הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''האקונומיסט'': ישראל מדורגת במקום ה- 22 במדד אבטחת המזון העולמי


המדד נערך על רקע התחזית למשבר מזון עולמי בשנת 2050 לנוכח הגידול באוכלוסיית העולם וההידלדלות במשאבי המזון. שרת החקלאות אורית נוקד מינתה לאחרונה צוות בדיקה הערכות שיבחן את כלל התהליכים העולמיים והמקומיים שעלולים להשפיע על מדינת ישראל וימליץ על הפעולות שראוי לנקוט לאור השינויים הצפויים בביקוש העולמי למזון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-8-2012


במדד אבטחת המזון לשנת 2012 שמפרסם עיתון ''האקונומיסט'' הבריטי, דורגה מדינת ישראל במקום 22 המכובד, אחרי ארה"ב ומדינות מערב אירופה, ולפני מדינות מזרח אירופה. 27 המקומות הראשונים מתוך 105 המדינות המשתתפות זכו לדרוג ''הטוב ביותר''

המדד נערך לראשונה על רקע התחזית למשבר מזון עולמי הצפוי בשנת 2050 (על פי הגדרת האו"ם) לנוכח הגידול באוכלוסיית העולם, לצד ההידלדלות במשאבי המזון.

מדינה בה יש אבטחת מזון, מוגדרת כמדינה בה הביטחון התזונתי מאפשר לכל אזרחיה, בכל רגע נתון, גישה פיזית, חברתית וכלכלית למזון מספק ומזין, שעונה על צרכים תזונתיים לחיים בריאים ופעילים.

המדד בחן 105 מדינות מתפתחות ומפותחות בשלושה פרמטרים:

מזון בר-השגה - יכולתם של הצרכנים לקנות מזון, פגיעותם לשינויי מחיר, ומדיניות הממשלה לתמיכה בצרכנים מעוטי יכולת בשינויי מחיר קיצוניים.

זמינות המזון - מודד את האספקה של קלוריות לנפש ביום, תלות המדינה בסיוע במזון, הסיכונים בשיבוש באספקה, מאמצי המחקר להרחבת התפוקה החקלאית וההוצאה הציבורית על מחקר ופיתוח חקלאי (לקידום חדשנות חקלאית טכנולוגית להגברת יעילות השוק והגישה למזון). 

בטיחות ואיכות - מודד את המגוון והאיכות התזונתית של הרכב המזון הממוצע, כמו גם את הבטיחות שלו.

במסגרת ההיערכות בישראל למשבר המזון הצפוי, מינתה לאחרונה שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד, צוות היערכות עליו נמנים בין השאר ראש מינהל המחקר החקלאי (וולקני) במשרד החקלאות, המדען הראשי של המשרד, המדענים הראשיים של משרדי הבריאות והגנת הסביבה וחוקרים מהפקולטה לחקלאות. הצוות התבקש לערוך בדיקה של כלל התהליכים העולמיים והמקומיים שעשויים להשפיע על מדינת ישראל ויגבש המלצות לגבי הפעולות שראוי לנקוט לאור השינויים הצפויים בביקוש העולמי למזון בשנת 2050. הצוות אמור להגיש את המלצותיו עד לסוף השנה.

"העלייה במחירי האנרגיה ושינויים גלובליים נוספים יובילו לעלייה חדה בעלויות הייצור של המזון. על אף מיקומנו הגבוה ברשימה, הדבר עדיין מחייב את ישראל להיערך לטווח הארוך, הן כיצרנית מזון לאזרחיה, והן כיבואנית של חלק ניכר מהגרעינים הנצרכים בחקלאות", אומרת השרה נוקד.



למדד אבטחת המזון העולמי באתר ''האקונומיסט'' לחצו כאן