הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחתם הסכם עקרונות בענף החלב


שר האוצר ושרת החקלאות חתמו על הסכם עקרונות עם החקלאים ומועצת החלב להפחתת מחיר החלב ולחשיפה מדורגת של מוצרי החלב לייבוא. ההסכם יובא היום (א') לאישור הממשלה, ולאחר מכן יועבר לאישור מועצת החלב ומועצת התאחדות מגדלי הבקר לחלב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-10-2012


שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, ושרת החקלאות אורית נוקד, חתמו על הסכם עקרונות עם הרפתנים להפחתת מחיר המטרה ולפתיחה מידתית של משק החלב לייבוא במטרה להוזיל את מחירי מוצרי החלב לצרכן הסופי. כך נמסר הבוקר (א') בהודעה משותפת של משרדי האוצר והחקלאות.

הסכם העקרונות יובא היום לאישור הממשלה, ולאחר מכן יועבר לאישור מועצת החלב ומועצת התאחדות מגדלי הבקר לחלב. ההסכם נחתם בהמשך להמלצות הוועדה לשינוי כלכלי חברתי להקלת הנטל הכלכלי על אזרחי מדינת ישראל ולהמלצות ועדת קדמי לבחינת מחירי המזון, ובהתאם להסכם העקרונות שגובש על ידי משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד החקלאות, מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר לחלב. בהודעה נמסר כי ההסכמות גובשו לאחר שנשקלו מכלול הנושאים הנלווים להפחתת המכסים, כגון: תועלות חיצוניות בתחום החקלאות, שיקולי סחר חוץ ושיקולי תעסוקה בפריפריה ופיתוח הענפים המקומיים, יחד עם שיקולי יוקר מחירי המזון בישראל.

רפתנים עם פחות מ-70 חולבות יאולצו לסגור את הרפתות

לפי הודעת משרדי החקלאות והאוצר, ''מטרת הסכם העקרונות, הינה להפחית את מחיר החלב ומוצריו לצרכנים, ולפתח ולייעל את ענף הרפת. כמו כן, הבאתה לכדי יחידת ייצור מינימלית יעילה יותר על ידי הגדלתה למינימום של 70 פרות חולבות, בהיקף כושר ייצור שנתי שלא יפחת מ-700 אלף ליטר. תהליך ההתייעלות הוגדר בין השנים 2013-2016.''

ההתייעלות בענף תבוצע באמצעות תכנית פרישה מרצון שתוצע לבעלי הרפתות הקטנות, והגדלת הרפתות שיישארו בענף (בהיקף של כ-100 מיליון ליטר לרפת). הגדלת הרפתות הקיימות תתבצע בהעברת מכסות ייצור מהפורשים מהענף, וכן כתוצאה מגידול טבעי באוכלוסייה בביקוש לחלב. התייעלות הענף תוביל בהכרח לירידת העלות הממוצעת לייצור חלב. במקביל, יתוגבר מערך ההדרכה והמחקר בענף, לטובת שיפור מקצועיות הרפתות ומיומנויות הניהול.

בתקופת ההתייעלות המואצת, בין השנים 2013-2016, תתמוך המדינה בהעברת מכסות ייצור מיצרנים שירצו בכך. גובה התמיכה יתחיל ב-2.6 ₪ לליטר וירד עד ל-1.8 ₪ לליטר בהדרגה בכל שנה. מעבר לכך ישלם מקבל המכסה סכום של 20 אגורות לליטר.

בנוסף, ינוכו ממחיר המטרה המשולם לרפתנים על ידי המחלבות בגין החלב הגולמי, פריון הנורמטיבי (הקבוע בתקנות) בשיעור של 2% לשנה, למשך 4 שנים לפחות, ועוד 6.8 אג' לליטר צמודים למדד. היטל מועצת החלב לרפתנים יופחת במחצית האגורה. ההפחתה תתפרש על פני 3 שנים, באופן הבא: 0.17 אגורה לליטר בשנת 2013, 0.17 אגורה לליטר בשנת 2014 ו- 0.16 אגורה לליטר בשנת 2015.

