנחנו נמצאים במשבר חמור מאוד. הגענו בעקביות ובשיטתיות לתחתית החבית'' אומר דובי אמיתי ''לא נוכל לעמוד בהסדר הקיים. אם המדינה חפצה חיים, אם המדינה חפצה בתוצרת חקלאית כחול לבן, אם המדינה לא רוצה להיות בת ערובה של יבוא תוצרת חקלאית – היא חייבת להתעורר עכשיו. אני מתכוון לסייע לשרת החקלאות להביא מפנה יסודי. לא אתן ידי לעוד הסכמי כניעה ולעוד הסדרים שיביאו את החקלאות לפשיטת רגל. זה זמן למנהיגות ואנחנו נסייע לשרת החקלאות להגיע לשינוי הנדרש."

ממשרד החקלאות לא התקבלה תגובה רשמית, אך גורמים במשרד מסרו כי המגעים עם הצדדים מצויים בשלב התחלתי בלבד.