הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מסתמן: המדינה תשלם 200 מיליון ₪ לבעלי רפתות שייסגרו


בפגישה הערב בין נציגי משרדי האוצר והחקלאות ונציגי הרפתנים הושגה הצעת פשרה עקרונית לפי המדינה תרכוש מכסות ייצור מרפתנים קטנים ותעניק אותן לרפתנים שירצו להגדיל את הרפתות שלהם. מחיר המטרה של החלב יופחת בכ-30-25 אגורות לליטר על פני 4 שנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-10-2012



רפת חלב בדרום, צילום: שלומית קידר

בדיון שנערך הערב (ד') בהשתתפות נציגי משרד החקלאות והתמ''ת ונציגי הרפתנים. אושרה עקרונית הצעת פשרה לרפורמה במשק החלב.

לאחר שמסקנות ועדת קדמי בנושא משק החלב נתקלו בהתנגדות בקרב שרי ממשלה רבים, והיה חשש שלא יהיה להן רוב בממשלה, הוחלט במשרד ראש הממשלה לנסות ולגשר בין הצדדים. מסקנות ועדת קדמי שסיימה את עבודה כבר לפני מספר חודשים, כללו בין היתר הפחתה של מחיר המטרה, סובסידיות לרפתנים הקטנים, פתיחת השוק לייבוא מוצרי חלב והפחתת מכסים. המשא ומתן בין הצדדים הגיע למבוי סתום, בין היתר כי לטענת יצרני החלב האוצר סירב להעביר 250 מיליון שקל שהובטחו לפיצוי 300 יצרני חלב קטנים במשקים משפחתיים שיסכימו לפרוש מייצור החלב, בתמורה להחזרת מכסות ייצור החלב שלהם למדינה. על פי ההצעה המקורית של משרד ראש הממשלה, המכסות שיוחזרו למדינה יימכרו במחיר סמלי ליצרני חלב קטנים נוספים במשקים משפחתיים, כך שייצור החלב שלהם יגדל מ-400 אלף ליטר ל-700 אלף ליטר חלב לשנה. התאחדות מגדלי הבקר לחלב הודיעה כי לא תסכים לחתום עם הממשלה על הסכם לרפורמה במשק החלב ל-6 שנים, אלא ל-4 שנים בלבד, שלאחריהן ייפתח ההסכם למשא ומתן מחודש בין הצדדים.

על פי הדיווחים, בישיבה הערב הוסכם עקרונית כי מחיר המטרה של החלב יופחת ב-25-30 אג' לליטר על פני 4 שנים במטרה להוזיל את מחירי החלב ומוצריו לצרכנים. משרד האוצר יקצה עד 200 מיליון שקל לרכישת מכסות ייצור מרפתות שירצו להפסיק לייצר ותעניק אותן לרפתות קטנות שירצו להתרחב - עד יכולת יצור של 700 אלף ליטר בשנה. הרפתנים ישלמו 20 אגורות לליטר (לעומת כ-3 שקלים כיום). החל מ-2017 יינתנו מיכסות חלב רק לרפתות שיוכלו לייצר לפחות 700 אלף ליטר בשנה. מענקי המדינה לרפתנים שיפרשו ב-2013 יהיו גבוהים מאלה שיינתנו בכל אחת מהשנים שאחריה ויירדו בהדרגה מידי שנה.

בנוסף לכך, על פי הדיווחים, הרפתנים יאשרו את הצעת שר האוצר לפתיחה מדורגת של המשק ליבוא מוצרי חלב. אחת ההצעות שנבחנת היא, שאם יתעורר צורך, יגבשו משרדי האוצר והחקלאות מודל הלוואות לרפתנים שירצו להגדיל השקעותיהם ברפת. בנוסף, מחיר המטרה של החלב ייקבע בהדרגה על פי הרפתות היעילות ביותר ומ-2015 יתבסס על 70% מהרפתות היעילות. עד שנת 2019 יופחתו כל שנה 2% ממחיר המטרה של החלב. רפתנים יידרשו להציג דו"חות כספיים למשרד החקלאות.