הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תקציב מרכזי המו''פ האזוריים יגדל ב-9 מיליון ₪


הממשלה החליטה היום (א') להגדיל את תקציב מרכזי המחקר והפיתוח האזוריים פי שלושה מתקציבם, על מנת לגייס חוקרים נוספים, להגדיל את היקף המחקרים ולשפר את איכותם. שר המדע והטכנולוגיה: ''מרכזי המחקר והפיתוח האזוריים הם היהלומים בכתר העשייה של המשרד בפריפריה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-7-2012


תקציב מרכזי המחקר והפיתוח האזוריים של משרד המדע והטכנולוגיה יגדל ב-9 מיליון ₪, כך אושר היום (א') בישיבת הממשלה. משמעות ההחלטה היא כי תקציבם יגדל פי שלושה.

במהלך השנים הקים משרד המדע והטכנולוגיה שמונה מרכזי מחקר ופיתוח אזוריים מקריית שמונה והגולן בצפון ועד לחבל אילות בדרום, במסגרתם מבוצעים מחקרים בתחומים יישומיים הייחודיים לאזור בו הם ממוקמים, במטרה לתרום לרווחתו הכלכלית והחברתית ולפתור את הבעיות הייחודיות לו.

ביולי 2011 הוגשו לשר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ המלצות הוועדה לבחינת מרכזי המחקר והפיתוח האזוריים. מטרת הוועדה, שבראשה עמדה פרופ' חגית מסר-ירון נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, הייתה לבחון את מידת שיתוף הפעולה של המרכזים עם האקדמיה, התעשייה, מרכזי הפיתוח החקלאיים, השפעתם הכלכלית חברתית של המרכזים על האזור שבו הם נמצאים ומידת מיסחור הידע הנוצר בהם.

בישיבת הממשלה שהתקיימה היום הוחלט לאמץ את מסקנות הדו"ח הקובעות כי משרד המדע והטכנולוגיה ישנה את מודל התמיכה שלו במרכזים. המודל החדש יתמרץ מחקר יישומי, שיתוף פעולה עם התעשייה ומחקר מוכוון אזור.

במסגרת ההחלטה, יוגדל תקציב התמיכה של מרכזי המו"פ החל משנת 2013 על פי החלוקה התקציבית הבאה: 6 מיליון ₪ ממשרד המדע והטכנולוגיה, מיליון וחצי ₪ מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל ומיליון וחצי ₪ מהמשרד לשיתוף פעולה אזורי. את התקציב המוגדל ישקיע משרד המדע והטכנולוגיה בהגדלת היקף ואיכות המחקרים המבוצעים בכל אחד משמונת המרכזים, בהרחבת הפעילות בתחומי מדע וקהילה, בגיוס חוקרים נוספים ובשיפור תשתיות המחקר.

"מרכזי המחקר והפיתוח האזוריים הם היהלומים בכתר העשייה של המשרד בפריפריה'' אומר שר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ. ''הרעיון של המרכזים לבצע מחקר למען האזור ובאזור מהווה מודל לחיקוי בעולם כולו ובאחרונה אף פנו אלינו מאונסק"ו כדי ללמוד על המרכזים ולהעתיק את המודל למדינות מתפתחות''.

פרופ' חגית מסר-ירון, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה בירכה גם היא על קבלת ההמלצות, "מרכזי המו"פ האזוריים הם אמצעי לקידום הפריפריה באמצעות שילובם במרחב המחקר והפיתוח הלאומיים. כולי תקווה כי ההחלטה תוביל לתוצאות המקוות".