הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפתרון למכת הזבובים ברפת - צרעות קטנות


מחקר שנערך לקראת כנס הבקר השנתי מצא כי צרעות קטנטנות, ולא עוקצות מסייעות בדילול אוכלוסיית הזבובים ברפת. נתוני המחקר ונתונים נוספים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף יוצגו מחר בכנס השנתי למדעי הבקר לחלב שמתקיים בירושלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  9-7-2012


האם נמצא הפתרון לזבובים המעצבנים? מחקר חדש שנערך לקראת הכנס השנתי למדעי הבקר לחלב מצא כי צרעות טפיליות קטנטנות, אשר תוקפות את שלב הגולם של הזבוב ומתפתחות בתוכו, יכולות לסייע בהפחתה משמעותית של הזבובים. המדובר במין מקומי של צרעות, אשר אינן עוקצות ואינן מטרידות את האדם או בעלי החיים.

זבוב הבית (Musca domestica) וזבוב השוקיים (Stomoxis calcitrans), המתפתחים בזבל הפרות בכמויות עצומות, נחשבים למפגע סביבתי ומהווים מטרד קשה הן לאדם והן לפרות, עד כדי פגיעה בתנובת החלב. זבובים אלה גם מעבירים פתוגנים הגורמים למחלות זיהומיות שונות, כגון דלקות עיניים ועוד.

שימוש בחומרי הדברה כימיים כנגד זבובים לרוב אינו יעיל משום שהוא פוגע רק בחלק מהזבובים הבוגרים ואינו פוגע בזבובים הצעירים שמתפתחים בזבל. בנוסף, חומרי ההדברה גורמים לנזק סביבתי, מסכנים את בריאות האדם והפרות ועלולים להגיע לחלב.

לכן, הגישה המקובלת כיום להדברת מזיקים בחקלאות הצמחית היא הדברה משולבת, אשר דוגלת בשימוש באמצעים ביולוגים, תוך שימוש באויבים טבעיים של המזיק ושימוש מינימלי בחומרי הדברה בצורה מדודה ונקודתית. הדברה משולבת של זבובים ברפתות חלב כוללת טיפול רציף בזבל למניעת התפתחות הרימות, לכידה המונית של זבובים בוגרים באמצעות מלכודות שונות ושימוש בחרקים מועילים.

המחקר כלל שתי רפתות בעין השופט וברמות מנשה, באחת פוזרו הצרעות ובשנייה לא (רפת ביקורת). שתי הרפתות נבחרו משום שהן בעלות מאפיינים דומים ככל שניתן מבחינת גודל, ממשק ותנאים אקלימיים. הצרעות פוזרו בתדירות של אחת לשבועיים, במינון של כ- 50 אלף צרעות בכל פעם. אחוז התמותה נמדד על ידי הצבת שקיות רשת המכילות 100 גלמים חיים בנקודות שונות בכל רפת, איסופן לאחר שבוע וספירת כמות הצרעות והזבובים המגיחים מכל שקית.

אחוז תמותת הזבובים במשק הטיפול נע בין 50%-80% לעומת 5%-20% בלבד במשק הביקורת. רוב תמותת הזבובים על ידי הצרעות נגרמה כתוצאה מטפילות, כלומר הטלת ביצה לתוך הגולם והתפתחות הצאצא של הצרעה הטפילית על חשבון הזבוב, וחלק קטן יותר נגרם כתוצאה מטריפה של גולם הזבוב על ידי הצרעה הבוגרת עצמה לצורך הזנתה.
התוצאות מראות כי ניתן להביא להפחתה ניכרת בכמויות הזבובים המתפתחים בזבל באמצעות שימוש בצרעות הטפיליות. בשנה הקרובה יתבצעו ניסויים נוספים בקנה מידה רחב יותר.

נתונים אלו ונתונים נוספים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף יוצגו מחר בכנס השנתי ה- 24 למדעי הבקר לחלב, שמארגנים המחלקה לבקר בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) ומינהל המחקר החקלאי (וולקני) במשרד החקלאות, התאחדות מגדלי הבקר לחלב ומועצת החלב. הכנס, במעמד שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד וכל ראשי הענף והעוסקים בו, יצרני חלב, אנשי תעשיית החלב, מדריכים, חוקרים, רופאים וטרינרים וספקים, יתקיים בין התאריכים 12-10 ביולי בירושלים.