הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ביקורת בחזיריה בצפון חשפה התעללות קשה ומפגעים סביבתיים


במסגרת הביקורת התגלו תנאי גידול קשים של כ-2,000 החזירים במקום, חלקם פצועים ומוזנחים. הבוצה ופגרי בעלי-החיים לא פונו מהחזיריה, דבר שגרם למטרדי ריח וסביבה קשים ולפגיעה בבריאותם של החזירים. משרד החקלאות מקדם בימים אלה רפורמה מקיפה בענף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-8-2012


במבצע משותף של רשויות האכיפה בצפון, בהובלת פקחי יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות ופרקליטות מחוז חיפה, התקיימה אמש פעילות אכיפה במתחם החזיריות ביישוב מעיליא, לבחינת תנאי הגידול של החזירים. זאת במסגרת המלחמה בתופעת ההתעללות בחזירים בממשק גידולם בצפון הארץ.

במסגרת הביקורת אותרו עבירות על חוק צער בעלי חיים ותנאי גידול קשים של כ- 2,000 החזירים במקום. פקחי משרד החקלאות גילו צפיפות גדולה במתחם, ביניהם חזירים פצועים ומוזנחים שלא הוענק להם טיפול רפואי. בנוסף לכך, הבוצה (זבל החזירים) ופגרי חזירים לא פונו מהמקום, מה שגרם לפגיעה ברווחת החזירים החיים במקום ופגיעה בבריאותם, כמו גם מטרדי ריח וסביבה קשים.

הבעלים של המשק נחקר במקום, וחומר החקירה יועבר למחלקת התביעות של משרד החקלאות להמשך הליכים משפטיים. התעללות בבעלי חיים בניגוד לחוק צער בעלי חיים הינה עבירה שעונשה המירבי הוא עד שלוש שנות מאסר או קנס כספי עד גובה של 202,000 ₪.

משרד החקלאות מקדם רפורמה מקיפה בענף החזירים

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מקדם בימים אלה רפורמה שמטרתה לשפר את תנאי המחייה של החזירים בישראל. לצורך כך הוקם צוות בדיקה מיוחד בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, שסיים לאחרונה את עבודתו והגיש את מסקנותיו למנכ"ל משרד החקלאות. המלצות הצוות כוללות בין השאר אימוץ קביעות הדירקטיבה האירופית בנושא צער בעלי חיים והתקנת תקנות בהתאם, בדגש על צמצום משמעותי של המקרים בהם מותר להחזיק חזירים בתאים מבודדים, הגבהת המבנים ואוורורם כך שימנעו רמות אמוניה גבוהות במבנים ויצומצמו מפגעי הריחות, הסדרת אזורי ההנקה בהתאם לתקן האירופי, והרחבת שטח המחייה של החזירונים.

אחת ממסקנות הוועדה היא כי יש להגדיל את המבנים של החזיריות על מנת להקטין את הצפיפות בהם. על מנת לעשות כן יש להעתיק את מבני החזיריות מאזורי הגידול המוגדרים כיום בחוק אל אזורים מבודדים בדרום בהם בעיית מפגעי הריח והסכנה לזיהום מקורות מים נמוכה יותר. הכוונה הינה לאתר מקומות מרוחקים מריכוזי אוכלוסייה, המאפשרים בניית משקים ללא מגבלת צפיפות לבעלי החיים.

עוד המליצה הוועדה להסדיר את הנושא הסביבתי באמצעות הקמת מתקני הקצה לטיפול בשפכים כך שבכל משק יהיה מתקן קדם טיפול אשר יאפשר הזרמת השפכים ברמה תקנית למתקני טיהור השפכים (מט"שים), וכן מתקני קומפוסט ומתקני אנרגיה (ביו-גז).