הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נלחמים באוייבת של עצי התמר: חדקונית הדקל האדומה


החדקונית מתפשטת במהירות ומסכנת את ענף התמר בישראל, את נופי הארץ, ואף את הציבור. במרכז וולקני בבית דגן יתקיים ב-13 בספטמבר כנס שידון בשיטות גילוי וניטור של חדקונית הדקל והדברת מזיקים, זאת במסגרת פרויקט של האיחוד האירופי. ארגון הדקלאים יפרוס חסותו על הכנס ויסייע בתקצוב האירוע, זאת לנוכח חשיבותו להמשך שגשוגו של ענף התמרים הישראלי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-9-2012


ב-13 בספטמבר 2012, ייערך במנהל המחקר החקלאי במרכז וולקני בבית דגן כנס במסגרת פרויקט "Palm Protect" של האיחוד האירופי, בו ישתתפו חוקרים מ-13 מכוני מחקר במגזר החקלאי, ומומחים בינלאומיים מ-8 מדינות, שידונו בשיטות גילוי וניטור של חדקונית הדקל, דרכי הדברת מזיקים והפן הכלכלי שבהתמודדות איתם.

חדקונית הדקל האדומה (Rhynchophorus ferrugineus) היא סוג של חיפושית ונחשבת לאחד המזיקים הקשים ביותר בדקלים בארץ ובעולם. שלבי הנגיעות הראשוניים שלה לרוב אינם ניתנים לגילוי. החיפושית התגלתה לראשונה בדרום מזרח אסיה ומשם התפשטה למרבית אזורי גידול התמר ודקלי הנוי בחופי הים התיכון.

התפשטות החדקונית מתרחשת בעיקר על ידי האדם עם העברת חומר צמחי נגוע (חוטרים ודקלי נוי) מאזור לאזור. הזחלים מכרסמים בתוך הגזע ובכתר הדקל (בעיקר בדקל קנרי) וגורמים לנזקים קשים ביותר, עד כדי נפילת כותרות או עצים שלמים וחיסול מטעים, פארקים ושדרות נוי. החדקונית מתפשטת במהירות ומסכנת את ענף התמר בישראל, את נופי הארץ, ואף את שלום הציבור, בשל נפילת דקלים במרחב העירוני כתוצאה מהנזקים שהיא גורמת לדקלים.

בין החוקרים שישתתפו בכנס - דר' דידיה רושה (Didier Rochat) מצרפת, שמחקרו הוביל לפיתוח נדיפיות למשיכת החדקונית לצורך ניטור ולכידה המונית, וז'וזף זקס (Josep Jacas) מספרד, המתמחה בפיתוח דרגי הדברה של חדקונית. כמו כן, תשתתף משלחת מיוון ובראשה Filitsa Karamaouna שפיתח מערכת ממוחשבת ראשונית לקבלת החלטות להדברת החדקונית בסביבה עירונית.

ארגון הדקלאים החליט לפרוס את חסותו על הכנס ולסייע בתקצוב האירוע, זאת לנוכח חשיבותו המרכזית להמשך שיגשוגו של ענף התמרים הישראלי. לדברי דובי קדישאי יו"ר אגודת "הדקלאים" האחראית לשיווק כ-60% מהתמרים הגדלים בארץ, בשנה האחרונה השקיעו החקלאים, משרד החקלאות, מכוני המחקר, ו’שולחן תמר’ במועצת הצמחים משאבים רבים במחקר לניטור ולהדברת חדקונית הדקל האדומה. החדקונית היא מזיק אסטרטגי, אשר בהיעדר טיפול הולם ומלחמה עקשנית, עלול להסב נזקים כבדים לחקלאים עד כדי השמדת הגידולים. ''הפתרון לבעיה המורכבת מחייב את שיתופם של השלטון המקומי ומשרדי הממשלה, ודורש מעורבות אקטיבית של משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה, משרד הפנים והרשויות המקומיות, לצד הפניית תקציבים לנושא". אומר קדישאי.

ד"ר ויקטוריה סורוקר מהמחלקה לאנטומולוגיה במנהל המחקר החקלאי בבית דגן, המרכזת את המיזם לפיתוח דרכי התמודדות עם חדקונית הדקל האדומה, ואת המחקר בגילוי החדקונית במסגרת הפרויקט האירופאי "Palm Protect", מציינת כי לכנס מטרה מחקרית וציבורית. ''הכנס נועד בראש וראשונה, לחזק את שיתוף הפעולה המחקרי והניסויי הבין לאומי. מבחינה ציבורית הרעיון הוא לחלוק עם ציבור בעלי העניין את הידע העדכני לגבי מזיקים אלה, הפתרונות העכשוויים ופערי ידע''.