הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גם לפרות חם: מערכות הצינון ברפתות עובדות במלוא המרץ


ברפתות ברחבי הארץ מופעלות מערכות הצינון בכל שעות היממה עקב עומס החום הכבד השורר בישראל בימים האחרונים. פרות החלב הישראליות הן שיאניות העולם בייצור חלב שעומד על כ- 1,350 מיליון ליטר חלב בשנה. שיטות הצינון שפותחו בישראל מיושמות כיום באזורים שונים ברחבי העולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-7-2012


בעקבות השרב ועומס החום הכבד בימים האחרונים, החלו ברפתות ברחבי הארץ להפעיל את מערכות הצינון במלוא המרץ גם בשעות הלילה.

מוצאן של הפרות הישראליות הוא מאירופה והן רגישות מאוד לתנאי החום בישראל. במזג האוויר הקייצי הפרות אוכלות פחות ועקב כך פוחת גם ייצור החלב שלהן, דווקא בעונה בה הדרישה למוצרי חלב נמצאת בשיאה. בכדי לשפר את תנאי המחיה של הפרות וגם כדי לשמור על רמת הייצור הרגילה של החלב, התקינו צוותי המו''פ (מחקר ופיתוח) ברפתות ברחבי הארץ מערכות צינון משוכללות שפותחו בישראל. הטכנולוגיה מתבססת על קירור הפרות באמצעות אידוי מים מעל פני גופן ומשלבת לסירוגין הרטבה ואוורור באמצעות מאווררים בעלי עוצמה רבה בכל שעות היממה.

פרות החלב הישראליות הן שיאניות העולם בייצור חלב שעומד על כ- 1,350 מיליון ליטר חלב בשנה, כ-53% מיוצרים בעונת החורף וכ-47% מיוצרים בעונת הקיץ (כ-635 מיליון ליטר). ''בכדי לשפר את תנאי המחיה של הפרה, שולבו מערכות צינון בכל הרפתות השיתופיות והמשפחתיות'' אומר מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר. ''ברפתות מרגישים הלכה למעשה את הקיץ אשר הינו חם במיוחד השנה. ככל שתנובת חלב הפרות גבוהה יותר, כך רב יותר ייצור החום שאותו הן צריכות לשחרר מגופן. ההשקעות בשיפור האמצעים להקלת התנאים יעילות ומוכיחות את עצמן. הן כוללות הרחבת הסככות לרביצת הפרות, התקנת מערכות הרטבה ומאווררים המופעלים באינטנסיביות, לעיתים גם בלילה על מנת להקל את עומס החום על הפרות".

ענף החלב בישראל נחשב למוביל בעולם בתחום ההתמודדות עם עומס החום. תוצאות המחקרים ושיטות הצינון שפותחו כאן פורסמו והוצגו על ידי מומחים ישראליים בכנסים מדעיים בארצות העולם ומיושמות במשקי חלב רבים המתפתחים כיום באזורים החמים של העולם, מדרום ארה''ב וצפון מקסיקו במערב, ועד דרום סין, יפן והודו במזרח. בנוסף, נציגים ממדינות רבות מגיעים לרפתות הישראליות על מנת ללמוד על התמודדות הרפתות עם עומס החום.