הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אבשלום וילן: ''לדו''ח ועדת קדמי אין תשובות או פתרון לנושא המזון''


כנס מדעי הבקר נפתח הבוקר בירושלים בצילו של מאבק הרפתנים כנגד המלצות ועדת קדמי למשק החלב ובימים של משא ומתן המתנהל בין משרדי האוצר החקלאות והתמ''ת להשגת פשרה במתווה המוצע. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר: ''בשבועות הקרובים נעמוד בפני אתגרים והכרעות בנושא החלב, ובמידה והמו''מ לא יצלח נצא למאבק מחודש''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-7-2012


"לדו"ח ועדת קדמי אין תשובות בנושא מחירי המזון. גם חלק מהמחלבות, למרות שאנו בני בריתם, פעלו באופן פופוליסטי שגרם לעליית מחירי מוצרי החלב, למרות שלאחר מכן הן הסיקו את המסקנות. איני רואה במסקנות ועדת קדמי פתרון לבעיות, בעיקר לא כלפי רשתות השיווק'' כך אמר היום מזכיר התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן, בכנס מדעי הבקר שנפתח הבוקר בירושלים.

הכנס נערך בצילו של מאבק הרפתנים כנגד יישום המלצות ועדת קדמי למשק החלב, שהוקמה בקיץ שעבר על רקע המחאה הציבורית. כזכור, הועדה המליצה בין השאר להוריד את מחיר המטרה (המחיר לליטר חלב גולמי המשולם לרפתנים) וכן לפתוח את שוק מוצרי החלב לייבוא. הרפתנים מתנגדים להמלצות בטענה כי אם הן ייושמו, יגרום המהלך לאלפי משפחות ברחבי הארץ לאבד את פרנסתן.

המלצות הועדה טרם אושרו בממשלה בהיעדר רוב של השרים ובשל התנגדות רבים מהם על רקע מחאת הרפתנים. הרפתנים מדגישים כי למרות העובדה שבשנה החולפת מחיר המטרה ירד, מחיר מוצרי החלב נותר גבוה, וכי המלצות הועדה לא מתייחסות לרשתות ולמחלבות שגורפות רווחים גבוהים, בעוד שהורדת מחיר המטרה, שהוא מחיר מפוקח, תוביל לסגירת מאות רפתות בפריפריה.

מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר, מנסה בתקופה האחרונה להשיג פשרה בין משרד החקלאות, שתומך בעמדת הרפתנים, לבין משרדי התמ"ת והאוצר. על פי המתווה המוצע, כמה מאות רפתות קטנות ייסגרו ובעליה של כל רפת יקבל מהמדינה כחצי מיליון שקל פיצוי בתמורה למכסות החלב שיועברו לרפתות בינוניות. בתמורה להגדלת המכסות לרפתות הבינוניות, הרפתנים יסכימו על הורדת מחיר המטרה ב-9 אגורות. אולם הפערים בין הצדדים עדיין גדולים.

השרה אורית נוקד: "הרפתנים אינם אחראים למחירי החלב בישראל''

את כנס מדעי הבקר פתחה שרת החקלאות אורית נוקד שזכתה לתשואות מאלפי הרפתנים שנכחו באולם. "בשום שלב הרפתנים אינם אחראים ולא היו אחראים למחירי החלב בישראל, לא נכון כלכלית ולא נכון חברתית לתלות בהם את האשמה והציבור יודע זאת. משרד החקלאות עומד בפני דרישות קשות ביותר של האוצר ושל אחרים בנושא החלב. בתיאום עם הצוותים המקצועיים נעשה נסיון למצוא את הדרך הטובה ביותר להבטיח תנאים הוגנים והולמים להתפתחות ענף החלב.''

''בשבועות הקרובים נעמוד בפני אתגרים לא פשוטים. שרת החקלאות עמדה בקרב קשה כסלע איתן במאבק לצד הרפתנים.'' אמר אבו וילן וציין גם את נחישותו של מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר לקיומה של התנהלות תקינה כאשר לא אפשר לנציג משרד האוצר להשתתף בישיבה האחרונה עד אשר המשרד יעמוד בהתחייבויות עליהן הסכים. ''במידה ומשרד האוצר יישאר בדרישתו לפגיעה ברפתנים לכדי הורדה של 8-10 אג' לליטר חלב גולמי, ארגוני החקלאים יכנסו למאבק חורמה, מאחר והמשמעות תהיה חיסול רפתות, בעיקר באזורי הפריפריה. אם נשב ביושר, ניתן להגיע להסכם שיהיה לשביעות רצון כולם. במידה ומשרד רה"מ לא ידע להתגמש ברגע קריטי זה, לא נחתום על הסכם חדש". וילן גם ציין את התמיכה הציבורית הרחבה ברפתנים ובמאבקם.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, יעקב בכר אמר בכנס כי בשבועות הקרובים יעמוד משק החלב בפני הכרעות משמעותיות וכי במידה והמשא ומתן לא יישא פרי, יצאו הרפתנים למאבק מחודש על פרנסתם ההוגנת.

אות יקיר הענף לד"ר אפרים מלץ ממכון וולקני ולעתונאי שמעון וילנאי

הכנס השנתי למדעי הבקר והחלב מהווה את שיאה של הפעילות המקצועית המפוארת של ענף החלב וענף הרפת הישראלי ביזמת שה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות), מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר לחלב בישראל. בכנס השתתפו שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד, מזכיר התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן, מנכ"ל מועצת החלב שייקה דרורי, מנהל שה"מ חנן בזק, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר, מנכ"לי מחלבות תנובה, שטראוס וטרה, אלפי רפתנים מכל רחבי הארץ, יצרני חלב, אנשי תעשיית החלב, מדריכים, חוקרים, ורופאים ווטרינרים.

בפתיחת הכנס הוענק אות יקיר הענף לד"ר אפרים מלץ, חוקר ממכון וולקני על תרומתו לפיתוח ענף החלב הישראלי ולכתב קול ישראל שמעון וילנאי, שסיקר לאורך שנים רבות את ענף הרפת והחלב וכלל ענפי החקלאות, ועומד בפני פרישה מתפקידו. שרת החקלאות אורית נוקד סירבה בנימוס לקבל את אות ההוקרה ואמרה כי מאבק הרפתנים עדיין לא הסתיים וכי היא מחויבת תמיד לקיומה של החקלאות בישראל.