הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תרומת דם הצילה את חייו של חתול ביצות


לראשונה, חתול ביצות מהספארי תרם דם לחתול ביצות שהגיע מהטבע לבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים. בניתוח מורכב בבית החולים הוטרינרי של האוניברסיטה העברית בבית דגן, עבר חתול הביצות ניתוח אורטופדי ובה בעת קיבל את תרומת הדם שנלקחה עבורו מחתול הבר של הספארי. לחתול הביצות שלום, בקרוב הוא ישוב אל הטבע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-10-2012



התמונה באדיבות: בית החולים הוטרינרי של האוניברסיטה העברית בבית דגן

לבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים, הובא חתול ביצות שנמצא על ידי פקח רשות הטבע והגנים, מחמוד נאסר, כשהוא סובל משברים קשים ביותר. החתול נדרס ככל הנראה סמוך לקיבוץ הזורע. לאחר שנבדק  והתברר כי יזדקק לניתוח מורכב במיוחד, הוחלט להעבירו לבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי בבית דגן. אולם שם התברר, כי רמת ההמטורקריט בגופו נמוכה במיוחד וללא תוספת דם, לא יוכל לעמוד בניתוח המורכב. היה ברור גם כי לא ניתן יהיה לדחות את הטיפול למועד מאוחר יותר, שכן הדחייה עלולה לסכל את סיכוייו לשוב אל הטבע.

לכן, לראשונה מאז הוקם בית החולים, בזמן שההכנות לניתוח של חתול הביצות היו בעיצומן בבבית דגן, הובא לחדר הטיפולים של בית החולים בספארי חתול הביצות ושמו "טל". מגופו נלקחה כמות של 80 מ"ל דם, ולתוך המזרקים הוכנס חומר נוגד קרישה. המטפלים נסעו עם המזרקים לבית החולים בבית דגן, שם הזריקו לחתול הביצות הפצוע את מנת הדם שלה נזקק. בניתוח המורכב שביצע האורטופד ג'וש מילגרם, אוחו רגליו ואגן הירכיים שלו והוא חזר להמשך אשפוז בבית החולים לחיות בר בספארי. כעת נראה כי חתול הביצות מתאושש ואף מתחיל לעמוד על רגליו וללכת. בעוד כמה שבועות יוכל לשוב אל הטבע לאזור קיבוץ הזורע, המקום בו נפגע.

חתולי הביצות בישראל נמצאים בעמק החולה, בבקעת הירדן, בבקעת בית שאן, בעמק יזרעאל, במישור החוף הצפוני, בשפלה, בצפון הנגב ובערבה. על פי "הספר האדום של החולייתנים בישראל", תפוצתם בישראל מגיעה ל־600 פריטים.

בישראל חל שינוי בבית הגידול של חתול הביצות בעקבות פעילות האדם. חתול זה מותאם לחיים באזורים של מקווי מים מתוקים, אך עם היעלמותם של הביצות והנחלים הטבעיים בישראל הסיטו חתולי הביצות את פעילותם לבריכות הדגים ולמקווי מים מלאכותיים. הניצול של בתי הגידול החדשים בנופה של הארץ מאפשר לאוכלוסיות לחתולים לשגשג בסביבה החדשה.


''טל'' חתול הביצות התורם מהספארי. צילום: טיבור יגר


חתול הביצות הפצוע לאחר תרומת הדם. באדיבות : הספארי ברמת גן