הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מתקן לטיפול בנפגעי פעולות איבה יסייע בטיפול בצבים


פיתוח מיוחד של ד''ר מוריס טופז מבית החולים הלל יפה נתרם לבית החולים לחיות בר. הווטרינרים יוכלו לטפל בשברים בשריון של צבים. בעתיד יטופלו בדרך זו בעלי חיים נוספים. לבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים, מגיעים מידי שנה יותר מ-2200 בעלי חיים שנפגעים בטבע בעיקר בידי אדם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-7-2012


הציל את המצב: כשד"ר מוריס טופז מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בבית החולים הלל יפה שבחדרה הגה רעיון ייחודי לטיפול בפצועים קשים בעיקר כאלו שנפגעו כתוצאה מפעולות איבה, הוא לא דמיין שיום אחד, המתקן שלו יסייע לצבים שמגיעים מהטבע לטיפול בבית החולים לחיות בר.

ממש לאחרונה, הגיע לבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים, צב ביצה שנדרס. לא מעט צבים שנדרסו מגיעים לבית החולים, אולם הפעם, הוחלט לנסות לאחות את השריון השבור של הצב בדרך ייחודית. בדרך כלל כדי לעשות זאת, צריכים הוטרינרים לקדוח חורים בשריונו של הצב, להבריג לתוכם ברגים ולחבר אותם באמצעות חוט ברזל שימתח את שני צידי השבר.

המתקן הייחודי שהומצא על ידי ד"ר טופז מאפשר לוטרינרים להדביק את מתקן הפלסטיק משני צידי השבר ולחבר אותו בעזרת אזיקון. ד"ר טופז תכנן את המתקן לפצועים שאיבדו פיסות נרחבות מעורם. בדרך הזו הוא מחבר בין שני קצוות העור הקיים, ובכל יום מקרב אותן אחת אל השניה בעזרת האזיקון וכך אין צורך בהשתלת עור.

ד"ר טופז החליט לתרום את הרעיון ואת המתקן לד"ר יגאל הורוביץ מנהל בית החולים לחיות בר, שניסה אותו מיד על צב הביצה הפצוע וגילה כי המתקן המיוחד מתאים מאוד לאיחוי השברים בשריון שלו. בספארי אומרים כי מעתה, במקרים מסוימים, יחוברו חלקי שברים בשריון של הצבים בעזרת ההמצאה הייחודית. בעתיד גם יטופלו בדרך זו בעלי חיים נוספים שצריך יהיה לחבר בין הרקמות או השריון שלהם.

לבית החולים לחיות בר, מגיעים מידי שנה יותר מ-2200 בעלי חיים שנפגעים בטבע בעיקר כתוצאה מפגיעות שנעשות בידי אדם. יותר מ 60% מהם מושבים לאחר טיפול ושיקום בחזרה לטבע.