הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ועדת הכספים: ''לא ניתן להפלות לרעה את חקלאי בקעת הירדן''


בדיון מיוחד שהתקיים אתמול בנושא מחירי המים לחקלאות בבקעת הירדן, טענו החקלאים כי התעריף בבקעה הוא הגבוה ביותר בהשוואה לאזורים אחרים בארץ, זאת בנוסף לקשיים הרבים עימם הם נאלצים להתמודד. יו''ר ועדת הכספים גפני: ''או לסבסד להם את המים או לאפשר להם לבצע קידוחים עצמאיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-7-2012


טענות קשות הושמעו אתמול (ד') בוועדת הכספים של הכנסת, ע"י חקלאי בקעת הירדן בדיון מיוחד שהתקיים בנושא מחירי המים לחקלאות. לטענתם החקלאים, תעריף המים לחקלאות בבקעה הוא הגבוה ביותר בהשוואה לאזורים אחרים בארץ, וזאת בנוסף לקשיים עימם הם נאלצים להתמודד בחבל ארץ זה; חום כבד, סכסוכים עם פלסטינים, גניבות חקלאיות ועוד.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע כי יפעל לסייע לחקלאי הבקעה מול רשות המים ומשרד האוצר. לאחר ששמע את טענות החקלאים והסברי נציג הממשלה אמר גפני: "לא ניתן להפלות לרעה את חקלאי בקעת הירדן; או שייתנו להם הנחות בתעריפי המים כמו באזורים אחרים או שלפחות יאפשרו להם לבצע קידוחים ולפתח את משק המים באזור הצחיח הזה". גפני הודיע, כי יפנה למנכ"ל רשות המים אלכס קושניר ולסגן הממונה על התקציבים באוצר, האחראי על תחום התשתיות, שאול מרידור.

יוזמת הדיון, ח"כ מירי רגב (ליכוד): "למרות נתוני הפתיחה האובייקטיביים הקשים של החקלאות בבקעת הירדן, החקלאים שם נאלצים לשלם תעריף גבוה יחסית על המים לחקלאות: 2.3 ₪ לקוב. זאת בהשוואה לעמק בית שאן ועמק המעיינות ומקומות אחרים, שם נהנים מתעריף נמוך בהרבה: 73 אגורות לקוב. בנוסף, מאז החתימה על הסכמי אוסלו, משק המים בבקעת הירדן לא פותח וזאת למרות תנאי האקלים הקשים. אם רוצים להבטיח את קיומה של החקלאות בבקעת הירדן, חובה לכל הפחות, לתת לחקלאים שם הנחות משמעותיות בתעריפי המים". בהמשך הדיון ציינה רגב, ש"אחת הבעיות המרכזיות בתעריפי המים בכלל ולחקלאות בפרט, היא קיומם של תאגידי המים. מנגנונים מנופחים שהביאו להתייקרות המים".

ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד אלחייני: "החקלאים עובדים בחום של 47 מעלות. מחיר המים לחקלאות יקר מאוד גם מחיר פיתוח המים. בבקעה לא פותח משק המים מאז הסכמי אוסלו, זאת למרות שלפלשתינים ניתנו יותר מ- 54 קידוחים, מה שפוגע בנו. מאז הסכמי אוסלו לא מאפשרים לנו לפתח את משק המים, אנחנו מתמודדים עם החרם האירופאי על התוצרת החקלאית, עם גניבות חקלאיות, עם מאות תביעות פלסטיניות במאות מיליוני ₪, עם ראש רשות פלסטינית שמופיע בפני החקלאים הפלסטינים ואומר להם "תנשלו את החקלאים היהודים" ועוד בעיות רבות. למרות זאת, מדובר בחקלאות לתפארת. 40% מתוצרת התמרים בעולם מהבקעה, 60% בישראל. אך יש גבול ליכולת שלנו. אני באופן אישי משלם 100 אלף ₪ ויותר בשנה על מים בהשוואה לחקלאים באזורים אחרים בארץ".

סמנכ"ל כלכלה ברשות המים, גלעד פרננדס: "משק המים הוא משק סגור וכל הנחה במים לחקלאות תביא להעלאת תעריפים לצרכנים הביתיים. בתעריף ביתי יש מעל 400 מיליון ש"ח סבסוד מים לחקלאות בשנה ברמה הארצית. התעריף הנמוך בעמק המעיינות נובע מהסכם היסטורי עם מקורות. אנחנו סוברים שזה היה נכון לתקופתו ולא להיום. כל תעריפי המים על בסיס הסכם החקלאים מ- 2006".

מנכ"ל מי בקעת הירדן, דב קוזניצוב: "אין עוד אזור אחד שמשלם כזה תעריף מים מעל 2 ₪ לכולם נמצאה איזושהי החרגה. גם לנו מגיע".

בסיכום קרא גפני לרשות המים ולאוצר, "למצוא דרכים להקל על חקלאי בקעת הירדן, בין היתר על מציאת הדרכים להחרגתם בנושא תעריפי המים, כפי שהדבר במקרים אחרים".