הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קטיף הדס, ערבות וסכך של עצי התמר מהטבע - אסור !


לקראת סוכות מגבירים פקחי רשות הטבע והגנים את הפיקוח וההסברה על מנת למנוע השחתת עצים ושיחים על-ידי כריתת ענפיהם לצורכי סיכוך או ארבעת המינים. הרבנים הראשיים לישראל קבעו כי סכך או ארבעת המינים שמקורם בגניבה - אסורים הלכתית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-9-2012


לקראת חג הסוכות מגבירה רשות הטבע והגנים את פעולות ההסברה והפיקוח ברחבי הארץ במטרה למנוע השחתת עצים ושיחים לצורכי שימוש בסכך ובארבעת המינים.

מדי שנה, לקראת החג, נגרם נזק כבד בעיקר לעצי התמר המצוי, שכפותיהם משמשים כסכך, לשיחי הערבה המפארים חלק מנחלי ארץ ישראל ולשיחי ההדס המצוי. ענפיהם נכרתים באכזריות תוך פגיעה בעצים הסמוכים ורמיסת הצמחיה בסביבתם, ובהתעלמות מוחלטת משלטי האזהרה וההסברה הנמצאים בסביבה. חלק ניכר מהעצים הפגועים אינו משתקם לעולם ולחלקם לוקח שנים להצמיח ענפים חדשים. כתוצאה מכך נשקפת סכנה ממשית להיכחדות המינים האלה מאזורים שלמים בארץ.

בשל השימוש והביקוש הרב של הצמחים בחג הסוכות, הוכרזו הדקל, ההדס והערבה כערכי טבע מוגנים. קטיף או פגיעה בצמח או בחלקים ממנו אסורים על פי חוק. גם איסוף הזרעים ללא היתר מרשות הטבע והגנים אסור בשל הפגיעה האפשרית ביכולת ההתחדשות של הצמחים.

יצוין כי גם הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון כבוד הרב שלמה משה עמאר וכבוד הרב יונה מצגר, קובעים כי על פי ההלכה, קיים איסור חמור לסכך מענפים שנלקחו בגזילה, וכי אין לברך על ארבעת המינים שמקורם בגניבה. הרבנים ציינו בקריאתם כי אסור לפגוע בעצים וכי יש להימנע מלרכוש סכך או את ארבעת המינים ממי שיש חשד כי השיג את סחורתו ללא היתר, בניגוד לחוק ותוך פגיעה בצומח.

"עצי התמר, שיחי הערבה וההדס מהווים ערכי טבע מוגנים על פי חוק, והפגיעה בהם אסורה", אומר מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין. "כל רשות מקומית ואזורית דואגת לחלוקת סכך לתושביה ומקומות החלוקה מתפרסמים לידיעת הכלל. יש להצטייד בסכך רק ממקומות החלוקה הללו ולרכוש ערבות והדסים רק מהמטעים והמשתלות המיועדים לכך. פתרון נוסף הוא לקנות שתילים של ערבות במשתלה ולגדל את הצמחים בגינה"...

אלדד פלד, מחטיבת אכיפה ברשות הטבע והגנים אומר כי לקראת החג יהיו פקחי הרשות פזורים בכל חלקי הארץ וימנעו את הקטיף הלא חוקי. העונש על קטיף לא חוקי יכול לנוע בין קנס של מאות שקלים ועד להעמדה לדין בבית משפט וקנסות כבדים בסך אלפי שקלים. כמו כן מבקשת הרשות ממי שמזהה פגיעה שכזו לדווח עליה למוקד הסביבה, בטלפון 6911*.