הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כרתתם עץ ללא היתר? אתם צפויים לקנס של 7,500 ₪


משרד החקלאות יוזם מתן קנסות מִנהליים לעבירות על פקודת היערות. אכיפה מהירה, מרתיעה ויעילה יותר של כריתת עצים או השחתה שלהם. הקנסות המִנהליים המוצעים נידונו היום ואושרו בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-7-2012


משרד החקלאות ופיתוח הכפר אישר היום (17.7.12) בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת שורה של קנסות מִנהליים חדשים אשר מטרתם לשמש כלי לאכיפה טובה, יעילה ומרתיעה יותר של עבירות על פקודת היערות.

משמעות התקנות הנה כי מעתה יהיה קל ומהיר יותר להעניש את העוברים על פקודת היערות, ללא הליך בבית משפט. קרי, מתן קנסות מִנהליים חוסך את הצורך בהעמדה לדין הכרוכה פעמים רבות בהליך ארוך, אשר בסופו לא תמיד העבריין בא על עונשו. באמצעות קנסות מִנהליים, העובר על החוק ישלם על כך במהירות וירגיש את חומרת העבירה בכיסו.

העצים הנם הייצור החי בעל המימדים הגדולים ביותר ובעל משך חיים הארוך ביותר. העצים מהווים זכר לעבר, סמל ההווה ותקווה לעתיד, והם בעלי יכולת הענקה מיוחדת לציבור הרחב ולסביבה. העצים מעשירים את הסביבה בחמצן לנשימה, קולטים פחמן דו-חמצני, סופחים את הפיח, מצלים על המדרכה ומביאים את הטבע גם אל העיר.

פקודת היערות קובעת הוראות שונות שמטרתן להגן על העצים הצומחים בינינו, הן ביערות ובשמורות הטבע והן ברחבי הערים ובצידי הדרך ולמנוע פגיעה בהם. משרד החקלאות פועל באופן שוטף ותמידי להגנה על העצים במדינה, ולאחרונה תוקנה פקודת היערות המנדטורית, כך שתותאם יותר לתקופה הנוכחית, והיא מגדירה מחדש את המושג כריתה באופן רחב יותר. במסגרת התיקונים לפקודת היערות נקבע כי המושג "כריתת עץ" יכלול גם פעולות גיזום פוגעניות, וכך ניתן יהיה להעמיד לדין גם את אלו שלכאורה גוזמים, אך בפועל גורמים לפגיעה אנושה בעצים ואף למותם.

במסגרת הקנסות המִנהליים המוצעים, ישלמו מכיסם מי שפגעו בעץ, השחיתו אותו או כרתו אותו ללא היתר. בקנסות יש מדרג, כך שתאגיד העובר על החוק ישלם כפל קנס לעומת אדם פרטי.
בין הקנסות שאושרו בוועדה:
כריתת עץ ללא היתר 7,500 ₪ קנס לכל עץ / 15,000 ₪ לתאגיד
העתקת עץ ללא היתר - 1,000 ₪ קנס לכל עץ / 2,000 ₪ לתאגיד
עקירת עץ ביער או שריפתו - 10,000 ₪ לכל עץ / 20,000 ₪ לתאגיד
השחתת עץ ביער - 3,500 ₪ קנס לכל עץ / 7,000 ₪ לתאגיד.
הבערת עץ מבלי לנקוט אמצעי זהירות למניעת התפשטות שריפה (מנגל/מדורה) - 7,500 ₪.
לקיחת עצים / ענפים מהיער (למשל לטובת האח הביתי) - 2,000 ₪ לכל טון תוצרת יער.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד: "העצים הם נכס של כלל הציבור. שימורם נוגע גם בהיבט האקולוגי וגם בבריאות ואיכות החיים שלנו. הקנסות שאושרו יגנו בצורה טובה יותר על עצי ישראל, וימנעו סחבת בירוקרטית ומשפטית".

פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, חגי שניר: "אישור הקנסות המנהליים יאפשר לנו קפיצת מדרגה בקידום ההגנה על עצים בישראל. הקנסות ירתיעו מביצוע עבירות של כריתה בלתי חוקית ויחליפו את ההליכים המשפטיים הארוכים המתנהלים נגד עבריינים כיום".