הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות המים אישרה: הקצאות המים לחקלאות יגדלו ב-25 מיליון קוב


כמו כן תעלה הקצאת המים המושבים לטבע בעשרות אחוזים. רשות המים הודיעה כי הדבר מתאפשר הודות לעלייה בהתפלת המים בשנה הקרובה והמודעות הגוברת בציבור לחסכון במים. נשיא התאחדות האיכרים: ''בתוספת ההקצאה יש כדי ליצור צפי ואף חזון של כלכלה יציבה ואולי אף זולה לצרכן בעתיד''. החברה להגנת הטבע: ''יש לגבש תכנית כוללת לשיקום הנחלים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-9-2012


בשורה לחקלאים: לאחר שנים בהן קוצצו מכסות המים באופן קבוע, אישרה מועצת רשות המים הגדלה משמעותית מאוד של 25 מיליון קוב מים לחקלאות. ההקצאות למגזר החקלאי יגדלו בשנת 2013 מ-455 מיליון קוב ל-480 מיליון קוב.

החלטה נוספת, אשר בגינה נאבקו ארגוני הסביבה בשנים האחרונות, היא להגדיל את המכסות של המים המושבים למקורות הטבעיים בישראל. מועצת רשות המים אישרה הגדלה משמעותית נוספת של עשרות אחוזים, כך שבסופו של דבר יוקצו לטבע כ-25 מיליון קוב במהלך 2013.

מרשות המים נמסר כי ניהול יעיל של משק המים המבוסס על הגדלה משמעותית של כמויות המים המותפלים, המשך ההתייעלות החסכונית של הציבור הרחב, וההיקפים יוצאי הדופן של כמויות המים המטופלים-ממוחזרים-ומושבים לחקלאות, אפשרו למועצת רשות המים לקבל החלטות אלו, המצביעות על שיפור ועל יציאה הדרגתית של משק המים מהמצב המשברי בו היה נתון בעשור האחרון. ''המשך התנהלות יעילה וחסכונית של כולנו, בכל המגזרים, תאפשר את המשך שיקום משק המים אשר עדיין מצוי בחוסרים גדולים ובסביבת הקווים האדומים.'' אומרים ברשות.

חקלאי ישראל הם היעילים והחסכוניים ביותר בעולם בשימוש במים

בהתאחדות האיכרים שהובילה את המהלך להעלאת הקצאות המים, בעיקר בשל המחסור ממנו סובלים חקלאי הנגב, מביעים היום סיפוק רב. "ראוי להזכיר שהמגזר החקלאי היה מאז ומתמיד ה"מסנן" של משק המים בתקופה השחונה, עם אמינות אספקת מים מהנמוכות שיש'' אומר נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי. ''כמו כן, בדו"ח שפרסמו ארגון ה- OECD וארגון המזון העולמי, בנושא מגמות בחקלאות לעשור הקרוב, נמצא כי חקלאי ישראל הם היעילים והחסכוניים ביותר בעולם בשימוש במים. ניהול יעיל של משק המים המבוסס על הגדלה משמעותית של כמויות המים המותפלים והמשך ההתייעלות החסכונית של החקלאים, אפשרו למועצת המים לקבל החלטה זו המצביעה על שיפור ועל יציאה הדרגתית של משק המים מהמצב המשברי בו היה נתון בעשור האחרון.''

''חקלאי ישראל עושים רבות למען כלכלה יציבה ואיתנה בישראל ולעיתים אף נדמה שחקלאי ישראל עומדים כאותם חיילים בחזית מתוך דאגה ושמירה על ביטחון הכלכלי של מדינת ישראל ואין ספק שעם תוספת הנכבדה בכמות המים כפי שבאה על ידי ביטוי בתוספת כאמור יש בה כדי ליצור צפי ואף חזון של כלכלה יציבה ואולי אף זולה לצרכן בעתיד". אומר אמיתי.

החברה להגנת הטבע: יש לגבש תכנית כוללת לשיקום הנחלים

גם בחברה להגנת הטבע שהובילה בשנה האחרונה קמפיין להשבת מים לטבע ולשיקום נחלים, מברכים על התוספת, אך סבורים ''שהגיע הזמן לשינוי דיסקט כולל ברשות המים, ממדיניות של ניצול משאבי הטבע ושאיבת יתר לאורך שנים, שגרמו לייבוש הנחלים והמעיינות של כולנו, למדיניות של שיקום והשבת זרימות מים טבעיות לנחלים שייבשו''.

לדברי החברה להגנת הטבע, הקצאה של 25 מלמ"ק בשנה, הינה מחצית בלבד מכמות המים לטבע עליה החליטה הממשלה כבר לפני עשור - 50 מלמ"ק והיא מהווה פחות מחמישה אחוזים מהיקף ההתפלה הצפוי לסוף שנת 2013, כ-600 מלמ"ק. ''לכן, החברה להגנת הטבע סבורה כי יש לגבש תכנית כוללת לשיקום הנחלים, במסגרתה יוקצו לטבע כמויות גדולות יותר באופן משמעותי של מים''.

יש לציין כי החלטת מועצת רשות המים טעונה שימוע ציבורי ולאחר קבלת הערות הציבור על ההחלטות והטמעתן במידת הצורך, הן יכנסו לתוקף.