הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכספים: יש לסבסד את ענף הזית או להעלות מכסים


ועדת הכספים דנה אתמול במצבו האקוטי של ענף הזית הישראלי. מנהל ענף הזית עדי נעלי: ''ענף שמן הזית מצוי במשבר עולמי ובאירופה יש היצף. ספרד, המתחרה העיקרית שלנו מייצרת קרוב ל-40% מהייצור העולמי ונצברו בה עודפים גדולים''. אגף התקציבים באוצר: ''כרגע אנחנו לא רואים סיבה להעלות את המכסים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-7-2012


ועדת הכספים של הכנסת התכנסה אתמול (ד') ביוזמתם של ח"כ שכיב שאנן (מפלגת עצמאות) וח"כ ראלב מג'אדלה (מפלגת העבודה), לדון במצבו המתדרדר של ענף הזית הישראלי.

בדיון עלתה תמונה עגומה ביחס לעתידו של הענף. בלית ברירה, מגדלי זיתים רבים שוקלים לעקור מטעים ובעלי בתי בד שוקלים להפסיק לייצר שמן זית עקב חוסר יכולתם להתפרנס.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע כי ידרוש משרי התמ"ת והחקלאות ומאנשי האוצר, לתת מענה מיידי לענף, אם באמצעות סובסידיות ואם באמצעות העלאת מכסים, לפחות עד שיעבור המשבר העולמי בתחום המזון. גפני הודיע, כי הוא "ימתין עד לאחר פגישת שרי התמ"ת והחקלאות ביום ראשון הקרוב, אז יידונו בין השאר, בענף הזית, על-מנת לשקול את המהלכים של ועדת הכספים בנדון". בין הפתרונות שהוצעו בדיון: מיתוג וקידום שמן הזית הישראלי בדגש על איכותו הגבוהה, מלחמה בזיופים ובהיבטים צרכניים של הטעיית הציבור, בחינת העלאה זמנית של מכסי המגן ועוד.

ענף שמן הזית העולמי סובל מנפילת מחירים קשה בעקבות המשבר הכלכלי באירופה ומהצטברות מלאים בעיקר במדינות דרום אירופה ובראשן ספרד, המחזיקות את רוב הייצור העולמי. בנוסף, שמן הזית האירופאי מסובסד בכ-1.85 אירו. זאת ועוד, חלק משמני הזית המגיעים לישראל הינם באיכות ירודה ואף אסורים למאכל אדם.

בקרב חברי הועדה והנוכחים מקרב ענף הזית הישראלי, הייתה תמימות דעים על הצורך במתן פתרון שימנע את עקירת מטעי הזיתים המפוארים הנטועים בישראל. בהעדר פתרון, החשש הוא כי לאחר שהמשבר העולמי יחלוף, לא יוותר במדינת ישראל שמן זית בייצור מקומי. בטווח הארוך הצרכנים ישלמו מחירים גבוהים יותר עבור שמן זית שהוא איכותי פחות.

מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, עדי נעלי: ''באירופה יש היצף. ספרד, המתחרה העיקרית שלנו מייצרת קרוב ל- 40% מהייצור העולמי ונצברו בה עודפים גדולים. אף שהשמן הספרדי פחות איכותי; 70% ממנו מזוכך; כלומר שהוסיפו לו תוספים, הוא יוצר תחרות גדולה לענף בישראל, שבה שמן הזית הוא מהאיכותיים בעולם. הענף רווי בזיופים, שכוללים תוספים של שמנים וחומרים מסרטנים, אך הציבור אינו מודע לכך. על המדינה לסייע לנו במאבק הן בתחרות מול אירופה והן בזיופים, דבר שכבר התחלנו בו. העוסקים בענף מגיעים למצב של אין ברירה ולכריתת מטעים, כי לא ניתן להפסיד. הצרכן ישלם הרבה יותר על שמן לא איכותי. הצריכה הכוללת של שמן זית בישראל ב- 2011 עמדה על 17 אלף טון. היקף היבוא עמד על 6,000 טון. יש להגביר את המודעות הצרכנית ליתרונות צריכת שמן זית כרפואה מונעת''.

