הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת קדמי: נכשל המו''מ בין משרד רה''מ והרפתנים


הרפתנים דחו את הדרישה להפחית 6.8 אג' מהתמורה לליטר חלב ללא הבטחת פיצוי. עוד הם טוענים כי האוצר סירב להעביר 250 מיליון שקל שהובטחו לפיצוי 300 יצרני חלב קטנים במשק המשפחתי שיסכימו לפרוש מייצור החלב. אבשלום וילן: האוצר מתכוון גם לסגת מכוונתו לתמוך ברפורמות בענף המדגה וההטלה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  6-8-2012


המו''מ שמתנהל בשבועות האחרונים בלשכת מנכ''ל ראש הממשלה במטרה להשיג הסכמה בנוגע להמלצות ועדת קדמי במשק החלב הגיע למבוי סתום, זאת לאחר שהרפתנים הודיעו שלא יסכימו להפחתת 6.8 אגורות ממחיר המטרה (המחיר לליטר חלב גולמי שמקבל הרפתן מהמחלבות). לטענת הרפתנים, זהו צעד חד-צדדי של משרד ראש הממשלה, שלא יוכלו להסכים לו.

לאחר שמסקנות ועדת קדמי נתקלו בהתנגדות בקרב שרי ממשלה רבים, והיה חשש שלא יהיה להן רוב בממשלה, החליט מנכ''ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר לנסות ולגשר בין הצדדים. מסקנות ועדת קדמי כללו בין היתר הפחתה של מחיר המטרה (שעומד היום על 2.09 אגורות) ב-30 אגורות, סובסידיות לרפתנים הקטנים, פתיחת השוק לייבוא מוצרי חלב והפחתת מכסים. מבקרי הוועדה טוענים כי ההמלצות פוגעות בעיקר ברפתנים, שהם החוליה החלשה, ולא מטפלות ברשתות השיווק ובמחלבות שגובות פערי תיווך גבוהים מהצרכן. יתרה מזאת, מחיר המטרה מפוקח על ידי הממשלה ומאז 2008 אף ירד. למרות זאת, עלו מחירי מוצרי החלב בתקופה זו בעשרות אחוזים כתוצאה מפערי תיווך אדירים שגובות המחלבות ורשתות השיווק.

המשא ומתן נכשל בין היתר כי לטענת יצרני החלב האוצר סירב להעביר 250 מיליון שקל שהובטחו לפיצוי 300 יצרני חלב קטנים במשקים משפחתיים שיסכימו לפרוש מייצור החלב, בתמורה להחזרת מכסות ייצור החלב שלהם למדינה. על פי ההצעה המקורית של משרד ראש הממשלה, המכסות שיוחזרו למדינה יימכרו במחיר סמלי ליצרני חלב קטנים נוספים במשקים משפחתיים, כך שייצור החלב שלהם יגדל מ-400 אלף ליטר ל-700 אלף ליטר חלב לשנה, דבר שיביא להתייעלות ברפתות.

התאחדות מגדלי הבקר לחלב הודיעה כי לא תסכים לחתום עם הממשלה על הסכם לרפורמה במשק החלב ל-6 שנים, אלא ל-4 שנים בלבד, שלאחריהן ייפתח ההסכם למשא ומתן מחודש בין הצדדים. מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר אמר כי ההתאחדות לא תסכים לאשר הסכם עם הממשלה לפי הנוסח שנמסר לה, אך היא מוכנה להשאיר דלת פתוחה להמשך ההידברות למען שינוי המתווה. בכר הזהיר כי אם יהיה צורך, מגדלי הבקר יצאו למאבק מול הכתבת הסכם שהם אינם יכולים להסכים לו ולא יהססו אם יהיה צורך בכך "להלום במלוא עוצמתם''.

מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן, המשמש יו"ר מטה מאבק חקלאים בהמלצות ועדת קדמי, מעריך שהסיבה לנסיגת הממשלה מכוונתה לפצות את יצרני החלב הקטנים שיוותרו על מכסות הייצור שלהם, עומד "הבור התקציבי" העמוק, אליו נקלעה הממשלה בחודשים האחרונים. עוד אמר וילן, כי זו גם הסיבה לכוונת האוצר לסגת מכוונתו לתמוך ברפורמה בענף ייצור הדגים ב-40 מיליון שקל, ובכך לעצור את הרפורמה, האמורה לשפר את איכות הסביבה בישובים המצויים בסמיכות לבריכות הדגים. וילן הוסיף כי האוצר אף מתכוון לסגת מכוונתו להשתתף ב-340 מיליון שקל ברפורמה בענף ההטלה, שמטרתה בין השאר להרחיק את הלולים מישובים בצפון כדי לשפר את איכות חיי התושבים. עלותה הכוללת של הרפורמה בענף ההטלה נאמדת ביותר ממיליארד שקל.