הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קח פרי ישראלי ותהיה לי בריא - יום פתוח במשרד החקלאות


אגסים בטעם חמאתי רכים ונימוחים, מנגו אדום בצורת לב, ערמונים מפוספסים כמו זברה. אלה הם רק חלק מהפירות החדשים והמיוחדים אשר יגיעו בקרוב לשולחן שלנו, ויוצגו לראשונה ביום שני הקרוב במסגרת יום פתוח בנושא פירות. הכניסה כמובן חינם, והציבור מוזמן לבוא, לטעום, לחוות וללמוד על כל מה שקשור בפירות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  5-9-2012


פירות הם הממתק הטבעי של הטבע. זנים חדשים ומיוחדים של פירות אהובים, יוצגו לקהל הרחב בשבוע הבא במסגרת יום פתוח שמקיים משרד החקלאות בשיתוף מועצת הצמחים.

בין הפירות ניתן יהיה למצוא זנים חדשים של תפוחים, אגסים, אפרסמונים, אפרסקים ומנגו, לצד פירות אקזוטיים מוכרים וחדשים כדוגמת מרולה פיטאיה, מרולה, קובו, שיזף סיני ועוד.

תפוחים - מפסגות הרי הגולן, יגיעו אל היום הפתוח 3 תתי זנים חדשים מקבוצת ה"סטרקינג", אחד מהזנים המרכזיים בישראל: מרטינה, סתאם ופידל קסטרו. מדובר בשלושה תת-זנים של תפוחים בעלי צבע אדום עז, גדולים במיוחד, עסיסיים ומתוקים, שחלקם ינחתו על מדפי הפירות כבר בסוף אוגוסט.

אגסים - ביום הפתוח תכירו 2 זנים חדשים של אגסים, פרי פיתוח של אוניברסיטת בולוניה באיטליה, שניהם בעלי טעם חמאתי מענג רך ונמס בפה: "טוסקה"- אגס גדול, בעל צבע ירוק בהיר ו"אטרוסקה"- אגס חצי צבעוני-בעל לחי אדומה, גדול, טעים ועסיסי.

אפרסקים - זן חדש של אפרסק בשם "1881", שיוצג ביום הפתוח, יגיע אל המדפים כבר בסוף אוגוסט. זהו אפרסק גדול מאוד, לבן, בעל קליפה ורודה-אדומה, טעמו מתוק מאוד ללא חמיצות וגלעינו נפרד בקלות מהציפה.

אפרסמונים - היישר מהקטיף, יוצגו זנים חדשים ומרעננים של אפרסמון, שמוצאם מסין, מולדת האפרסמון, ומיפן. בין הזנים היפנים תכירו את ה"שינשו", אפרסמון גדול במיוחד בעל צבע כתום יפיפה, עפיץ, מתוק וטעים מאוד עם מרקם קליפה כמעט חלק. בין הזנים הסינים, תמצאו את ה- 117 (Qiyuezao) הגדול והיפיפה, שצבעו צבע כתום עז, וטעמו- טעם מתיקות מעודנת.

מנגו - בקטגוריה זו, תוכלו להתרשם מ- 2 זנים חדשים ואדומים: "טלי"- מנגו בעל צבע אדום נפלא, שצורתו כצורת לב, ו"נועה"- מנגו גדול ואיכותי המגיע בשלל צבעים (ירוק, צהוב, כתום ואדום), והוא טעים ומתוק במיוחד.

ענבי מאכל - זן חדש ומסקרן של ענבים יוצג ביום הפתוח, שמו "Black Glory" ("תהילה שחורה"), וכשמו כן הוא: מדובר בענבים מרשימים-שחורים וגדולים ללא חרצנים, בעלי טעם ארומטי מיוחד. זן זה הוא תוצר של השבחה מקומית במכון וולקני (מינהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות, ד"ר אבי פרל). הענבים פוריים, מקבלים את צבעם בקלות גם במזג אוויר חם, ובקרוב הם יגיעו אל המדפים.

פיטאיה - אם חלקכם מכיר את הפיטאיה מהעבר, כפרי חסר טעם למדי, בוודאי תשמחו לדעת שהזנים החדשים של הפרי שיוצגו במסגרת היום הפתוח מציעים טעם משופר ומשובח ביותר, לצד מראה מרהיב ביופיו. לטובת אלו שאינם מכירים את הפרי, המדובר בפרי הדומה בצורתו לארטישוק, בעל קליפה עם גלדים וקשקשים, ותוכנו עסיסי במיוחד עם גרגירים שחורים. הזנים השונים של הפרי מגיעים בצבעים, גדלים וטעמים שונים: קליפה צהובה, אדומה או ורודה-סגולה, ובשר עסיסי בצבעים לבן, ורוד או אדום-סגלגל, וכולם בריאים מאוד - מכילים כמות גדולה של ויטמינים, אנטיאוקסידנטים וסיבים תזונתיים. אחד הזנים הבולטים והטעימים של הפיטאיה הינו "ביצי הדרקון" ("מלך המדבר"), פרי פיתוחה של אוניברסיטת בן-גוריון, שנקרא כך בגלל צורתו הדומה לזו של שריון של דרקון. צבעו של הפרי אדמדם מבחוץ ואדום-סגלגל יפיפה מבפנים, וטעמו מתוק-חמצמץ, בדומה לרימון, והוא בעל מיץ רב. מלבד יופיו וטעמו, הפרי גם בריא במיוחד ומכיל אנטיאוקסידנטים, סיבים תזונתיים וויטמינים החיוניים לבריאותנו.

