הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי העופות: מחיר הביצים צפוי להתייקר ב-16%


10% מההתייקרות היא תוצאה של עליית מחירי המזון לעופות ו-6% בשל החלטת הקבינט לבטל את תהליך ההנשרה בענף המטילות, שננקט כאמצעי להגברת תנובת הביצים. מזכיר ארגון מגדלי העופות: ''ההחלטה לבטל את ההנשרה היא מיותרת וגורמת לעלות שתגוגל לצרכן''. עמותת אנונימוס: ''עלות ביטול ההרעבה מוערכת ב-2 אגורות לביצה בלבד''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-8-2012


מחירי הביצים צפויים לעלות בשיעור חד של כ-16%, כך מעריך מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ. רוב ההתייקרות הצפויה בגובה של כ-10% במחיר הביצה לצרכן נובעת מעליה חדה של עד 40% במחירי התירס והסויה בעקבות הבצורת החריפה בארה"ב, ואילו 6% הם תוצאה מהחלטת הקבינט הכלכלי-חברתי לבטל את תהליך ההנשרה בענף הלול.

אם אכן יתייקרו הביצים בשיעור אותו צופה ארגון המגדלים, אריזת 12 ביצים שבפיקוח תתייקר בשיעור ממוצע של כ-1.4 שקל, ומחירה לצרכן יהיה כ-14 שקלים, לעומת כ-12.5 שקלים עתה.

בתהליך ההנשרה מוקטנת אספקת המזון למטילות לתקופה של כשבוע, דבר שמאפשר להן לחדש את ההטלה לשנה נוספת, ואף להטיל ביצים גדולות יותר. ללא יישום התהליך, המגדלים מוסרים את המטילות לשחיטה לאחר שנת הטלה אחת, בשל חוסר כדאיות כלכלית להחזיקן שנה נוספת. בתהליך ההנשרה הקיים כיום, אורך חייה של מטילה בלול הוא 28 חודשים.

''התייקרות התשומות בענף הלול אינה בשליטת מדינת ישראל וזו גזירה שאין אפשרות לעשות בעניינה דבר'' אומר אלקבץ ''אך ההחלטה לבטל את ההנשרה היא מיותרת ובעלת משמעויות כלכליות מרחיקות לכת שלא נבחנו עד תומן. ביטול ההנשרה יחייב שחיטה מוקדמת של מטילות שיפסיקו להטיל ביצים. העלות הנוספת לענף תסתכם ב-100 מיליון שקל לשנה שתביא להתייקרות מחירי הביצים''.

לדברי אלקבץ, תהליך ההנשרה קיים גם בטבע בקרב בעלי כנף והוא מביא להמסת עודפי השומן שהעוף צבר, לצמיחת נוצות חדשות ומחזיר למעשה את העופות אחורה בגלגל הזמן. ''בעקבות ההחלטה לא יהיה מנוס משחיטת המטילות לאחר 18 חודש כשהן מסיימות את יצור הביצים והכנסת מטילות צעירות במקומן. הדבר יביא להגדלת מחזורי הגידול של מטילות, שכרוך כידוע בהשמדת זכרים בני יומם.''

''חבל שהשרים קיבלו החלטה שמשמעותה ייקור של מוצר בסיסי לצרכן דוקא בתקופה שבה השכבות החלשות והבינוניות נאבקות ביוקר המחיה ובגזירות הכלכליות, אומר אלקבץ. המשך הכבדת הדרישות על המגדלים תגרום להתייקרויות נוספות שמחיר הביצים בעתיד.'' אומר אלקבץ

מעמותת אנונימוס נמסר בתגובה: "בתעשיית הביצים הישראלית נהוג להרעיב את התרנגולות לתקופה הנעה בין 10 ימים לשבועיים, על מנת להגביר את תפוקת הביצים. זו התעללות אכזרית שנאסרה באיחוד האירופי, מנוגדת למדיניות של איגוד יצרני הביצים בארצות הברית ואסורה לפי פסקי הלכה של רבנים בולטים. נוסף על כך, מחקרים מראים כי בלולים המבצעים את ההרעבה קיים סיכון גבוה לסלמונלה. ועדה מטעם משרד החקלאות המליצה כבר ב-2008 לאסור על ההרעבה מטעמים של בריאות הציבור. לפי נתונים שהציג משרד החקלאות בינואר האחרון, עלות ביטול ההרעבה מוערכת ב-2 אגורות לביצה בלבד – מדובר במרכיב זניח במחיר הביצה".