הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאות ירוקה: המחזור מגיע גם למגזר החקלאי


אלפי טונות הפלסטיק המשמשים לבניית חממות, כיסוי ערוגות וטפטפות ימוחזרו בקרוב. השר ארדן: ''תנופת המיחזור נכנסת לכל ענפי המשק. בנוסף לתועלות הכלכליות והסביבתיות, המיחזור החקלאי ימנע את מפגעי שריפת הפסולת, העברת מחלות ומפגעי ריח''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-7-2012


אחרי הפרדת הפסולת בבתים, חוק הפסולת האלקטרונית וחוק האריזות, מהפכת המיחזור מגיעה גם למגזר החקלאי.

צוות מיוחד המשותף למשרד להגנת הסביבה ולמשרד החקלאות הגיש המלצותיו למיחזור יריעות הפלסטיק החקלאי. כיום ישנם בישראל יותר מ-15,000 טון פלסטיק המשמשים לחממות, טפטפות, יריעות להגנה על גידולים וכלי עזר כגון דליים ורשתות.

על פי המלצת הצוות, החקלאים יחויבו להפריד את הפלסטיק מיתר הפסולת שלהם, ולהעביר אותו למתקני מיחזור. כיום חלק משמעותי מהפלסטיק במגזר החקלאי מושלך בשטחים פתוחים, נשרף או מוטמן באדמה. המשרד להגנת הסביבה יגבש בקרוב תיקוני חקיקה שיסדירו את המיחזור במגזר החקלאי. יריעת פלסטיק ממוצעת משמשת חקלאי במשך שנה עד שלוש שנים ומתכלה רק אחרי מאות שנים. מדי שנה כ-3,000 טון של פלסטיק חקלאי מושלכים בשטחים פתוחים.

בנוסף, המשרד להגנת הסביבה פרסם מכרזים לאספקת שירותי ריסוק לגזם חקלאי. שאריות הענפים במטעים החקלאיים ירוסקו וישמשו לחיפוי הקרקע, ובכך יפחיתו את אידוי המים מהקרקע ויסייעו להגדלת התפוקה החקלאית ממנה.

מכרז פומבי מס' 09/12 - לקבלת שירותי ריסוק גזם חקלאי ממטעים עבור המשרד להגנת הסביבה

מכרז פומבי מס' 12/ 10 - לרכישת שירותי סיוע בניהול ובקרה במסגרת הליך למתן שירותי ריסוק גזם חקלאי

כיום חקלאים רבים שורפים שאריות של ענפים או משליכים אותם בשולי המטע. שריפת גזם חקלאי גורמת למפגעי עשן וזיהום אוויר, ועלולה לגרום למחלות ולפגיעה במגוון הביולוגי. טיפול לא מסודר בשאריות אלה מסייע בהעברת מחלות ומזיקים לגידולים, ובשל כך מגביר את השימוש בחומרי הדברה, גורם למפגעי ריחות ומהווה סכנה במקרה של שריפה.