הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד הבריאות: אזהרה מתגובות עוריות אלרגיות לקעקוע חינה


חינה טהורה נחשבת חומר בטוח מאוד ונדיר שיש תגובה אליה, אולם כאשר מדובר בקעקועים נהוג להוסיף אליה חומר כימי הידוע כאלרגן תעשייתי. משרד הבריאות מזהיר כי השימוש במוצר לקעקועים על העור אסור לשימוש בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-8-2012


במשרד הבריאות התקבלו לאחרונה דיווחים על תגובות אלרגיות לאחר שימוש בקעקועי חינה שחורה. משרד הבריאות מבקש להזהיר את את הציבור בפני הסכנות הכרוכות בחומר וממליץ שלא להשתמש בחינה שחורה לצורכי קעקוע.

חינה הינה צבע צמחי טבעי אדום-חום הנמצא בשימוש קוסמטי נרחב במדינות מזרח התיכון והמזרח. חינה טהורה נחשבת חומר בטוח מאוד ונדיר שיש תגובה אליה. אולם כאשר מדובר בקעקועי חינה, כדי לזרז את פעולת הצביעה ולהשאירה לזמן ממושך יותר נהוג להוסיף לחינה חומר כימי בעל צבע שחור בשם פרה-פנלינדיאמיה או PPD. חומר זה ידוע כאלרגן תעשייתי שכיח. חינה אליה מוסיפים PPD נקראת "חינה שחורה" וקעקועי חינה שחורה מעלים את הסיכוי לאלרגיה.

חינה שחורה אסורה לשימוש במוצר לקעקועים על העור בישראל. אזהרה זו מופיעה על גבי תווית המוצר.

השימוש בחינה לכתובות קעקוע זמניים נפוץ בארץ. תגובות עוריות של גרד, נפיחות אודם, התפתחות שלפוחיות שהופיעו מספר ימים לאחר אפליקציה של כתובות קעקוע מחינה דווחו בישראל ובמדינות רבות נוספות. תגובות אלו יכולות לגרום לצלקות.

הקעקועים הללו נפוצים בירידים ודוכני מכירות. במידה שמתפתחת תגובה אלרגית, יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם.