הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חמורים שחולצו מחווה באילת יועברו ליד בריכות דגים


14 חמורים במצב רזון קיצוני פונו מ''מרכבות שלמה'' באילת. ''שלדים מהלכים'', כך תארה רופאת הסוסים במשרד החקלאות את מצבם. לאחר השיקום הם יועברו למשכנם החדש ליד בריכות דגים, פתרון חדשני עם תרומה אקולוגית לחמורים, לדגים ולסביבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-7-2012


במבצע משותף של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ויחידת השיטור העירוני במשטרת אילת חולצו בסוף השבוע שעבר 14 חמורים מחוות ''מרכבות שלמה'' באילת.

בעקבות תלונה שהתקבלה במשרד, יצא הצוות המשותף לביקור בחווה, בה נמצאו 14 חמורים שהוחזקו בתנאים ירודים מאוד. כולם היו במצב תזונתי קשה ביותר עד קיצוני.  במתחם נמצאה כמות קטנה מאוד של אוכל  שכללה חציר מאיכות נמוכה ביותר. הנציגים שערכו את הביקורת במתחם למדו כי למרבה הצער, למרות מצבם הירוד של החמורים, לא היסס בעליה של החווה להשכירם לצורך טיולי כרכרות למבקרים במקום, בתנאי החום הקשים של אילת.

''החמורים נראו כשלדים מהלכים'' מספרת ד"ר צביה מילדנברג, רופאת הסוסים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות. ''מדובר בהזנחה קיצונית, שאפילו אני שמורגלת במראות התעללות קשים, לא יכולתי להאמין למראה עיניי".  בעקבות הממצאים הקשים הוחלט לפנות את החמורים באופן מיידי למתקן מוגן של משרד החקלאות לצורך טיפול רפואי ושיקום. הממצאים במקום תועדו והמשרד בוחן נקיטת הליכים משפטיים כנגד הבעלים.

לאחר שיקומם, יועברו החמורים למשכנם החדש ליד בריכות דגים - פתרון חדשני אשר יש לו תרומה אקולוגית רבה לחמורים, לדגים ולסביבה. מלבד העובדה שהחמורים ייהנו מסביבת מרעה טבעית ומרווחת, הם ילחכו את העשב הרב הצומח סביב בריכות הדגים, ובכך ימנעו את הצורך להדביר את העשבייה ולכסח אותה. בריכות דגים משתרעות על פני דונמים רבים ובשל כמויות המים הרבות, צומחת בעקביות עשבייה עשירה סביבן. כדי למנוע ממזיקים העלולים לפגוע בדגי הבריכות, יש להדביר ולכסח אותה כל מספר חודשים. כעת, העשבייה תהפוך למזון עבור החמורים, והתרומה תהיה כפולה - הן לחמורים והן לסביבה.

תוכנית ההצלה לסוסים וחמורים שנפלו קורבן להתעללות החלה את פעילותה לפני חמש שנים, בשנת 2007. כ-500 סוסים וכ-300 חמורים חולצו עד כה מהתעללות ושוקמו במתקנים מוגנים, במימון מלא של משרד החקלאות בהיקף של מעל מיליון ₪. מרבית הסוסים הועברו למשפחות מאמצות אשר ביכולתן להעניק בית חם וטיפול כנדרש. החמורים שחולצו מהתעללות שולבו במתחמי בריכות דגים והם נהנים מביתם החדש בטבע.

המשרד קורא לאזרחים לפנות למשרד עם כל חשד לעבירה על חוק צער בעלי חיים. פניות בנושא ניתן להעביר אל מחלקת צער בעלי חיים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, באמצעות: דוא"ל ל- welfare@moag.gov.il או לפקס: 03-9681661. את הפניות מומלץ להעביר בתוספת תיעוד. פרטים נוספים באתר האינטרנט של משרד החקלאות.