הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחיר המטרה עלה; האוצר מתכוון להוריד מכסים ולהגדיל יבוא מוצרי חלב


ההחלטה באה בתגובה להחלטת מועצת החלב להעלות את מחיר המטרה ב-20 אגורות לליטר. הצו הקודם שעליו חתם שר האוצר לייבוא גבינות עדיין נדון בבג''ץ. הרפתנים: ''דוח מבקר מדינה ביקר את האוצר והתמ''ת על הוצאת מוצרי חלב מפיקוח. הם אלו שגרמו לזה וכעת הם תוקפים את החוליה החלשה - הרפתנים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-10-2012


מלחמות החלב: משרד האוצר החליט על הגדלת יבוא של מוצרי חלב והורדת מכסים על מוצרים אלו, כמהלך נגדי להחלטת מועצת החלב להעלות את מחיר המטרה של החלב ב-20 אגורות לליטר. ההחלטה התקבלה ביום חמישי האחרון, במהלך ישיבה בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ, סגנו איציק כהן, הממונה על אגף התקציבים גל הרשקוביץ ובכירים נוספים.

מחיר המטרה של החלב עלה אמש, ויעמוד החל מהיום (ב') על 2.34 שקלים - עליה של כ-10%. מחיר המטרה הוא המחיר שמקבל הרפתן עבור ליטר חלב גולמי ומחירו נקבע אחת לרבעון, בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק משק החלב. המחיר עלה הפעם בשל עליית מחירי המספוא לבקר. החלטת משרד האוצר התקבלה לאחר שמועצת החלב דחתה את הצעת נציגת המשרד בוועדה, למתן את העליה לכ-15 אגורות. מקורות במשרד האוצר ציינו כי הצעד של הורדת המכסים והגדלת היבוא נועד להביא להקטנת התייקרות מוצרי החלב, תוך הגברת התחרות במשק. ככל הידוע, בשלב זה אין תכנית מפורטת לגבי המוצרים הללו.

הצו הקודם של שר האוצר לייבוא גבינות עדיין נדון בבג''ץ

בעבר התקבלה החלטה דומה לפתיחת השוק ליבוא מוצרי חלב במסגרת המלצות ועדת קדמי למשק החלב, אולם אלה עדיין לא אושרו בממשלה בשל מחאתם של הרפתנים. בחודשים האחרונים ניסה מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר לפשר בין הגורמים השונים במשרדי החקלאות והאוצר בנוגע להמלצות ועדת קדמי, אולם ללא הצלחה. הצדדים סירבו להגיע למתווה פשרה. רק ביום חמישי האחרון, בעקבות הצפי להתייקרות של מחיר המטרה, התקיים הדיון במשרד האוצר שבו הוחלט על הורדת מכסים והגדלת יבוא מוצרי החלב.

לפני מספר חודשים הוציא שר האוצר שטייניץ צו המקל על ייבוא גבינות חצי קשות ובכוונת משרדו להגדיל את מכסות הייבוא ולהקטין את המכס על מוצרי חלב נוספים. צעד זה לא הוכתר בהצלחה גדולה. מעטים ניצלו את הצו והוא אף הוגבל בעקבות פניית הרפתנים לבג''ץ שטענו כי הצעד נעשה ללא ידיעתם.

למרות זאת, גורמים באוצר מסרו כי בכוונת המשרד להוציא צו ייבוא נוסף, שיישומו דורש קודם לכן שימוע של כל הגורמים הרלוונטיים. גורמים בענף החלב אומרים היום כי מדובר בספין. "דוח מבקר מדינה ביקר את האוצר והתמ"ת על הוצאת מוצרי חלב מפיקוח. הם אלו שגרמו לזה וכעת הם תוקפים את החוליה החלשה - הרפתנים. האוצר בכלל מנצל את ההתייקרות כדי ליישם את דו"ח קדמי. כ-60% מנוסחת ההתייקרות - שמשרדי החקלאות והאוצר קבעו במו ידיהם, מורכב ממחיר מוצרי גלם".