הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות האיכרים: מחירי הירקות צפויים להמשיך ולהתייקר


בהתאחדות אומרים כי החום הלוהט והמתמשך גרם לנזקים עצומים לתוצרת החקלאית עד כדי כוונה להכריז על ארוע נזקי טבע. החום הכבד צפוי לפגוע גם בייצור החלב ובמקומות שונים בארץ מדווחים הרפתנים על ירידה בתפוקת הפרות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-8-2012


"מחירי הירקות צפויים לעלות בקרוב בעוד 15%'' כך לדברי נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי. בהתאחדות אומרים כי החום הלוהט והמתמשך גרם לנזקים עצומים למגדלים ולתוצרת החקלאית עד כדי כוונה להכריז על נזקי טבע ואף לדרוש פיצוי הולם לחקלאים.

לפי נתוני ההתאחדות העגבנייה, המלפפון והקישוא מובילים בראש ההתייקרות, אתמול הגיע מחיר העגבנייה ברשתות השיווק ל-8 שקלים לק"ג, מחיר המלפפון ל-7 שקלים לק"ג ומחיר הקישואים ל- 10 שקלים לק"ג, מדובר במחיר הגבוה ב-120%-150% ממחיר מלפני חודש.

אמיתי מציין כי בדרך כלל מחיר העגבנייה בעונה זו נע בין 3-5 שקלים לקילו. הסיבה העיקרית למחיר הגבוה הוא השרב הכבד שפגע קשות ביבולים. ''במושב אחיטוב למשל החקלאים מדווחים על 45 מעלות חום בחממות, החנטים מתייבשים ואין תוצרת חקלאית, מה שעלול לגרום למחסור קשה במלפפונים.''

החום הכבד צפוי לפגוע גם בייצור החלב: גלעד קרמר, בעל רפת במושבה יבניאל אומר כי מזג האוויר החם פוגע בתפוקת הפרות שמפסיקות לאכול ולהתעבר במהלך החום הכבד, דבר שפוגע בתנובת החלב שירדה בממוצע ב-25%. וזאת למרות מערכות הצינון שהרפתנים מפעילים ברפת בהקיץ.

גם בשנת 2010 היינו עדים לפגיעה חסרת תקדים שנבעה כתוצאה מהחורף החם ומגלי החום שהתרחשו בקיץ. גלי החום בקיץ הביאו לפגיעות שונות בגידולים בהיקף של כ-30 מיליון ₪.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן כי ההתייקרויות החדות במחירי התירס והחיטה עדיין לפנינו אך להערכתו לא צפויה התייקרות נוספת במחירי הפירות והירקות. ''הבצורת בארה"ב ועליית מחירי גרעיני החיטה והתירס ב-40-50% בחודשים האחרונים יצרו מצב בו מחירי הלחם, החלב, הבשר והעוף עלולים להתייקר באופן דרמטי. חקלאי ישראל יעשו הכל כדי לספוג את מה שניתן אך על הציבור להבין שלאחר החגים צפויות התייקרויות גבוהות''.

וילן מוסיף ואומר כי מאחר ומדובר במשבר זמני, על הממשלה לנסות ולהתערב ולסייע לציבור הצרכנים ולחקלאי ישראל יצרני הבשר והחלב. להערכת וילן לא צפויות התייקרויות דרמטיות במחירי הירקות והפירות. ''חום הקיץ ישפיע במעט, אך אנו נהנים השנה מיבולי ברכה, בעיקר בענף הפירות. ''אם יוקטנו פערי התיווך של הרשתות, ניתן יהיה לשמור על מחירים סבירים''.