הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


איחוד משפחות היסטורי של הצבאים בשמורת פארק הכרמל


במשך שנה וחצי מאז שנבנה, חיכה המעבר העילי לחיות בר מעל כביש 70, לצבי הראשון שיחצה אותו. השבוע זה קרה. מצלמות רשות הטבע והגנים המתעדות את הגשר קלטו את הצבי החלוץ שחצה את הגשר לראשונה מזה שלושה עשורים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-7-2012


איחוד משפחות היסטורי בשמורת פארק הכרמל: לראשונה מזה 30 שנה חצה צבי ארצישראלי את הגשר העילי מעל כביש ואדי מילק (כביש 70), וכך נערך מפגש של צבאים מ"שבט הכרמל" עם הצבאים מ"שבט רמות מנשה".

המעבר התאפשר בזכות כביש עילי לחיות בר שנבנה מעל לכביש הסואן בצמוד לגשר נחל דליה, והוא מאפשר לחיות הבר מעבר בטוח במקום. זהו המעבר העילי השני מסוגו בארץ - קדם לו מעבר הרצף שהוקם בקטע הצפוני של כביש 6. מאז הקמתו, מבצעות רשות הטבע והגנים וחברת "דרך ארץ" מעקב באמצעות מצלמות חיישן מיוחדות, אשר מתעדות את חיות הבר שעושות בו שימוש. תוצאות המחקר ישמשו לתכנון ובניית מעברים עיליים נוספים ברחבי הארץ.

במשך כשנה וחצי המתינו ברשות הטבע והגנים לצבי הראשון שיחצה את המעבר העילי מעל כביש 70, והשבוע זה קרה. מצלמות רשות הטבע והגנים המתעדות את המקום קלטו את הצבי החלוץ שחצה את הגשר לראשונה מזה שלושה עשורים.

"הכרמל הוא סוג של אי לבעלי חיים גדולים. כולו מוקף בכבישים ראשיים וסואנים היוצרים חיץ שכולא אותם בתוך תא שטח קטן יחסית", מסביר בן רוזנברג, אקולוג הכרמל של רשות הטבע והגנים. "עד עכשיו היו לנו כאן שני צדדים של'גבעת הצעקות' נוסח חיות הבר הגדולות - הצד של הכרמל והצד של יערות רמות מנשה. והנה עכשיו הם עוברים חופשי".

בנוסף לסיכון של דריסה בכבישים מהירים לצד שטחים פתוחים וערכיים, הקיטוע אינו מאפשר מעבר של פרטים בין אוכלוסיות שונות של אותו המין, ובכך נוצרת בעיה גנטית שמגבירה את הסיכון של התפרצות מחלות בקרב חיות הבר. רשות הטבע והגנים קבעה בעבר כי יש לשמור על "מסדרונות אקולוגיים" בין השטחים הבנויים, שיאפשרו לחיות הבר ולצמחי הבר להמשיך להתפשט ולהתקיים, אך עם העלייה במספר התושבים ובצורך בתשתיות נוספות יש צורך בפתרונות שיאפשרו את קיום הטבע, במיוחד באזורים רגישים וחשובים מבחינה אקולוגית כמו אזור הכרמל.

''אנחנו ממשיכים לעקוב אחר יעילותם של המעברים, על מנת להמשיך ולשפר את מצבן של חיות הבר באזורים נוספים בארץ, בהם תשתית כבישים עלולה לגרום לקיטוע של אזורים רגישים, ומקווים שגופים נוספים יראו במעבר העילי כדוגמא לכך שניתן לצמצם את הפגיעה בטבע, גם אם לא לחלוטין, כאשר יש רצון טוב ונכונות מצד כל המעורבים'' אמר רוזנברג

מעבר
המעבר העילי לחיות בר בכביש 70, צילום: בן רוזנברג