הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בית גיל הזהב: חברות ישראליות ישתתפו בהקמת בתי אבות לפרות בהודו


החברות א.ב. מתכננים ואפימילק מקיבוץ אפיקים יתכננו ויספקו ציוד לעשר רפתות שיתופיות מודרניות בהודו. בשל יחסם המיוחד של ההודים לפרות, הרפתות יכילו הוסטלים שישמשו כבתי אבות לפרות קשישות ויכללו טיפולים מיוחדים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  4-9-2012


הדמיה
הדמיה של הרפת בהודו

פרויקט ראשון מסוגו בעולם: ממשלת הודו החליטה להקים בתי אבות לפרות, שיתפקדו כהוסטלים לפרות קשישות שחדלו לספק חלב. ההוסטלים יעסיקו וטרינרים ומטפלים שהתמחו בטיפול בפרות בגיל השלישי, ויעניקו להן טיפולים וטרינריים וטיפולים תומכים. לפרות יוצמדו חיישנים שישמשו כ"לחצני מצוקה", וידווחו לצוות שיוזעק כדי לטפל בהן.

תכנון הרפתות בוצע על ידי "א.ב. מתכננים" והציוד יסופק על ידי חברת "אפימילק" שבשליטת קיבוץ אפיקים וקרן ההשקעות פורטיסימו. שיתוף הפעולה בענף הרפת של הודו הוא חלק מתכניות אב לפיתוח הכפר ומשק החלב בעידוד ובסיוע של הממשלות המקומיות. ההסכמים להקמת הפרויקטים נחתמו בסבב פגישות עם ראש ממשלת גואה, מר מנוהר פאריקאר, שר התעשייה והתעסוקה של מהרשטרה מר נריאן ראנה ועם פקידים בכירים בממשלת גוג'ארט.

בהודו חיות מספר הפרות הגדול ביותר בעולם אך עם זאת משק החלב במדינה עובד עדיין בשיטות מסורתיות וישנות. רפת ממוצעת בהודו מאכלסת בין שתיים ל-20 פרות שתנובת החלב שלהן מעטה מאוד. הקמת הרפתות ותפעולן תישען על החוקה הפדראלית של הודו, שהכירה בפרה כחיה קדושה הראויה ליחס מיוחד. לדברי קובי בוגין, מנכ''ל א.ב. מתכננים, החברה חתמה על הקמת עשר רפתות קומפקטיות, המותאמות במיוחד לשוק ההודי. ''מצאנו דרך לפצות את החקלאים על עלות הקמת והפעלת ההוסטלים, על ידי בחירת מין הילודה של העדר והתערבות גנטית, נטה את הילודה כך שיהיו יותר מ-80% נקבות משובחות שיגדילו את תפוקת החלב.'' אומר בוגין. המיוחד בתכנון הרפת הוא בנייתה לפי מודל של רפת שיתופית, כך שתוכל לספק מענה ל-100 פרות. הרפת תאפשר שיתוף פעולה בין חקלאים מאותו הכפר או לחקלאי בודד שמעונין להרחיב את פעילותו.

חברת אפימילק מקיבוץ אפיקים תספק לרפתות מגוון של פיתוחים ישראלים תחת קורת גג אחת, הכוללים מכון חליבה עם מערכות לניתוח הרכב החלב ומיכל חלב מקורר, מרכז מזון המותאם לגודל הרפת, מערכת ניהול בקרה ושליטה של רפת אינטנסיבית-ישראלית ותנאי מחיה משופרים לפרה. פיתוח ישראלי נוסף שמענין את ההודים היא מערכת חיישנים שתוכל "להקפיץ" את הרפתן ההודי במידה והפרה לא ישנה טוב או רעבה. המערכות של אפימילק יודעות לזהות אם מנוחת הפרה מופרעת כתוצאה מהפעילות בעדר הגדול, או אם הפרה הגיעה אחרונה להאבסה ולא נשאר לה מזון איכותי מספיק. כך יתאפשר להעניק יחס אישי וטוב יותר לצד ניהול עדר גדול.

''א.ב. מתכננים'' היא אחת מחברות התכנון הגדולות והמנוסות בישראל הפועלת ובונה כבר 40 שנים, ומתכננת כ-1,500 פרויקטים בכל שנה. החברה מעסיקה אדריכלים ויועצים שמטפלים בכל פרויקט מתחילתו ועד תומו תחת קורת גג אחת.

חברת "אפימילק" נחשבת לחברה המובילה בעולם בתחום הטכנולוגיות לענף הרפת והצאן, והראשונה שפיתחה והכניסה לשימוש את מד החלב האלקטרוני. בין מוצרי הדגל של החברה - 'אפילאב' לניתוח מרכיבי החלב בזמן החליבה ולאיתור מוקדם של בעיות, 'פידומטר פלוס' למעקב אחר שינויים בהרגלי התנועה והמנוחה של הפרות ומערכת 'אפיפארם' לניהול הרפת.