שיזף סיני - פרי שנראה כמו תפוח עץ קטן, עגול או מוארך, בצבע חום כהה או צהוב, וניתן לאכול אותו גם כפרי יבש הדומה במראהו לתמר, ולכן הוא נקרא גם "תמר סיני". טעם הפרי כטעם של תפוח עץ ארומטי במיוחד, ובדומה לתפוח עץ טוב- גם הוא מתפצח בפה, ובגרסת הפרי היבש, נוספת לטעמו חמיצות עדינה. הפרי ידוע כבעל סגולות רפואיות, כנגד עקות (סטרס), כנגד צהבת יילודים ולהורדת לחץ דם.

ספודילה - פרי ריחני ועסיסי, שמקורו במקסיקו. הפרי דומה במראהו לתפוח אדמה, קליפתו חומה ותוכנו חום-צהוב-ירקרק, גודלו קטן עד בינוני כאגס. הוא מתוק מאוד, ואת טעמו המיוחד ניתן לתאר כשילוב שבין תמר, חרוב ואגס, עם טעם קרמל בולט.

ספוטה לבנה - פרי שמקורו במקסיקו ובגואטמלה, ומשמעות שמו בשפת האצטקים היא "התפוח המרגיע". הפרי דומה במראהו לתפוח עץ, והוא מכיל חומרים גליקוזידיים, שמורידים את לחץ הדם ואת קצב פעילות הלב, לכן אכילתו גורמת לתחושת רוגע ונינוחות. הפרי נימוח בפה, בעל טעם מתוק, טרופי ופראי ומרקם קרמי כשל אבוקדו. צבעו החיצוני ירוק או צהוב והפנימי משתנה בין הזנים מלבן לצהבהב.

באובב - עץ הבאובב האפריקני, שמופיע בספר הילדים המפורסם "הנסיך הקטן", נראה מרחוק כעץ שתול הפוך- שורשים למעלה וגזע באדמה. פרי הבאובב הוא פרי יבש, גדול ומוארך, קליפתו בצבע חום-צהבהב, וכשמפצחים אותו מתגלה בשרו ששזור על סיבים בצבע לבנבן-צהבהב. טעמו חמצמץ, והוא עשיר מאוד בויטמין C (כמות כמו ב-3 תפוזים). הפרי נמכר בעיקר באפריקה בשווקים מקומיים ובצדי דרכים, שם אוכלים אותו כסוכריות מהטבע, ומזרעיו מכינים משקה דמוי קפה.

ערמון טרופי (אגוז מלבר) - אגוז בעל קליפה חומה ומפוספסת כזברה, גדל בר באדמות הרטובות ובאזור הטרופי של מרכז וצפון אמריקה, וללא קליה-טעמו כשל ערמון, ומכאן שמו: "ערמון טרופי". קליפתו דקה, וניתן לפצחה כמו שמפצחים בוטנים. ניתן לאכול את הפרי כאגוז קלוי, מה שמוסיף ליופיו ולטעמו המיוחד גם ארומה נהדרת.

ארגן - למי שרוצה להעשיר את טעם הסלטים הביתיים מומלץ להגיע ליום הפתוח ולטעום את שמן הארגן, שמן מאכל שמופק מזרעי פירותיו של עץ הארגן- עץ בר קוצני שמקורו במרוקו. פרי עץ הארגן דומה לשזיף צהוב קטן ומוארך, ריחו עדין וטוב, כריח בושם גברי ובתוכו זרעים שמהם מפיקים את השמן. שמן הארגן נחשב לשמן המאכל הטוב ביותר בעולם- בעל פרופיל חומצות טוב יותר מאשר שמן זית, כמויות גדולות של אנטיאוקסידנטים ובעיקר ויטמין E שחשובים לבריאותנו, ויש לו טעם וארומה מיוחדים. מלבד היותו שמן מאכל מצוין, משתמשים בשמן הארגן גם בתחום הקוסמטיקה. למי מכם שמעוניין לטעום מהפרי עצמו, נספר שלמרות שהפרי מתוק מאוד ומכיל הרבה סוכרים, הוא מכיל גם חומר מר מאוד, ולכן לא ניתן לאכול אותו כפרי טרי.

מה במסגרת היום הפתוח?

ביום הפתוח תוכלו להתרשם ממגוון פירות חדשים ומוכרים, לטעום פירות חדשים במבחני טעימה מיוחדים, להשפיע על סל הפירות העתידי של הצרכן הישראלי, ללמוד לפסל בפירות, לצפות בתצוגה מרהיבה של פירות אקזוטיים ולא מוכרים בישראל, ללמוד על החשיבות הבריאותית של צריכת פירות בעידן השפע ועוד ועוד.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מקיים ימים פתוחים לציבור הרחב, חינם, בכל פעם בנושא אחר. היום הפתוח הקרוב יתמקד בפירות, ויתקיים ב- 10 בספטמבר, 2012 במקום מושבו של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בראשון לציון, סמוך לצומת בית דגן, בין השעות 10:00 בבוקר ועד 16:00 אחר הצהריים.

חגיגה צבעונית לעיניים, לחיך ולנפש שמתאימה למבוגרים, לילדים, למשפחות ולכל המעוניינים. משרד החקלאות מזמין את אוהבי הפירות להגיע, להתרשם, לטעום, ליהנות וללמוד דברים חדשים. הכניסה חופשית. פרטים נוספים והרשמה למושבי ההרצאות, באתר האינטרנט של משרד החקלאות.