הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אלונים עתיקים נכרתו בגן הלאומי בכרמל


אלונים עתיקים בני כ-100 שנים ועצי אורן כבני עשרות שנים נכרתו הלילה בידי אלמונים בגן לאומי פארק הכרמל. העצים הושארו בשטח, מה שמעלה את החשד כי מדובר בפעולת נקם של אנשים שנקנסו בעבר על ידי הרשות. המשטרה תפתח בחקירה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-9-2012


אלונים
העצים הכרותים בכרמל, צילום: בני אלבז, רשות הטבע והגנים

עצי אלון עתיקים ועצי אורן כבני עשרות שנים, נכרתו הלילה (ליל שבת) בגן לאומי פארק הכרמל בשני חניוני יום המיועדים למטיילים. ''התמונות הכואבות מדברות בעד עצמן" אומרים היום ברשות הטבע והגנים "זהו נזק בלתי הפיך לערכי טבע מוגנים בשטח שמור".

בשעה 6:00 בבוקר גילו פקחי הרשות 4 עצי אורן קפריסאי כבני 40 שנה שנכרתו בחניון ההגנה ונותרו בשטח באופן שחסם את הגישה לחניון. בשעה 7:30 התקבל דיווח על כריתת אלונים שגילם מוערך בכ-100 שנה בחניון נופש פעיל שבחלק המזרחי של הכרמל. גם במקרה זה העצים הושארו במקום, ממש על שולחנות הפיקניק. משטרת ישראל פתחה בחקירת הארוע. במקביל מתבצעת חקירה גם על ידי חטיבת האכיפה של הרשות.

פקח רשות הטבע והגנים נתן אלבז: "לא גנבו את העצים, אלא פשוט כרתו אותם ממש באמצע החניונים. מה שקרה היום זה לא כריתה להסקה, אלא פעולה שנועדה לפגוע באתרי הרשות. בנוסף לפגיעה בחניון עצמו, זו גם פגיעה אקולוגית קשה. לאלונים לוקח מאות שנים כדי להגיע לגודל ולנוף רחב שכזה".

ברשות חושדים כי מדובר בפעולת נקם. "אני לא רוצה להתייחס לכיווני החקירה כעת'' אומר אלבז, ''אך לפי ההערכות שלנו מדובר בפעולת נקמה של אנשים שנתפסו על ידי רשות הטבע והגנים בעבר ונקנסו עקב עבירה על החוק. כריתת עצים היא פגיעה בבטן הרכה של רשות הטבע והגנים ושל החניונים שכן בלי צילם של העצים, החניון לא יכול לתפקד.

אלונים
עצי אלון בני כ-100 שנה, צילום: בני אלבז, רשות הטבע והגנים

כריתת עצים ללא אישור מהווה עבירה פלילית. ביולי השנה אישרה ועדת חוקה חוק ומשפט, שורה של קנסות מינהליים שמטרתם לשמש כלי לאכיפה יעילה ומרתיעה יותר בעבירות על חוק 'פקודת היערות'. בקנסות ישנו מדרג, כך שתאגיד העובר על החוק ישלם כפל קנס לעומת אדם פרטי. כך למשל מי שכרת עץ ללא אישור צפוי לקנס של 7,500 שקלים, 2,000 שקלים על לקיחת עצים או ענפים מהיער להסקה, 10,000 שקל על עקירת העץ מהאדמה או שריפתו. ו-3,500 שקלים על השחתת עץ ביער.