סמנכ"ל בכיר למימון והשקעות במשרד החקלאות, צביקה כהן: "הענף לא מקבל כל תמיכה וסבסוד. יש משבר ויש תחרות עם ספרד מי יעקור מטעים ראשון. צריך פתרון זמני ולא קבוע, עד שיחלוף המשבר; מערכים שנה עד שנה וחצי. הפתרון צריך לכלול טיפול אמיתי בזיופים, הסברה עם יותר כסף להגברת צריכת הייצור המקומי על יתרונותיו, העלאת המכס על יבוא שמן ולו לזמן קצוב בלבד; כעת המחיר באירופה יורד ויש להתמודד עם זה".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבו וילן: "המשבר הנוכחי דווקא על רקע עליית מחירי המזון בעולם נראה כמשבר נקודתי. הסבסוד באירופה עד 2 יורו לליטר וזה לא מעט כסף. יש להעלות מעט את המכסים בשנה שנה וחצי הקרובות. זה דבר נקודתי. בספרד למרות המצב הכלכלי אני לא רואה אותם מורידים את התמיכה בענף".

בעלי זיתא, אמיר גור לביא: "הרשתות הגדולות שמות על המדפים מספר מותגי יבוא, כאשר אין באמת תחרות, כיוון שהן עצמן מייבאות את כל המותגים. התחרות איננה הוגנת עקב העלויות שעלינו לספוג; עלות עובדים, שיווק וכד'. לנו עולה בממוצע 5 ₪ להביא מותג למדף ואילו לרשתות השיווק 60 אגורות בלבד. אם לא יהי שינוי במכסים לא נעמוד בתחרות ולא נוכל לשלם לחקלאים בצורה ראויה. 15.5 ₪ זה המחיר הממוצע לליטר שמן זית בעולם ועל זה מוסיפים את המכס של כל מדינה.בקבוק מיובא עולה לרשת כ- 13.5 ₪ עד למדף ולנו 21 ₪ עד למדף. בתחרות הזאת לא נוכל לעמוד".

ח"כ שי חרמש (קדימה): "השאלה מה המדיניות כלפי חקלאות ישראל; אנחנו לא יכולים להתמודד עם מדינות שהמים מצויים בהן בשפע או שעלות יום עבודה של פועל 1 דולר או שאין מיסוי ומע"מ וכד'. אם לא נעשה מעשה נישאר עם תוצרת חוץ בלבד. אנחנו נאלצים להתמודד עם היצף באירופה, עם סובסידיות ועלויות זולות יותר".

ח"כ מגלי והבה (קדימה): "שוב אנחנו נכנסים לסוגיה כיצד אנחנו לא מצליחים להגן על האזרחים שלנו, על התוצרת שלנו, דבר שסין וארה"ב עושות. יש לסייע להם גם במחיר של סובסידיה. יש אנשים שמחכים לקצבאות הביטוח הלאומי ויש שממתינים לעונה הזאת על-מנת למסוק זיתים ולהתפרנס בכבוד ושי לסייע להם".

כלכלנית ברשות המסים, שירלי אביבי: "אנחנו בוחנים את הענף. יש לקחת בחשבו שברגע שיוצרים שינוי במיסוי, גם המחיר לצרכן ישתנה. השיקולים שלנו מבוססים על הכוונה לייצור איזון ביניהם".

רפרנטית חקלאות באגף התקציבים באוצר, מעיין נשר: "המכס על השמן הזית יחסית גבוה. כבר היום ניתנות תמיכות דרך משרד החקלאות במיתוג השמן הישראלי ומלחמה בזיופים וההשפעה של זה גדולה. כרגע אנחנו לא רואים סיבה להעלות את המכסים".

בישראל נטועים כיום כ-330 אלף דונם של מטעי זיתים, אשר יספקו במסיק הקרוב למעלה מ-19 אלף טון של שמן זית ישראלי איכותי המספיקים לכלל הצריכה המקומית. כל עוד לא יינתן מענה לבעיות זיוף שמני זית ולייבוא הזול והלא איכותי המגיע מחו"ל, יאלצו החקלאים לזרוק לפח כמות משמעותית מהשמן, לעקור מטעים, ולמעשה, יביא לסגירת הענף כולו"

ענף הזית במועצת הצמחים חידש לאחרונה את תו האיכות לשמן הזית - חותמת איכות המוענקת על ידי ענף הזית ומעידה על איכות וטיב המוצר, ונהוגה זה מספר שנים. תו האיכות המחודש מלווה בבדיקות איכות מהחדישות והמתקדמות בעולם, מטרתן של בדיקות קפדניות אלו, כי הצרכן הישראלי יקבל אך ורק שמן זית ישראלי איכותי.