הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''חג התפוח'' צויין היום בעין זיוון


חג התפוח, שבו מתחיל קטיף התפוחים בצפון, צויין היום ב'בוסתן בראשית בגולן' לאות הוקרה לחקלאים הרבים המגדלים אותו באהבה. תאגיד הפירות בראשית מפסגות גליל-גולן מביא עבורכם מידע על תפוחים ותזונה בריאה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-8-2012


החגים ממש מעבר לפינה, אבל חג אחד שכנראה רובנו לא מכירים צוין כבר היום. תאגיד הפירות 'בראשית', החברה המובילה בתחום הפירות הנשירים בישראל וענף הפירות במועצת הצמחים, חברו יחדיו, כדי לחגוג ולרומם את הפרי הטעים המפתה והמתוק של ישראל ואת החקלאים הרבים המגדלים אותו באהבה. היום (ה') נחגג ''חג התפוח'' - הפנינג תפוחים וחקלאות, זו פעם הרביעית.

הארוע התקיים ב'בוסתן בראשית בגולן' שבעין זיוון, עם פתיחת עונת קטיף התפוחים וקיבץ סביבו שלל אירועים, מופעים והפעלות הקשורים כולם לפרי התפוח. בארוע נכחו שרת החקלאות אורית נוקד, מגדלים, חקלאים ובני משפחותיהם.

"דווקא בימים אלו של סערות כלכליות ואי ודאויות, המשפיעות גם על ענף החקלאות, חשוב לנו ב'בראשית', כמובילי הענף, לחזק, לתמוך ולהוקיר את החקלאים בישראל ואת מגדלי התפוח בפרט, ביום חגם'' אומר שגב ירבעם, מנכ"ל בראשית. ''התפוח הוא פרי מרכזי וחשוב, והיבול שלו עומד על כ-120 אלף טון לשנה. למרות הקשיים הרבים, הענף הולך ומתפתח. אנו תקווה, כי גם בשנים הבאות, מטעי התפוחים ימשיכו ללבלב כמו גם החקלאות הישראלית כולה".

על תפוחים ותזונה

המשפט "תפוח ביום ולרופא שלום" מוכר לנו מאז ומתמיד. אז בואו נראה למה זה אכן כך:

התפוח נחשב מזון מאוד קל לעיכול ומתאים לאכילה גם כפרי ראשון אצל תינוקות (ללא הקליפה כמובן) וגם בקרב מי שסובלים מבעיות במערכת העיכול, בזכות רמת הפקטין הגבוהה המאפשרת מחד פעילות תקינה של מערכת העיכול ומאידך, ספיחה של נוזלים. הוא נחשב לאחד הפירות הבריאים ביותר בגלל תכולה עשירה של סיבים, ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים (חומרים צמחיים התורמים לבריאות). התפוח מומלץ גם למניעת צרבת (וכאן רצוי לבחור בתפוחים המתוקים). גם רופאי השינים מכירים ביתרונותיו וטוענים כי אכילתו תורמת לחיזוק החניכיים ויכולה גם להוות תחליף לא רע לצחצוח שיניים.

קלוריות - תפוח בינוני שוקל כ-150 גרם מכיל 80 קלוריות. זוהי כמות קלוריות הזהה לזו המצויה למשל בפרוסת לחם. התפוח משביע מאוד ולכן בעלות קלורית נמוכה מקבלים ארוחת ביניים שיכולה להקטין את הרעב עד שתגיע הארוחה הבאה.

סיבים - התפוח עשיר מאוד בסיבים תזונתיים ומכיל כ 3.3 גרם סיבים בתפוח אחד, המהווים כ-13% מהצריכה היומית המומלצת. תוך התפוח ובעיקר קליפתו מכילים כמות גדולה של פקטין שהוא סיב מסיס. לסיבים מסיסים יש אפקט חשוב על תחושת השובע. כמו כן הם מועילים בהורדת רמות הכולסטרול בדם. מחקר צרפתי הראה שאכילת תפוחים תרמה להפחתה ברמות הכולסטרול. סיבים מסיסים מועילים גם בויסות רמת הסוכר בדם בקרב חולי סוכרת. שאר הסיבים אינם מסיסים ומועילים בעיקר בתהליך העיכול.

ויטמינים מקבוצה B - התפוח מכיל כמה ויטמינים מקבוצה זו. הם חשובים לתפקוד תקין של מערכת העצבים.

אשלגן - מינרל חשוב התורם להפחתה ברמות של יתר לחץ דם. תפוח בינוני מכיל 140 מ"ג אשלגן.

ויטמין E – ויטמין חשוב בעל תפקיד של נוגד חימצון המגן על כלי הדם והעור מנזקי החימצון. תפוח מכיל כ – 1 מ"ג ויטמין E שמהווה 6% מהכמות המומלצת היומית של ויטמין זה.

בורון – מינרל חשוב הדרוש לבנייה תקינה של עצם ומצוי גם הוא בתפוח.

איזופלבונים – אלה חומרים נוגדי חימצון המצווים בתפוח בעיקר ממשפחת הפנוליקים. תרומתם העיקרית היא הקטנת הסיכון ללקות במחלות לב ובסרטן.

פלבנואידים – גם הם חומרים נוגדי חימצון ואלה המצויים בתפוח מקבילים לאלה מצויים ביין האדום. יש להם השפעה מיטיבה על הקטנת סיכון למחלות לב וכלי דם וסרטן. מתוך הפלבנואידים, אחד המיוחדים הוא הקוורצטין. מחקרים הראו שהקוורצטין מגביר את הפעילות נוגדת החמצון של הדם, וכך מסייע במניעת נזק לגוף על ידי חומרים מחוללי סרטן.

חומצות פרי – התפוח מכיל חומצות פרי שונות כמו חומצה אלגית, מאלית וטרטרית. חומצות אלה מסייעות ככל הנראה בתהליך העיכול ותורמות כמובן למגוון הטעמים החמוץ. התפוח מכיל גם חומצה אסקורבית שהיא למעשה ויטמין C.