הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: חשש להתפתחות משבר מזון עולמי


דו''ח של משרד החקלאות מתריע כי העלייה במחירי התירס והסויה תייקר משמעותית מוצרים מהחי, ובהם עוף, ביצים ודגים. את הסקירה, העוסקת במחירי הסחורות החקלאיות בשוק המזון העולמי, מפרסמת החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-7-2012


סקירה שפירסם משרד החקלאות בשבוע שעבר מתריעה מפני התפתחות משבר מזון עולמי חדש, שיהיה חמור אף מקודמו בשנת 2008.

הדו''ח מצביע על כך כי מחירי התירס עלו בחודש האחרון ב-40% וכי הם עלולים להמשיך לעלות, בעיקר מפני שאין מקורות להשלמת היבול החסר, כתוצאה מהבצורת שפגעה באזורי הגידול בארה"ב. עם זאת, המחירים מגלמים בתוכם ערכים ספקולטיביים.

את הסקירה, העוסקת במחירי הסחורות החקלאיות בשוק המזון העולמי, פירסמה בשבוע שעבר החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות. חיבר אותה הכלכלן ערן שביט, מנהל תחום OECD במשרד.

 תירס

חודש יוני התאפיין במזג אוויר קיצוני באזורי גידול התירס בארה"ב. חום ובצורת גרמו להפחתה משמעותית בכמות ובאיכות הגידול והצפי הוא להפחתה של היבול הכללי ושל התפוקה לדונם. העליה במחיר הסחורה העתידית החלה לטפס כלפי מעלה על בסיס של דיווחים מהאזורים שנפגעו וב 11 ביולי פרסם משרד החקלאות – הפדראלי שאכן הצפי הוא להפחתה משמעותית ביבול העונתי, כאשר הצריכה העולמית נשארת סטטית ואין למעשה מקורות נוספים להשלמת המחסור. מצב זה הביא לעליה של המחירים ב 40% לערך בחודש האחרון כאשר המגמה נכון לימים אלו היא בכיוון מעלה. התרשים הבא מייצג את התנהגות מחיר האופציה על תירס במהלך השנה האחרונה: ניתן לומר שהמחירים באופן כללי היו במגמה יציבה עם מגמה לירידה במחיר. יש לציין שעל פי המסחר בשוק האופציות המשיך המחיר של התירס לחודש דצמבר לעלות.

ממוצע מחיר התירס לעונה 2012/13 צפוי היה להיות 5.40 $ עד 6.40 $ לבושל, עלייה חדה מ - 4.20 $ עד 5.00 $ לבושל בחודש יוני. המחיר לתירס הספקה לדצמבר נסגר ביום שישי ה – 13 ברמה של $7.46 לבושל. הצפי לירידה במחיר הוא רק לאופציות לשנה הבאה (יולי 2013) כאשר לכל אורך העונה הנוכחית מחיר התירס כרגע נמצא מעל $7 לבושל. המחיר הזה מגלם בתוכו ערכים ספקולטיביים. המחיר ליצרן נמוך בכחצי דולר לבושל, אולם עדיין גבוה ב – 40% ממחירו לפני חודש וחצי.

יחד עם זאת נראה שבצד מזג האוויר הקיצוני במרכז ארה"ב קיים סיכוי גדול לכך שהייצור העולמי יהיה גבוה השנה ולמעשה המלאים לעונה זו יהיו גבוהים יותר מאשר בשנים האחרונות. נתון ממתן זה טרם הופנם במחיר הספקולטיבי של התירס לעונת 12/13 ולכן קיים סיכוי שהמחיר שאמור להתייצב בשבועות הבאים ישנה מגמה כלפי מטה אך עדיין יהיה גבוה מהצפי הראשוני.

סויה

גם מחירי הסויה והכוספה עלו בחודש האחרון באופן דרמטי, נראה שעליה זו קשורה יותר למגמה כללית של ספקולציות בתחום הסחורות מאשר מצב אמיתי של מחסור מתהווה. בארה"ב מסתמנת ירידה בייצור כנראה גם כן כתוצאה מתנאי מזג אוויר חריגים. אולם כמותית העונה צפויה להיות טובה יותר מזו בעונה שעברה. גם בכוספה ניתן לראות ירידה בייצור בארה"ב.

יש לציין שטרם התקבלו נתונים מדרום אמריקה כך שכמגמה אפשר לראות שהצפי (עד לחודש יולי) היה של מחיר נמוך במקצת מהעונה שעברה עם אופק יציב. המצב בחודשים יוני יולי מראה על תחילה של תנודתיות בתחילה כלפי מטה (לאחר שבחודש מאי הכיוון היה לירידת מחירים) ולאחר מכן מגמה של עליה מהירה בקפיצה חדה כאשר המחיר הממוצע השנתי סבב על בין 13 דולר לבושל ל 15 דולר לבושל והמחיר הממוצע עלה בדולר לכל צד.

כמו בתירס גם בסויה נראה שכרגע לא מתפתח במסחור במלאי וכי הבסיס לעליה לפחות כרגע הוא יותר ספקולטיבי מאשר משבר אמיתי. מצד שני ברור שהמשך גל החום והפחתה בייצור במקומות נוספים עלולים למשוך את המחירים כלפי מעלה.

סורגום

הצפי לעונת 2012/13 בחודש יוני היה בשפל, אולם גל החום גרם להתייקרות משמעותית במחירו. עם זאת המחיר עדיין נמוך במקצת ממחירו לעונת 2011/12 . המחיר לעונת 2010/11 היה 5.02 דולר לבושל, הערכה לא סופית לעונת 2011/12 היא בין 6 דולר לבושל ל 6.2 דולר לבושל. המחיר הממוצע לעונת 2012/13 ביוני הוערך בין – 3.85 דולר לבושל ל 4.65 דולר לבושל כאשר הערכה זו השתנתה לבין 5 דולר לבושל ל 6 דולר לבושל בחודש יולי.

לסיכום

''כפי שנראה המצב היום'' נכתב בסקירה, ''כאשר גל החום טרם הסתיים ומחירי הסחורות ממשיכים לעלות על בסיס יומי, אנו עלולים למצוא את עצמנו במשבר מזון חדש ומסוכן יותר מזה של 2008. כלכלות העולם המתהלכות על הגבול בין מיתון והאטה חריפה יתקשו להתמודד עם משבר מזון נוסף שרק עלול להאיץ תהליכים שליליים. מחירי הסחורות עלולים להשפיע גם בצורה משמעותית על ענפי החי המצויים במשבר חריף עם רווחיות שנשחקה בשנים'' האחרונות.

''ברור שהמשך המגמה לאורך עוד כמה שבועות ישפיע בצורה משמעותית על מחירי התשומות לענף בעלי החיים. יש לזכור ששוק הסחורות ניזון בשנים האחרונות מ"שחקנים" חדשים שגורמים להשפעות חריפות ותנודתיות מהירה במחירים הסחורות. על פניו כרגע נראה שמחירי תשומות המזון לבעלי החיים לא יישארו ברמתם הנוכחית, אולם כרגע לא נוכל להסתכן ולהצביע על העליה הדרמטית של החודש האחרון כהפרש במחירים, קרי כ 40% תוספת למחירים – הנוכחיים.''