הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות מנסה להחזיר את המתנדבים לחקלאות


המתנדבים הישראלים הצעירים יתנסו באורח חיים חקלאי בקיבוצים או במושבים בתקופות טרום השרות הצבאי או אחריו. המתנדבים יתנסו בעבודת חקלאות אמיתית כחלק ממטרת המשרד להנגיש את החקלאות לקהלים רחבים יותר ולהחזיר את הדור הצעיר לעבודת האדמה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-7-2012


באמצע שנות ה-60 החלו להגיע מרחבי העולם מאות מתנדבים (ובעיקר מתנדבות) כדי לעבוד בחקלאות בהתיישבות המיוחדת בישראל שנקראה קיבוץ, והתופעה מאז התפתחה במהירות. תכנית מתנדבי חו"ל לקיבוצים פועלת כבר ארבעה עשורים. בשיאה השתתפו בה למעלה ממאה קיבוצים.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מנסה בימים אלה לרתום את הישראלים הצעירים למפעל ההתנדבות בקיבוצים ובמושבים ויוזם תכנית חדשה שמטרתה לקרב את הדור הצעיר לחקלאות ולעבודת האדמה.

המתנדבים של שנות האלפיים הם ישראלים ולא שבדים אמנם, אבל יזכו לעבוד בדיוק כמו המתנדבים "של פעם". הפרויקט יאפשר לצעירים להתנסות באורח חיים חקלאי באמצעות התנדבות ביישובים חקלאיים בתקופות טרום השירות הצבאי או אחריו. המתנדבים יגורו בקיבוץ או במושב, יעבדו את האדמה, ישתלו במטעים ויזיעו בחממות, ירעו עדרים, יחלבו פרות וצאן, יאספו ביצים, יקטפו פרחים ויטפחו שתילים, ישמרו על השטחים הפתוחים ועל הסביבה (מניעת רעיית יתר, מניעת שריפות, שימור המגוון הביולוגי, שמירה נופית).

התוכנית תתמוך בעמותות וארגונים המפעילים תוכניות מנהיגות והעצמה המחנכות לערכי עבודת האדמה, אהבת הארץ והאדם, ערכי מורשת, טבע וסביבה, ומעודדות התיישבות דור צעיר העוסק בעבודת אדמה במרחב הכפרי (באזורי עדיפות לאומית).  על מנת לעודד את המתנדבים, תשתתף המדינה במימון הכשרות והדרכות למתנדבים, נסיעות למקום ההתנדבות, הוצאות מזון, מגורים וציוד.

מה עושים אם רוצים להיות חקלאי?

כל אחד יכול להיות חקלאי, כל אחד בתחומו ועל פי הזמן העומד לרשותו. ההתנדבות הינה לפרק זמן לא מוגבל, כל מתנדב לפי רצונו ויכולתו.

אז מה עושים? פונים לעמותות וארגונים העוסקים בהתנדבות בענפי החקלאות השונים או שולחים מייל למשרד החקלאות mitnadvim@moag.gov.il בו מציינים את שימכם, גיל, כתובת, וכן באיזה תחום אתם מעוניינים להתנדב וכמה זמן ביכולתכם לתרום. משרד החקלאות ידאג להעביר את הפניה שלכם לארגון או עמותה מתאימה.

אורית נוקד, שרת החקלאות ופיתוח הכפר: "הקשיים והאתגרים הרבים שנלוו לעיסוק בחקלאות בשנים האחרונות הביאו רבים מבני הדור הצעיר לנטוש את החקלאות לטובת תחומים אחרים. אחד מיעדי המשרד הוא לעודד צעירים מכל רחבי הארץ, לעסוק בחקלאות, ובאזורי פריפריה בפרט. תמיכה בפעילות קבוצות המתנדבים הוא צעד ממשי להגשמת יעד זה ולפיתוח חברתי וסביבתי".

שמוליק פרידמן, מנהל רשות המרעה במשרד החקלאות: "פרויקט זה פונה אל צעירות וצעירים המעוניינים להתנסות בחקלאות ועבודת אדמה, שאולי אף ימשיכו לדרך חיים ומקצוע לעתיד. המתנדבים יתנסו בעבודת חקלאות אמיתית כחלק ממטרת המשרד להנגיש את החקלאות לקהלים רחבים יותר ולהחזיר את הדור הצעיר לחקלאות ולעבודת האדמה".