הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכת היתושים בכנרת: קיבוצי עמק הירדן הגישו תביעה ייצוגית


תביעה ייצוגית על סך 6.5 מיליון שקל הוגשה ע''י קיבוצי עמק הירדן נגד רשות המים. לטענת התובעים לא רק שהרשויות לא עשו דבר לפתרון הבעיה, אלא שהן גם אסרו על כיסוח הצמחיה והטילו קנסות על מי שניסו לנקות אותה בעצמם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  9-7-2012


מכת היתושים באזור הכנרת מתגברת ולתושבי האזור נמאס. 320 חברי קיבוצים מעמק הירדן (מעגן, האון, גינוסר ועין גב) הגישו לבית המשפט המחוזי בנצרת, תביעת ענק בסך 6.5 מיליון שקלים נגד רשות המים, איגוד ערים כנרת ומנהלת הכנרת.

בתביעה שהוגשה באמצעות באמצעות עו"ד מאיר אלוני, טוענים התושבים כי העדר הטיפול בצמחיה על גדות האגם והאיסור על הכיסוח שלה, הביאו למכת יתושים חסרת תקדים שהופכת את חייהם לסיוט. הכנרת הפכה גם למקום מסתור לחיות בר המסתובבות בקיבוצים ומסכנות את בריאות התושבים.

"התובעים החיים בסמוך לכנרת בגינוסר, בעין גב, במעגן וביישוב האון מותקפים על ידי יתושים המגיעים מתוך חופי הכנרת בעונות האביב והקיץ וסובלים מכאבים וגירודים בכל הגוף. חלק מהתושבים אף אלרגיים לעקיצות, דבר שגורם לדלקות באזור העקיצה ודורש טיפול רפואי. כאשר מדובר בתינוקות, מדובר בריצה לאשפוז או לחדר המיון בבית החולים ובקבלת אינפוזיה של תרופות אנטיביוטיקה", נכתב בתביעה.

עוד נכתב בתביעה כי התושבים באזור נאלצים להסתובב בימי הקיץ החמים עם שרוולים ארוכים ומכנסיים ארוכים. החברים משתדלים להימנע מלצאת לאוויר החופשי אף שמזג האוויר יפה, ונאלצים להתחבא בבתים".

עו"ד אלוני המייצג את התובעים אומר כי לא רק שהרשויות הממונות לא עשו דבר לפתרון הבעיה, אלא שהן גם אסרו על כיסוח הצמחיה בגדות הכינרת, ואף הטילו קנסות של עשרות אלפי שקלים על מי שלקח יוזמה וכיסח אותה בעצמו. לדברי המנהל העסקי של קיבוץ עין גב, אורי שמיר, ''בתוך המים יש עכשיו יער שכולו מלא בקנים. בתוך כל הג'ונגל הזה יש ביצות, ובהן דוגרים יתושים, אבל לא רק. בתוך הסבך יש גם נחשים, תנים ואפילו נמיות שמסכנות את התושבים בהידבקות בכלבת. ממש שמחה וששון, וזה לא מעניין אף אחד''.

מרשות המים הממונה על מנהלת הכנרת, נמסר בתגובה: "מאחר שמדובר בתביעה משפטית, קיימת מניעה להיכנס לפר טי העניין. עם זאת, ניתן לציין שרשות המים פעלה ופועלת על פי סמכותה בהתאם לחוק המים, כאשר האינטרס הציבורי העליון שמנחה אותה הוא שמירת הכנרת כמקור מים חיוני למדינת ישראל. יתרה מכך, רשות המים פועלת בנושא זה תוך שמירה על איזונים בין השימושים השונים בכנרת ותיאום מלא עם הגופים הרלוונטיים".