הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


על הדבש האורגני - ועל העוקץ


אחד האתגרים המעניינים של הענף האורגני הוא ייצור דבש. לכבוד החג שוחחנו עם נשיא הארגון האורגני הים תיכוני ומומחה גדול בדבש אורגני. המסקנה: דרוש מאמץ רב

אורנית רז *  14-9-2012



יבוא של דבש אורגני מאפשר קניית דבש במחיר נמוך יותר. באדיבות דרזן לוסיק

לכבוד ראש השנה, תפסתי לראיון קצר, את אחד האנשים הכי חשובים בתחום הדבש האורגני באירופה. ד"ר דרזן לוסיק, Dražen Lušić, מקרואטיה. דרזן, הנו סגן נשיא הארגון האורגני הים תיכוני ומומחה גדול בדבש אורגני. אז איפה העוקץ?

בין דבש אורגני לקונבנציונאלי

על המכוורת האורגנית לעמוד בתקנות מחמירות שנקבעו על ידי גוף הסמכה וחברת פיקוח מוכרת במהלך ייצור הדבש כמו גם בתהליכי המילוי והאחסון. התקנות שנקבעו כוללות נורמות קפדניות בנוגע למקור הצוף, אזור המרעה של הדבורה, תהליך חילוץ הדבש, שינוע וחומרי האריזה. על ידי עמידה בסטנדרטים הללו, מובטח כי דבש אורגני אינו מכיל שאריות של חומרי הדברה או מזהמים סביבתיים.

תהליך גידול הדבורים כולל בדיקה, מעקב ותיעוד של אזור הליקוט שמסביב לכוורות (בדיקת רדיוס של כמה ק"מ) על מנת להבטיח שאלו יהיו חופשיות מחומרי הדברה ורחוקות ממקורות אפשריים לזיהום.

אסור להוסיף סוכר למזון הדבורים כדי להגדיל את תפוקת הדבש. אי אפשר לטפל במחלות בקרב הדבורים עם תרופות וטרינריות סינטטיות, אלא רק באמצעות מספר מצומצם של חומרים אורגניים.

אתגרים בייצור דבש אורגני

דרושים הרבה מאמצים כדי להבטיח שהדבורים לא מלקטות מאיזורים שאינם אורגניים ונמנעות מזיהום כתוצאה מרחף. דבוראים רבים מוצאים את העמידה בתקנים האורגניים המחמירים כבלתי אפשרית. הדרישה לדבש האורגני גוברת, אך עם זאת רווחים קטנים יחסית עקב העלויות הגבוהות מרתיעים את הדבוראים מלהשקיע בעלויות הגבוהות לקבלת הסמכה אורגנית.

יבוא של דבש אורגני ממדינות מתפתחות מאפשר קניית דבש במחיר נמוך יותר, אך הוא נחשב כאיכותי פחות. דבש הוא יעד לזיוף על ידי תעשיות מזון רבות – זה נעשה על ידי תוספות של סירופי סוכר או תירס, או סירופים ממקור טבעי (מייפל, קני סוכר, סלק סוכר, מולסה וכו'). פיקוח אורגני היא אחת הדרכים הטובות להמנע מקניית מוצרים כאלה כמו גם הבטחת האותנטיות וה"טבעיות" של הדבש.


מחפשת צוף נקי מזיהום. באדיבות דרזן לוסיק

השוק העולמי של דבש אורגני

האיחוד האירופי (EU) הוא הצרכן הגדול ביותר בעולם של הדבש האורגני. האיחוד צורך רבע מייצור הדבש בעולם בערך, אולם רק 50% מזה המיוצר באיחוד האירופי. רוב הדבש מיובא ממדינות מתפתחות. צריכת הדבש באיחוד האירופי המוערכת ב-300 אלף טון בשנה מתוכם 6,500 טון אורגני (סך הכל 2%משוק הדבש). גרמניה לבדה, צורכת כ 2.500 טונות של דבש אורגני.

השוק השני בגודלו לדבש אורגני באירופה הוא ספרד, ואחריה ממלכה המאוחדת (בריטניה), צרפת ואיטליה. הולנד היא אחת מהיבואניות הגדולות וממלאת תפקיד חשוב ביצוא של מוצרי מכוורות אורגניות. לטורקיה, היצרנית השנייה בגודלה בעולם של דבש (אחרי סין) יש מסורת גידול דבורים אורגנית חזקה. המגזר האורגני התורכי אחראי ליצוא של יותר מ-1,000 טונות לשוק האירופי האורגני. ספקים מובילים שאינם אירופיים של דבש אורגני לאיחוד האירופי הם מקסיקו, גואטמלה, ארגנטינה, אורוגוואי וצ'ילה.

עובדה מעניינת היא כי יצרנית הדבש השלישית בעולם, ארצות הברית לא כללה דבש בתקן האורגני הלאומי של משרד החקלאות האמריקני. המשמעות היא, בעצם, שאין הגדרה רשמית לדבש אורגני בארצות הברית.

עם זאת, משרד החקלאות אינו מאפשר לדבש להיות "אורגני" בספק, אלא אם הדבש יאושר כאורגני על ידי אחד מגופי ההסמכה המוכרים. המשמעות היא שהתקנות חלות רק על דבש שיובא לארה"ב. מעצמה נוספת היא סין, אך היא מתקשה כרגע לייצא את הדבש האורגני שלהם לאיחוד אירופי בגלל שהדבש שלה נמצא מזוהם לעיתים קרובות.

ובישראל?
כיום, כמעט ואין ייצור של דבש אורגני ישראלי. הסיבה למיעוט המגדלים האורגנים היא מיעוט אזורי המרעה המתאימים לגידול דבש אורגני, כאלה, הרחוקים מכל מקור זיהום. בעיה נוספת היא קושי אמיתי להתמודד עם המחלות, ללא שימוש בכימיקלים, כפי שנעשה בייצור הדבש הרגיל. נוסף לכך, נציין, כי בארץ אין תקן מחייב לייצור דבש אורגני, ומי שמעוניין לייצר, משתמשי בתקן פרטי של הארגון לחקלאות אורגנית ומפוקח על ידי חברת "אגריאור".

לקראת השנה הקרובה נאחל שמצב השטחים הפתוחים שלנו ישתפר, ויתפנו אזורי מרעה שיתאימו לדרישות הקפדניות של ייצור הדבש האורגני.

 
הכותבת - ד''ר אורנית רז היא מנכ''לית הארגון לחקלאות אורגנית וחוקרת בבית הספר למנהל עסקים ב-MIT.
תודה לעדי אבן חן, מבאר טוביה, על העזרה בהכנת הכתבה.

לטורים נוספים של ד''ר אורנית רז בפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה:
הולך (גם) לעזה.. - תמר ישראלי
מהומה אורגנית על לא מאומה
סנדוויץ לבי''ס ? שוקולד out, טחינה אורגנית in
קריסת אגרקסקו טילטלה את המגזר החקלאי
''השף הערום'' מאכיל ילדים בבריטניה. ומה קורה ארץ?
חלב אורני ? כן, בתנאי שפרות חיות טוב
תפריט אורגני לקיץ במחירים (כמעט) שפויים
למה לשלם 30 שקלים לקילו מנגו אורגני ?
האם החקלאות האורגנית תציל את הכלכלה היוונית
''צמחי מלכודת'': במקום לרסס עגבניות, שותלים בזיליקום