הורדת מכסים והגדלת מכסות יבוא

המכסים יופחתו באופן משמעותי כבר בשנת 2012. מחודש ינואר 2013 ייפתחו מכסות נוספות ליבוא מוצרי חלב במכס מופחת בשיעור 20%, על מנת לאפשר יבוא בהקדם. המהלך יאפשראת הפחתת המכס ביבוא גבינות טריות, גבינות קשות וגבינות לבנות למריחה בעלות אורך חיי מדף ארוכים, או שניתן לייבאן קפואות ולהפשירן סמוך להפצתן. הפחתת המכסים תאפשר את חשיפת המשק לייבוא של מוצרי חלב שונים לרבות גבינות טריות מחלב בקר וצאן, חמאה שולחנית, שמנת לבישול, קצפת, מוצרי חלב מעובה, סוגים שונים של יוגורט ועוד. כמפורט להלן:

א. גבינות טריות - על גבינות טריות מחלב בקר יופחת המכס מ-21.36 ₪ לק"ג (שיעור מכס אפקטיבי של 126%) ל-8.5 ₪ לק"ג משנת 2013 ואילך (בהתאם למתווה ההפחתה על גבינות קשות כאמור). על גבינות טריות מחלב צאן - יופחת המכס מ-21.36 ₪ לק"ג ל-14 ₪ לק"ג. כמו כן, תיפתח מכסה נוספת בסך 2,000 טון אשר תתווסף למכסה הקיימת ביבוא גבינות קשות בסך 7,500 טון, כך שסך הכל ניתן יהיה לייבא 9,500 טון של סוגי גבינות שונים אשר יווסתו בהתאם להיצע והביקוש בשוק.

ב. חמאה באריזות מתחת ל-1 ק"ג, ממרחי תוצרת חלב, שמנים ושומנים המופקים מחלב - כבר בשנת 2012 תיפתח מכסה כמותית בסך 500 טון ליבוא במכס מופחת של 20% אשר תוגדל בהדרגה עד ל-1,250 טון בפריסה על פני 4 שנים. פתיחת המכסה הכמותית תאפשר יבוא של כמחצית מן היצור המקומי של חמאה שולחנית לצרכן הסופי ותגביר את התחרות המקומית.

ג. חלב ושמנות בעלי תכולת שומן שאינה עולה על 6% - שיעור המכס הכללי הקיים - 153%, יופחת כבר בשנת 2012 ל-60% ויופחת בהדרגה ל-40% בפריסה על פני 4 שנים.

ד. חלב ושמנות בעלי תכולת שומן העולה על 6% - שיעור המכס הכללי הקיים – 153% יופחת כבר בשנת 2012 ל-7 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-60% ויופחת בהדרגה ל-5.5 ₪ לק"ג אך לא יותר מ- 60% בפריסה על פני 4 שנים. כמו כן, כבר בשנת 2012 תיפתח מכסה כמותית בסך 500 טון ליבוא במכס מופחת של 20% אשר תוגדל בהדרגה עד ל-1,250 טון בפריסה על פני 4 שנים. הפחתת המכסים והמכסה יאפשרו יבוא של סוגי שמנות לבישול, קצפות וחומרי גלם לרבות לתעשיית הקונדיטוריות - יבוא אשר עד היום נחסם בשל שיעורי מכס גבוהים.

ה. חלב ושמנת מרוכזים או כוללים תוספת סוכר או ממתיק אחר שאינם אבקה - שיעור המכס הכללי הקיים הינו 52% או 136% בהתאם למוצר הספציפי. שיעור המכס הכללי על כלל המוצרים בקטגוריה זו יופחת ל-40%.

ו. יוגורט - שיעור המכס הכללי הקיים – 119% יופחת כבר בשנת 2012 ל-7 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-60% ויופחת בהדרגה ל-5.5 ₪ לק"ג אך לא יותר מ- 60% בפריסה על פני 4 שנים. כמו כן, כבר בשנת 2012 תיפתח מכסה כמותית בסך 1,000 טון ליבוא במכס מופחת של 20% אשר תוגדל בהדרגה עד ל-2,000 טון בפריסה על פני 4 שנים. הפחתת המכסים והמכסה יאפשרו יבוא של סוגי יוגורט שונים לרבות שמנות חמוצות, משקה יוגורט, יוגורט עם תוספי פירות ויוגורט על בסיס חלב בלבד – יבוא אשר עד היום הוגבל בשל שיעורי מכס גבוהים ומכסה כמותית מצומצמת.

