הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שביל ישראל כוכב אמיתי: נבחר בין 20 המסלולים הטובים בעולם


בשבוע האחרון התפרסמה בנשיונל-ג'יאוגרפיק רשימת 20 המסלולים הטובים ביותר בעולם, כאלה שיש בהם גם הסטוריה ותרבות. ''שביל ישראל מתעמק בנופים מקראיים כמו גם בנופי היומיום של החיים הישראליים המודרניים", כתבו השופטים, וגם ציינו כי בחרו בו גם בגלל ''מלאכי השביל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-8-2012


רבים מאתנו נסעו בעקבות טרקים ונופים ייחודיים בדרום אמריקה, מרכז אמריקה, במזרח או באירופה, אבל רבים מאתנו עדיין לא גילו את הטרק שנמצא כאן בארץ הקטנה-גדולה שלנו: "שביל ישראל".

בשבוע האחרון התפרסמה בנשיונל-ג'יאוגרפיק רשימת "20 המסלולים הטובים ביותר בעולם: שבילים אפיים" (World's best hikes: Epic trails). שביל ישראל נבחר לפתוח את הרשימה המכובדת כשאחריו מופיעים מסלול היושידה בהרי הפוג'י ביפן, מסלול סנטה קרוז שבפרו, המסלול הארוך של ההימלאיה בנפאל ועוד.

הכתבה פורסמה במסגרת סדרת כתבות על מסלולים טובים מסוגם בעולם, ובמגזין הנשיונל ג'יאוגרפיק ציינו כי הרשימה הורכבה הפעם ממקומות שיש בהם יותר ממסלול יפה. צוות הבוחרים חיפש מסלולים אשר טומנים בחובם היסטוריה ותרבות, מסלולים שניתן לצלול בעזרתם להרפתקה של טיול המספר סיפור עשיר על האזור.

בנימוקיהם לבחירה כתבו השופטים: "בעוברו דרך מדבר נרחב ומשם מתפתל לתוך קיבוצים, שביל ישראל מתעמק בנופים מקראיים כמו גם בנופי היום-יום של החיים הישראלים המודרניים. אבל מעבר להיסטוריה הכבירה, השביל מחבר למשהו שבד"כ מסתתר מאחורי הכותרות – היופי הנשגב הקיים בפראיות של המזרח התיכון".

"החלק הדרומי של השביל חוצה את המדבר הצחיח והמדהים, המיושב בחלקו עדיין ע"י בדואים, ומלא ביעלים נובים בעלי קרניים ארוכות ומעוגלות ובפרחי בר הפורחים באביב. השביל אף עובר במקורות מים רבים. החל מ-200 מטר מתחת לפני הים בכנרת, עובר בנהר הירדן ומגיע גם לרצועת החוף מצפון לתל-אביב. גם הנקודה הדרומית ביותר בשביל המסתיימת בעיר הקיט אילת, זוכה למקור מים בדמות ים סוף".

"כמובן שהשביל לוקח את המטיילים לנקודות בעלות היסטוריה עשירה וחשיבות בעולם היהודי והנוצרי. בתוך אלו נכלל הר תבור, על פסגתו בת ה-560 מטרים, היכן שברק בן-אבינועם ודבורה הביסו את סיסרא והכנענים (ספר שופטים). השביל עובר גם בהרי הכרמל המקודשים לשלוש הדתות ואף במקדש הבהאי".

הברכה הגדולה ביותר מגיעה בדמותם של 'מלאכי השביל'

"אתרים מודרניים נוספים הנראים בדרך, כמו למשל מצודת כ"ח בצפון הארץ, זיכרון ל- 28 (כ"ח) החיילים שנהרגו בניסיונות כיבוש המצודה במלחמת העצמאות, מספרים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני הנמשך עד לימינו. עם זאת, הטרק בשביל ישראל הינו בטוח ורחוק מאוד מכל גילוי של עוינות.

ולמרות הייחוד של הנוף, החי והצומח והאתרים בסביבת השביל, השופטים בחרו לסיים את הנימוקים לבחירה בסיבה ייחודית: " הברכה הגדולה ביותר בשביל מגיעה בדמותם של 'מלאכי השביל'. אותם ישראלים שלרוב מתגוררים ביישובים הסמוכים לתוואי של השביל ומציעים את עזרתם במתן אוכל, מים ומקומות לינה בחינם או בתשלום סמלי. בהחלט ניתן לומר שעל השביל תגלו רק שלום וחברות".

שביל ישראל נחנך על-ידי החברה להגנת הטבע בשנת 1995. בתחילת שנות ה-80, אורי דביר ז"ל, לשעבר יו"ר הוועדה לשבילי ישראל של החברה להגנת הטבע, החל לפעול על מנת להוציא לפועל את רעיון שביל ישראל, ולאחר מכן החלו בעבודות תכנון התוואי וסימונו. כך נולד שביל ישראל - 940 ק"מ של הרים, יערות, ערים, כפרים, נחלים ומעיינות וחוויה בלתי נשכחת של פסיפס ישראלי מרהיב עין. אף ששטחה של ישראל קטן יחסית, היא התברכה בערכי טבע ונוף רבים ובמגוון ביולוגי עשיר. לאחר חניכתו של השביל, טיילו בו כבר עשרות אלפי מטיילים, חלקם מטיילים בו ברציפות במשך כחודשיים וחלקם מטיילים במקטעים שלו.

לרשימה המלאה כפי שפורסמה באתר נשיונל-ג'יאוגרפיק לחצו כאן


5 מסלולים שאסור לכם לפספס. לחצו להגדלה