הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פריצת דרך במו''מ בין החקלאים לממשלה בנושא העובדים הזרים


לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן בין הצדדים, הוצג מתווה חדש לפיו יסכימו החקלאים להפחתת מכסת העובדים הזרים הקבועים לחקלאות, בתמורה להגדלת מספר העובדים העונתיים על פי צרכי המשק החקלאי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  5-7-2012


במו"מ קדחתני שמתנהל בחודשים האחרונים בין נציגי החקלאים לנציגי משרדי האוצר, התמ"ת, הפנים והחקלאות, בעניין העובדים הזרים, הוצגה יוזמה חדשה לפיה יסכימו החקלאים להורדת מכסות העובדים הזרים הקבועים לחקלאות, ובתמורה יעלה מספרם של העובדים העונתיים שמגיעים לעבודה בפרקי זמן של 4-9 חודשים, עפ"י צרכי החקלאים.

כיום עומדת מכסת העובדים הזרים הקבועים בחקלאות על 25,400 עובדים. בפועל נוצר מצב בו מחד ישנם עובדים קבועים השוהים בארץ ואינם מועסקים בענפים הנמצאים בעונת השיא, ומאידך יש משרות שאינן מאוישות, כאשר ישנה מגמת כרסום מתמשכת במכסת העובדים הזרים, מה שמאיים על ענף החקלאות כולו. היוזמה החדשה שתבטיח שהבאת העובדים תתבצע על סמך הביקוש האמיתי ובעונה החקלאית הרלוונטית, תמנע מצב אבסורדי זה.

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, שיזם את המהלך יחד עם מזכיר ארגון מגדלי ירקות מאיר יפרח ומזכיר התאחדות חקלאי ישראל ואבשלום (אבו) וילן, טוען כי ההצעה המונחת על שולחן הממשלה תציל את החקלאות הישראלית: "חסרים כיום כ-5000 עובדים בענפי החקלאות השונים. הדרך היחידה להתמודד עם המחסור בכוח אדם והקיצוצים הנוספים שהממשלה מבקשת לבצע היא על ידי הבאת עובדים עונתיים שיענו על צרכי החקלאים".

האחריות על הבאת העובדים העונתיים והחזרתם למדינתם תוטל על החקלאי עצמו. לא ניתן יהיה להעביר את העובדים העונתיים בניוד בין החקלאים, כך שעובד עונתי יגיע לחקלאי לעונה מוגדרת של 4-9 חודשים וישוב לארצו. במסגרת ההסדר תגביר המדינה את האכיפה על עובדים הבורחים ממעסיקיהם ("ברחנים") ויוגדלו משמעותית הקנסות המוטלים על חקלאים שמעסיקים עובדים "ברחנים".

עקרונות ההסדר:
• הורדה משמעותית של מספר העובדים הקבועים בחקלאות והבאת עובדים עונתיים עפ"י הצורך, כך שכל חקלאי יוכל להביא את מספר העובדים הנחוצים לו לעונה הרלוונטית.
• העובדים העונתיים יגיעו לפרקי זמן שיוגבלו ל 4-9 חודשים בלבד, לפי העונות החקלאיות.
• כל עובד יוכל לשהות בישראל במצטבר לא יותר מ 63 חודשים
• האחריות להבאת העובד והחזרתו תוטל על החקלאי עצמו, בעלות של 1000 $ לעובד.
• תוגבר האכיפה כנגד עובדים שיברחו ממעסיקיהם ("ברחנים") .
• תוגבר האכיפה על חקלאים המעסיקים עובדים "ברחנים" ללא היתר.