הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנסים למתן את עליית המחירים: יצרני החלב במגעים עם המחלבות ורשתות השיווק


התייקרות החלב הגולמי תחייב את ועדת המחירים לייקר את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב נפגש עם גורמים מרכזיים במחלבות וברשתות השיווק בניסיון למתן את התייקרות מוצרי החלב שאינם בפיקוח. ''הפגישות היו על מנת להזכיר לכולם מה היה מחיר החזירות בקיץ 2011. האם התופעה תחזור על עצמה, או המתינות והאחריות הציבורית יגברו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-8-2012


בעקבות ההתייקרות הצפויה של החלב הגולמי, נפגש מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר עם גורמים מרכזיים במחלבות וברשתות השיווק בניסיון למתן את התייקרות מוצרי החלב שאינם בפיקוח. הפגישות התקיימו לדבריו "על מנת להזכיר לכולם מה היה מחיר החזירות בקיץ 2011. האם התופעה תחזור על עצמה, או המתינות והאחריות הציבורית יגברו".

העליה בשיעור של כ-6%-7% במחיר המטרה (המחיר אותו מקבל הרפתן עבור ליטר חלב) תחייב את ועדת המחירים לייקר את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח בכ-3.5%. כך למשל, החלב בשקיות שמחירו לצרכן כיום הוא כ-5 שקלים לליטר, צפוי להתייקר בכ-17 אגורות לליטר.

מחיר המטרה עלול להמשיך להתייקר גם בראשית שנת 2013 אם המזון לבעלי חיים בשוק הסחורות העולמי ימשיך לעלות כתוצאה מהמחסור בגרעינים. "המרכיב המרכזי בהוצאות של הרפתן הוא המזון לבהמה, שאחראי ל-60%-65% מההוצאות, וכשהם עולים בעולם, לישראל אין כל שליטה על זה. יש לעדכן את המחיר שמשולם לרפתן על פי חוק, כמו שקורה כשמחיר הדלק עולה ותחנות הדלק מעדכנות את המחירים. אם לא יעדכנו את מחיר המטרה שמקבל הרפתן, מגזרים שלמים יגיעו לפשיטת רגל'' אומר בכר.

יש לציין כי מחיר המטרה לא עלה מינואר 2008. עם זאת, מחירי מוצרי החלב עלו מאז. ''חשוב לדאוג שבהזדמנות זו העדכון שיבוצע על ידי רשתות השיווק יהיה מתחייב מחומר הגלם. המחירים שהרפתן מקבל בעקבות עליית המזונות אמורים להתעדכן ב-6%-7%, כלומר 10-15 אגורות לליטר. הצרכנים חייבים לוודא שעליית המחירים שהם רואים בסופר פרופורציונלית לעלייה במחירי חומרי הגלם''.

עוד נמסר מהתאחדות מגדלי הבקר לחלב כי בדצמבר 2011 עד ינואר 2012 הגיעו עודפי החלב ל-60 מיליון ליטר (מדי שנה יש עודפי חלב בסתיו ומחסור בקיץ). עלות הטיפול בחלב העודף הסתכמה ב-35 מיליון שקל והגבייה מיצרני החלב היתה 23 מיליון שקל. את היתרה כיסתה מועצת החלב ממקורותיה.