הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בזכות החורף הקר: גידול של 20% ביבול התפוחים


השנה צפוי להיקטף בישראל יבול של 120 אלף טון תפוחים, עליה של כ-20% מהשנה שעברה. למרות זאת, מחיריהם ברשתות השיווק עדיין יקרים ונמכרים בממוצע ב-11 שקלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  3-9-2012


החורף הקר והגשום הביא ליבול שיא של תפוחים בשטחי הגליל ורמת הגולן ועלייה באיכות הפרי. השנה צפויים להיקטף בישראל 120 אלף טון תפוחים, לעומת 115 אלף טון בשנה שעברה. לקראת ראש השנה עולה משמעותית צריכת התפוחים ובחגי תשרי נמכרים בישראל 15,000 טון תפוחים, לעומת 10,000 טון בממוצע בשאר חודשי השנה. הישראלי צורך כ-23 ק''ג תפוחים לשנה בממוצע.

בימים אלה, בעיצומה של עונת קטיף התפוחים, מחיריהם ברשתות השיווק לא יורדים והם כמעט זהים למחירי תחילת העונה. כך למשל קילו תפוחים ''גרנד סמיט'' נמכר ב-10-11 שקל, וקילו ''דלישס'' נמכר ב-11-13 שקל.

מטעי התפוח בארץ משתרעים על שטח של כ-42 אלף דונמים, כאשר 95% מיבול התפוחים בארץ גדלים בהרי הגליל והגולן בגובה של מעל 600 מטר. ערך התוצר השנתי של שוק התפוחים בישראל עומד על כ-700 מיליון שקלים בשנה. התפוח אהוב על החך הישראלי ומייצב עצמו כמוצר איכותי העדיף על התפוח המיובא.

הייצור השנתי העולמי של תפוחים נע סביב 50-60 מיליון טונות. המדינות העיקריות המגדלות תפוחים הן סין, עם כ- 25-30 מיליון טונות לשנה, מדינות אירופה עם כ- 10 מיליון טונות לשנה וארצות הברית המגדלת כ- 5 מיליון טונות תפוחים בשנה.

עמוס לוין, סמנכ"ל לפיתוח החקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים מוסר, כי עונת קטיף התפוחים מצטיינת ביבול רב ובאיכות פרי מעולה "החורף הקר והגשום הביא ליכולות גידול של תפוחים גדולים, צבעוניים ואיכותיים במיוחד. בימים אלה, ערב ראש השנה תשע"ג, ניתן להתגאות בהישגי המחקר והפיתוח בגידול התפוח בהרי הגליל והגולן. כולי תקווה, כי שפע הפרי יביא עמו גם מחיר נוח לצרכן. ב- 15 שנים האחרונות גדל יבול התפוחים מ- 80 אלף טון לכ-120 אלף טון, הודות להתמקצעות והתארגנות משופרת בתחום גידול הפרי במטע תוך דגש על חסכון במים ואיכות הפרי.''

במסגרת החדשנות במחקר ופיתוח, שופרה איכות ועסיסיות התפוח, פותחו מודלים יישומים לחסכון במים ודישון, וחלה התפתחות מרשימה בייצור שתילים פוריים יותר. עיצוב עצים בשיטה החושפת את הפרי לשמש ומקלה על הקטיף, מסייע ליציבות ביבולים, לגודל פרי ראוי באיכות שוק מעולה ולחסכון בימי עבודה. כמו כן נמשך פיתוח נושא ההדברה הביולוגית ושימוש בטכנולוגיות חדישות הידידותית לאדם ולסביבה בשיתוף פעולה עם מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון.

גם בתחום הטיפול בפרי לאחר הקטיף חלה התקדמות גדולה בשנים האחרונות. מהמעבדה לאחסון פירות בשטח מפעל "גליל קירור" בקרית שמונה, בו יאוחסנו השנה כ-17,000 טון תפוחים נמסר, כי המחקר בענף התפוח התקדם ביכולתו ובאמצעות טכנולוגיות קירור חדישות מיישמים את החידושים לטובת הצרכן הישראלי, שנהנה מתפוחים עסיסיים ואיכותיים כל השנה.

השנה נראה בשווקים זנים צבעוניים חדשים שהובאו מרחבי העולם כמו: "גאלה", "פינק ליידי", "ברייברן", "פוג'י", ו"גוני", שהותאמו לתנאי הגידול ולמזג האוויר בישראל, בנוסף לזנים המוכרים והאהובים "סטרקינג" הידוע גם כ"חרמון", "זהוב", "גרני-סמית" ו"יונתן".