הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנובה השמידה רבע מיליון ליטר חלב החשוד כרעיל


59 פרות ברפת בכפר קיש מתו מהרעלת בוטוליזם. החלב החשוד כנגוע במחלה עורבב עם חלב מרפתות אחרות והושמד. התאחדות מגדלי הבקר והמועצה האזורית התארגנו לעזור למשפחה

יבל ברקאי, הזמן הירוק  20-7-2012


רבע מיליון ליטר חלב הושמדו לאחר שחלב שהגיע מרפת בכפר קיש, מפרות שהיו נגועות בבוטוליזם, התערבב עם חלב מרפתות אחרות. כך מדווח עתון הקיבוצים ''הזמן הירוק''.

"החלב החשוד בבוטוליזם, שהתערבב אצלנו באחד המגדלים הגבוהים בתנובה תל יוסף, עם 240 אלף ליטר נוספים מרפתות אחרות, נלקח בעשר מיכליות של החברה ל'שפדן' (מכון לטיהור שפכים של גוש דן ליד ראשון לציון) ונשפך שם. מחזה לא נעים", נמסר מקואופרטיב התובלה תבור-שאן חרוד.

ברפת של ישראל וטובה אדלר, ובנם אבירם, בכפר קיש שבמועצה אזורית גליל תחתון, מתו בשבוע שעבר 59 פרות מבוטוליזם וגם מצבן של חמש הפרות שנותרו בחיים רע. משפחת אדלר - שלושה דורות של רפתנים - מתפרנסת מרפת זה שישים שנה. האב והבן חולבים לבדם. ל"הזמן הירוק" אמר ישראל אדלר: "מצבי הנפשי קשה מאוד".

יצוין שמשפחת אדלר לא עובדת עם 'החקלאית', ארגון הווטרינרים המסודר של ישראל, אלא עם וטרינר פרטי. אדלר טוען שהוא חיסן את הפרות, וידוע שיש מושבניקים שמתחמקים מחיסון נגד הבוטוליזם בשל עלותו ומסכנים בכך את העדר.

יעקב בכר מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר: "למשפחת אדלר קרתה טרגדיה נוראה. זה אסון יותר גדול מבית שנשרף, כי הבית הוא לא יצרן פרנסה. מדובר על מפעל חיים. מיניתי את דוד בן עוזיאל, ממושב הבונים, שיטפל במציאת עגלות הרות לטובת משפחת אדלר. אנחנו דוגלים בעזרה הדדית, ואני מבטיח שתוך חודשיים נעמיד את העדר שלו על הרגליים". דוד בן עוזיאל אומר, שמצא עגלות הרות בגזית, בגינוסר ובדגניה ב', ובאוגוסט כבר יהיו למשפחת אדלר המלטות. לגבי סיבה משוערת של ההרעלה אומר בן עוזיאל: "היו כבר מקרים שיונה מתה בשוקת או נחש מת בחבילת חציר גרמו נזקים, ביניהם הרעלת בוטוליזם".

אריה שטראוס, 54, ממושב שדה אילן, חברו של ישראל אדלר ומנהל מרכז המזון לשעבר של שדה אילן ,"באתי לרפת של ישראל אדלר כדי לעזור לו, כי מצבו הנפשי קשה מאוד. לדעתי, שאלת מיליון הדולר היא, איך יממן ישראל את קניית העגלות ההרות, שהתאחדות מגדלי הבקר עמלה לאתר לו בעזרת ספר העדר. בכל זאת, הן לא ניתנות לו במתנה".

מוטי דותן מכפר חיטים, ראש מועצה אזורית גליל תחתון: "הקמתי מטה פעולה כדי לעזור לאדלרים. כל רפתני גליל תחתון מוכנים לתת לישראל עגלות הרות או פרות. ביקרתי את ישראל מספר פעמים בבית וברפת, ואני מתקשר אליו כל יום לעודד את רוחו. לדעתי, כשיגיעו הפרות החולבות החדשות או כשיתחילו ההמלטות של העגלות ההרות, מצב רוחו ישתפר ללא היכר. הרפת היא כל חייהם. זה אורח חיים. המועצה האזורית תעשה הכול, שבמהרה ברפת של ישראל ושל טובה אדלר יהיו פרות בועטות, צוהלות ומחרבנות".