ז. גבינות קשות – הוסכם כי המתווה הקיים כפי שנקבע על ידי שר האוצר בצו הגבינות הקשות, כמפורט לעיל, יעודכן כך שכבר בשנת 2013 יופחת המכס ל-8.5 ₪ לק"ג על רוב סוגי הגבינות המיובאות, כאשר על שאר סוגי גבינות, כגון: חלומי, גבינה מעובדת, גבינה מגוררת וגבינת גידים כחולים. מתווה הפחתת המכסים יעודכן באופן מדורג מ- 10 ₪ לק"ג בשנת 2013 ל-8.5 ₪לק"ג בשנת 2016. הפחתת המכס על גבינות קשות ייעצר במכס קצוב של 8.5 ₪ לק"ג. כמו כן, עדכון הצו יכלול הגדלת המכסה הכמותית בפריסה על פני 6 שנים עד לשנת 2018.

שרי האוצר והחקלאות ימנו ועדת מעקב בה יהיו נציגים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד האוצר, התאחדות מגדלי הבקר לחלב ומועצת החלב. תפקיד הוועדה יהיה לעקוב אחר התקדמות המתווה, והיא תוכל להמליץ לשרים על עדכון המתווה ותיקונים לרבות תיקוני חקיקה.

מועצת החלב: ההסכם ממצה את מכלול האינטרסים של כל הצדדים

ממועצת החלב נמסר היום בתגובה, כי הסכם ענף החלב הושג לאחר משא ומתן שנמשך חודשים רבים. מטרתו של ההסכם - להוזיל את עלות ייצור החלב על ידי התייעלות משק החלב, כך שבסופו של דבר ירדו מחירי מוצרי החלב הסופיים לצרכן.

''ההסכם שנחתם הוגן, על אף שאף צד לא השיג במשא ומתן את מלוא דרישותיו, אך הוא ממצה את מכלול האינטרסים של כל הצדדים - הרפתנים, המחלבות והצרכנים. בהליך המשא ומתן, טובת הרפתנים עמדה לנגד עינינו ולמרות זאת, הוא אינו קל לרפתנים, שטוענים ובצדק שהם אינם אשמים בעליית מחירי מוצרי החלב לצרכן. בהליך קביעת המחיר לצרכן, הרפתנים הם עדיין החוליה החלשה, שהרווח שלה קבוע ומפוקח, אך הם מוכנים לתת את חלקם בכדי להוזיל את מקרר מוצרי החלב הישראלים, שאנו כל-כך גאים בו.''

שי חרמש: "היוזמות הפוגעניות של ועדת קדמי נקברו – וזה מה שחשוב"

לקראת אישור הסכם העקרונות בישיבת הממשלה שתתקיים היום (א') קורא יו"ר הלובי החקלאי, ח"כ שי חרמש (קדימה), לפעול יחד לישום ההסכם, ולא לאפשר לפוליטיקה ולמערכת הבחירות לפגוע בפרנסתו של הרפתן, כפי שביקשה לעשות זאת ועדת קדמי. ''הלובי החקלאי רואה בסיכום שהושג את קבורתן של היוזמות הפוגעניות של ועדת קדמי במשק החלב, שכל כולן לא היו אלא מתכון לחיסול משק החלב בישראל והפקרת הביטחון התזונתי של אזרחיה בידי זרים. ההסכם מכיר בזכויות של חלוצי הרפת בישראל, בין היתר רפתנים מבוגרים, שיכולים להישען על ביטחון קיומי, שיובטח להם במסגרת ההסכם. המדינה הבינה, שעל רפורמה בסדר גודל כזה היא צריכה גם לשלם וגם לא לפרוץ את שערי היבוא להיצף ותחרות בלתי הוגנת, שעלולים לפגוע בחקלאים המקומיים, הפזורים לאורך גבול הצפון, דרך עוטף עזה ועד לערבה."

ההסכם החדש מחייב תיקונים בחוק משק החלב, שחוקק אך לפני שנה. לצורך כך מתחייב חרמש, המשמש יו"ר הלובי החקלאי קרוב ל-7 שנים, להירתם ולסייע בנושא חרף הבחירות ופגרת הכנסת. חרמש קורא למדינה להוכיח, שהיא יודעת לטפל בריכוזיות התוך ענפית, הן ברמת המחלבות והן ברמה הקימעונאית, ולהציב פיקוח הדוק על הרווחים המופקעים שאלה גובים, כפי שנחשפו במלוא חומרתם במחאת הקוטג' ובהפגנות החברתיות. ''החקלאים והרפתנים חתמו על ההסכם, תוך שהם שואבים עידוד רב מהאהדה והתמיכה, להן הם זכו מציבור בישראל, ומאמינים, שאזרחי המדינה ימשיכו לשמור אמונים לפרה ולרפתן הישראליים"


האזינו לראיון עם בני גרוברמן ברשת ב' - ממובילי קבוצת המחאה ''ישראל יקרה לנו''