הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גיבון סיאמנג שחור ונדיר נולד בספארי בר''ג


לצמד גיבוני הסיאמנג השחורים, יאן וג'מבי, שהגיעו לספארי לפני שנה וחצי מגני חיות באירופה, נולד השבוע גור ראשון. בינתיים הוא צמוד לאם הצעירה שמגלה אחריות כלפי בנה ומטפלת בו במסירות מעוררת הערצה. כעת מחפשים בספארי שם לגור המתחיל באות ג'

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-8-2012


גיבון
ג'מבי והרך הנולד, צילום: טיבור יגר - באדיבות הספארי ברמת גן

חגיגה בספארי ברמת גן: גור ראשון נולד השבוע לזוג קופי סיאמנג נדירים. ההורים, ג'מבי האם בת ה-5 הגיעה מאנגליה במסגרת תוכנית שידוכים לצמד גיבוני סיאמנג שחורים ונדירים, ויאן האבא בן ה-7 הגיע מצרפת. שניהם החלו את ההתאקלמות בספארי לפני כשנה וחצי.

הסיפור הרומנטי בין ג'מבי ויאן היה רצוף בקשיים ומכשולים וגם בעימותים עם קופים אחרים בגן. בתחילה נזקק הזוג לתקופת הסתגלות ארוכה האחד לשניה. לאחר מכן, כמו שנהוג בגני חיות בעולם הוכנס הצמד לחצר קופי האורנג-אוטן בתקווה שיחיו איתם יחד כפי שהם חיים טבע. במחקרים שנערכו בארה''ב התברר כי למרות האתגרים והקשיים שכרוכים בחיים בצוותא, עם ירידת רמת החשדנות בין המינים, מצליחים קופי הסיאמנג והאורנג-אוטן לחיות בדו-קיום מרשים ומיוחד במינו.

אך כאן ציפתה למטפלים הפתעה. הסכסוכים והמריבות בין הקופים החריפו מיום ליום. ג'מבי ויאן איימו על קופי האורנג-אוטן ואף לא חסכו מהם מהלומות. המטפלים שלא יכלו לשאת את התנהגותם, החליטו לעשות סוף לסיפור והעבירו את הצמד לאי של קופי הגיבון ואת הגיבונים העבירו לחצר האורנג-אוטן. רק כשעברו לאי, שהפך מיד ל''אי הסיאמנגים'' החלו יאן וג'מבי להירגע וסוף סוף הצליחו להתפנות לעניינים חשובים באמת.

השבוע, לאחר שמונה חודשי היריון, המליטה ג'מבי גור במשקל של כ-170 ג"ר. יאן וג'מבי והרך הנולד שהמטפלים מחפשים עבורו שם שיתחיל באות ג', מסתובבים בשטח האי וגם מטיילים על החבלים לכיוון האי המרוחק שנבנה עבורם לאחר שעברו מחצר קופי האורנגאוטן. הגור שנראה בריא וחיוני יונק מאימו ובספארי מרוצים מכך שהאם הצעירה מפגינה אינסטינקטים אימהיים בריאים, אף על פי שמדובר בהמלטה הראשונה שלה. עד גיל 3-4 חודשים, הגור הקטן יהיה תלוי על אימו, ובתום תקופת הגמילה גם האב יאן יקח חלק בטיפול בבנו הבכור.

קופי הסיאמנג נחשבים לגדולים במשפחת הגיבונים ומגיעים לגובה של עד 90 ס''מ. לסיאמנג זרועות ארוכות וחזקות במיוחד, המאפשרות להם לנתר ביערות באקרובטיות למרחק של עד כעשרה מטרים. כיום חיים קופי הסיאמנג בטבע ביערות במזרח אסיה, והם נמצאים בסכנת הכחדה חמורה ביותר בשל הציד לתעשית חיות מחמד והרס בתי הגידול שלהם כתוצאה מכריתת עצים. הם חיים כזוג כל חייהם (כ-30 שנה) ואם אחד מהם מת, זה שנותר לא יחפש לו בן זוג חדש. כמו כן, קיימת אצלם תופעה מעניינת ונדירה שאינה קיימת לרוב במשפחת הקופים - כאשר הגורים מגיעים לגיל שנה, מצטרף גם האב למשימת הגידול שלהם ונושא אותם על גופו.

גיבון
עימותים עם קופי האורנגאוטן, צילום: טיבור יגר - באדיבות הספארי ברמת גן