הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר: עגלים שאכלו רימונים חלו פחות


מחקר שנערך לקראת כנס הבקר השנתי מצא כי תזונה המבוססת על רימונים הפחיתה תחלואה בעגלים. נתונים אלו ואחרים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף יוצגו בכנס השנתי למדעי הבקר לחלב שיתקיים בירושלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-7-2012


האם רימונים יכולים לשמש כאנטיביוטיקה טבעית גם לבני אדם ? מחקר שנערך לקראת הכנס השנתי למדעי הבקר לחלב, מצא כי עגלים שקיבלו מזון הכולל קליפות רימונים חלו פחות.

מרבית המחלות הזיהומיות בעגלים יונקים הן מחלות בדרכי הנשימה והעיכול, הגורמות לשיעורי תחלואה ותמותה נרחבים. גם לעגל השורד את המחלה, תיתכן ירידה במשקל והיחלשות מערכת החיסון. העמידות ההולכת וגוברת של חיידקים לתרופות אנטי-בקטריאליות מעלה את הצורך במציאת חומרים טבעיים בעלי תכונות מרפאות, אשר יינתנו לבעלי חיים כתוסף במזון.

מטרת המחקר היתה לבחון את פוטנציאל קליפות הרימונים, תוצר לוואי חקלאי, בשיפור המצב החיסוני של עגלים והפחתת התחלואה בהם. המחקר כלל 49 עגלים מגיל שבועיים ומעלה. 25 מהם קיבלו תוסף במזון של קליפות רימונים, לעומת 24 עגלי הביקורת אשר קיבלו את אותו המזון ללא התוסף.

המחקר מלמד כי ברימונים ישנם חומרים אנטי-דלקתית ואנטי-חמצוניים המסייעים בחיזוק מערכת החיסון, וכן חומרים אנטי בקטריאליים ואנטי פרזיטיים כנגד פתוגנים. העגלים שקיבלו רימונים התמודדו טוב יותר עם השפעת המחלות. רמות חלבוני העקה וההפטוגלובין שנמדדו היו נמוכות יותר בכל הימים שלאחר הניסוי בקבוצת העגלים שאכלה את קליפות הרימונים, עובדה הרומזת על התמודדות חיסונית טובה יותר עם השלכות העקה על בריאות העגל.

נתונים אלו ונתונים נוספים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף יוצג השבוע בכנס השנתי ה-24 למדעי הבקר לחלב, שמארגנים המחלקה לבקר בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) ומינהל המחקר החקלאי (וולקני) במשרד החקלאות, התאחדות מגדלי הבקר לחלב ומועצת החלב. הכנס שיתקיים במעמד שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד וכל ראשי הענף והעוסקים בו יתקיים בין התאריכים 12-10 בירושלים.