הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המלצות ''ועדת המזון'' אושרו היום על ידי הממשלה


הצעת המחליטים כוללת בין היתר הגבלות על פתיחת סניפים חדשים של רשתות השיווק, השוואה בינלאומית של מחירי מוצרי המזון, ומחירים סיטונאיים של משרד החקלאות ליד דוכני הפירות והירקות. שרי האוצר והתמ''ת: מדובר בבשורה לשוק המזון ולצרכנים אשר את פירותיה נראה כבר בשנים הקרובות ואשר תביא להוזלת סל המזון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-10-2012


הממשלה אישרה הבוקר בישיבתה את הצעת המחליטים לאישור המלצות הצוות לבחינת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה ( "ועדת קדמי"), שהונחה על ידי שרי האוצר והתמ"ת.

בהודעה המשותפת למשרדי התמ''ת והאוצר נאמר כי ''ההצעה מבוססת על העבודה הממשלתית המקיפה ביותר שנעשתה בישראל מעולם, במטרה ללמוד את מאפייני שוק המזון ומוצרי הצריכה, לאתר כשלי שוק, ולגבש המלצות אשר יביאו להגברת התחרותיות ולהורדת יוקר המחייה, לטובת אזרחי מדינת ישראל.''

הצעת המחליטים כוללת בין השאר:

א. פירוט האופן בו יחוקק חוק על בסיס עקרונות ה"צו המוסכם" המסדיר את יחסי הספקים והקמעונאים בישראל, בין היתר: איסור על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת, איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים גדולים, איסור על סדרנות של הספק ברשתות הקמעונאיות. הצעת המחליטים מתייחסת בין היתר לנושא התמיכה ביצרנים הקטנים והבינוניים וקידום החשיפה של המותגים הפרטיים. בין היתר קובעת ההצעה כי יוכן מודל להקצאת שטח מדף למוצרים של עסקים קטנים ובינונים ברשתות הקמעוניות.

ב. יישום מודל התחרות האזורית - קביעת הוראות בחוק שמטרתן קידום והבטחת תחרות בשוק קמעונאות המזון. קרי, שליטה והגבלת פתיחת סניפים חדשים של הרשתות הקמעונאיות. כך יוסמך הממונה על ההגבלים העסקיים להגביל את יכולתו של קמעונאי גדול שמחזיק בנתח של מעל 30% מפדיון המכירות בקבוצת תחרות של חנות שלו, מלפתוח חנות נוספת באזורי ביקוש. כמו כן, בהוראת שעה, יוסמך בית הדין להגבלים עסקיים להורות לאדם המחזיק בנתח של יותר מ - 50% מפדיון המכירות בקבוצת תחרות ויש לו לפחות שלוש חנויות באזור הביקוש הרלבנטי, על צמצום היקף זכותו בחנות או על מכירת זכותו לאדם אחר.

ג. איסור כל קמעונאי גדול המחזיק ביותר מ-30% מפדיון המכירות להיות צד להסדרים שיגבילו קמעונאים אחרים מלהתקשר בחוזה מקרקעין למכירה, להחכרה, להשכרה, להקמת חנות או כל פעילות מתחרה בתחום המזון באזור הביקוש הרלבנטי לחנות שאליה מתייחסת אותה קבוצת תחרות.

ד. הסמכת שר התמ"ת להתקנת תקנות לחיוב הקצאת שטח מדף למוצרים מפוקחים.

ה. שקיפות מחירים - במטרה להגביר את שקיפות המחירים בתחום המזון ומוצרי הצריכה, קביעת הסדרים בחוק שיחייבו קמעונאי לפרסם באופן פומבי באמצעים אלקטרוניים את מחירי המוצרים שהוא מוכר באופן שיאפשר לבצע על בסיס הפרסום כאמור השוואה של מחירים, בזמן אמת.

ו. הקלות והסרת חסמים בייבוא מוצרי מזון לישראל בכלל ובאמצעות ייבוא מקביל בפרט.

ז. פרסום השוואה בין לאומית של מחירי מוצרים המיובאים לישראל

ח. פרסום בחנויות של המחירים הסיטונאיים של פירות וירקות המפורסמים ע"י משרד החקלאות.

לאחר אישור ההמלצות הדגישו בממשלה כי "הצעת המחליטים מפורטת ומנוסחת באופן שיאפשר את אימוצה המהיר במסגרת הליכי החקיקה ואישורה בממשלה כיחידה אחת, הכוללת מכלול פעולות נדרשות לביצוע וליישום, זאת בהתאם להמלצת הצוות, אשר סבר כי אין פתרון בודד שיביא להורדת מחירי המוצרים בשוק המזון ומוצרי הצריכה, אלא יש צורך ביישום שורה של כלים משולבים שיחד יהוו פתרון ליוקר המחייה בשוק זה.''

במהלך השנה וחצי האחרונה פעלה הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי ובהשתתפותם של צוותים מקצועיים ממשרדי האוצר, התמ"ת, החקלאות, הבריאות, רוה"מ, הממונה על ההגבלים העסקיים והסוכנות לעסקים קטנים. בטרם גיבש את המלצותיו הסופיות קיים הצוות 36 דיונים ו-5 ימי שימועים, והסתייע בשירותיה של חברת ייעוץ כלכלי בינלאומית.

שרי האוצר והתמ"ת הודו לראש הממשלה וחברי הממשלה על תמיכתם בעבודת הוועדה ועקרונותיה וציינו כי אימוץ ההחלטה ויישומה המהיר, יביאו להסדרת שוק המזון, שקיפות צרכנית והוזלה משמעותית של סל המזון הביתי בשנים הקרובות.

יו"ר הצוות שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת: "בשוק המזון הישראלי נמצאים כשלים שהביאו במהלך השנים לעליית מחירים לא מוצדקת. כדי להוזיל את עגלת הקניות של המשפחה הישראלית, הצענו שורת צעדים שמתחילה בעידוד התחרות בתחום הייצור והייבוא, דרך יחסי המסחר שבין הספק לרשת השיווק, ובין רשת השיווק לצרכן ומסתיימת בחיזוק המודעות והכוח הצרכני של המשפחה עצמה. אני מברך על תמיכת הממשלה בהמלצות הוועדה ומאמין כי יישום ההמלצות במהרה יגביר את התחרות לאורך שרשרת הערך בשוק המזון ומוצרי הצריכה, זאת תוך שמירה על האיזונים הנדרשים לקיומו של שוק חופשי."