הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מתחם אורוות נהרס בעכו העתיקה: 11 סוסים פונו מהמקום


11 סוסים, כלבים ותרנגולים חולצו ממתחם מאולתר בעכו העתיקה במבצע משותף של משרד החקלאות, משטרת עכו ועיריית עכו. הסוסים סבלו ממחסור במים, הזנחה ובעיות בריאותיות. לאחר שיקומם יעברו הסוסים למשפחות מאמצות, כחלק מתוכנית ההצלה לסוסים וחמורים שנפלו קורבן להתעללות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-8-2012


בעקבות מקרי התעללות קשים והעובדה שסוסים רבים מוחזקים ברחבי העיר עכו בתנאים מחפירים, החליטו גורמי האכיפה לצאת במבצע רחב היקף לתפיסת בעלי החיים ומתן קנסות. במבצע משותף למשרד החקלאות ופיתוח הכפר, משטרת עכו ועיריית עכו חולצו הבוקר 11 סוסים, 2 תרנגולים ו-2 כלבים ממתחם מבנים מאולתר בעיר.

הסוסים הוחזקו במבנים ארעיים וקטנים שאינם ראויים לגידול סוסים. רובם סבלו ממחסור במים, הזנחה ובעיות בריאות. כך לדברי רופאת סוסים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ד"ר צביה מילדנברג.

מתחם האורוות הארעי נהרס כליל על ידי שופלים, זאת כדי למנוע אכלוסו מחדש בבעלי חיים. העיתוי לפינוי נבחר גם בעקבות החלטת ראש עירית עכו שמעון לנקרי לאסור על הפעלת כרכרות עם סוסים במהלך חג עיד אל פיטר (סיום צום הרמדאן), שיחול בשבוע הבא, ובכך למנוע התעללות נוספת בבעלי החיים.

במהלך ביקורות קודמות שנערכו במתחם האוורות באזור בית הקברות המוסלמי בעכו, נמצאו מספר רב של מבנים מאולתרים בהם מוחזקים סוסים רבים. בחלק מהמתחמים לא ניתן היה לראות את מספרם או מצבם הרפואי והגופני של הסוסים. מתוך אלו שניתן היה לבחון, נמצא כי רבים מהם מוחזקים בתנאים לא ראויים, במצב גופני קשה ורזון קיצוני. בעקבות הממצאים הוחלט על פינויים בפעילות משולבת עם המשטרה והעירייה.

במקום שנהרס הבוקר התבצע פינוי דומה לפני כשנתיים, אז חולצו גם כן 11 סוסים אשר הועברו לשיקום וטיפול רפואי ולמשפחות מאמצות. ברבות הזמן הבינו במשרד החקלאות שהמתחם אוכלס בסוסים חדשים "הזוכים" לאותם תנאי אחזקה ירודים. בפינוי הבוקר נמצאו במקום גם 2 תרנגולים, שעל פי החקירה שימשו לקרבות תרנגולים ו-2 כלבים במצב של רזון קיצוני. הכלבים סבלו מדלקות עור והוחזקו בתנאים לא ראויים, אחד מהם בתוך כלוב קטן וחלוד.

בעלי החיים הועברו למתקן מוגן של משרד החקלאות, שם יטופלו ויתחזקו ויקבלו את כל צורכיהם. 8 סוסים נוספים שהיו במצב טוב הועברו על ידי בעליהם למתחם אורוות אחר. הכלבים פונו על ידי עיריית עכו לקבלת טיפול ושיקום. החשודים נעצרו לחקירה.

לאחר שיקומם יעברו הסוסים למשפחות מאמצות, כחלק מתוכנית ההצלה לסוסים וחמורים שנפלו קורבן להתעללות. תוכנית ההצלה לסוסים וחמורים שנפלו קורבן להתעללות החלה את פעילותה לפני חמש שנים, בשנת 2007. כ-500 סוסים וכ-300 חמורים חולצו עד כה מהתעללות ושוקמו במתקנים מוגנים, במימון מלא של משרד החקלאות בהיקף של מעל מיליון שקלים. מרבית הסוסים הועברו למשפחות מאמצות אשר ביכולתן להעניק בית חם וטיפול כנדרש. החמורים שחולצו מהתעללות שולבו במתחמי בריכות דגים והם נהנים מביתם החדש בטבע.

המשרד קורא לאזרחים לפנות למשרד עם כל חשד לעבירה על חוק צער בעלי חיים. פניות בנושא ניתן להעביר אל מחלקת צער בעלי חיים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, באמצעות: דוא"ל ל- welfare@moag.gov.il או לפקס: 03-9681661. את הפניות מומלץ להעביר בתוספת תיעוד.