הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדידת הציפורים: כמות שיא של שלדגונים בישראל


חובבי הציפורים יכולים להיות מאושרים לנוכח כמויות שיא של שלדגונים הנודדים מעל ארצנו בדרכם לאירופה, ועוצרים במאגרי המים של ישראל למנוחה וארוחת דגים. החברה להגנת הטבע: ''כשכמות גדולה כל-כך של שלדגונים עוצרת אצלנו, זה סימן טוב לכך שהמערכת האקולוגית שלנו בריאה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-8-2012


שלדגון,
שלדגון, צילום: יוסף כיאט - החברה להגנת הטבע

צפרי ישראל וחובבי טבע מתקשים להסתיר בימים אלה את התרגשותם למראה עשרות אלפי שלדגונים הנודדים בימים אלה מעל ארצנו בדרכם לאפריקה וצובעים את מאגרי המים בצבעים עזים ומרהיבים.

השלדגון (שלדג גמדי), הוא ציפור יפיפיה בצבעים מרהיבים של כחול, טורקיז, צהוב וכתום. בימים אלה, נצפים השלדגונים בכמות שיא בנדידתם מארצות מזרח אירופה, רוסיה ואוקראינה לעבר הארצות החמות בצפון מזרח אפריקה, שם יבלו את עונת החורף. בדרכם הם עוצרים למנוחה קצרה בישראל וממלאים את כרסם בדגיגוני פרא בבריכות ובמאגרי המים בעמק צרעה, מעגן מיכאל ועמק החולה.

''רק בישראל ניתן לראות ריכוז אדיר כל-כך של שלדגונים באותו זמן ובאותו שטח'' אומר יוסף כיאט ממרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע. "באירופה כל זוג תופס לעצמו טריטוריה לאורך הנחל ולכן לא ניתן לראותם כפי שאנו רואים אותם בישראל, בריכוז גבוה מלא בצבעים עזים ומרהיבים. כשכמות גדולה כל-כך של שלדגונים עוצרת אצלנו, זה סימן טוב לכך שהמערכת האקולוגית שלנו בריאה. הם ציידי דגים ונמצאים במקום גבוה בשרשרת המזון. אם הם מגיעים לכאן, זה אומר שהמים באיכות טובה מספיק כדי שהם יזהו את הדגיגונים ויצודו אותם".

ולנו לא נותר אלא להרים עינינו לשמים או להגיע למאגרי המים ולהנות משיא עונת הנדידה של השלדגונים.